مدیران خودروعصر اعتبار

بخشی از التهاب بازار مسکن و اجاره بها غیرواقعی است

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر این مطلب که تولید و ساخت مسکن به جریانی پایدار و مستمر تبدیل شده است، سیاست های وزارتخانه راه و شهرسازی را در بخش مسکن، کنترل قیمت مسکن و ساماندهی بازار اجاره، تشریح کرد.

بخشی از التهاب بازار مسکن و اجاره بها غیرواقعی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، سیاست‌های بخش مسکن را تشریح کرد و درباره شرایط التهابی و بازار متلاطم مسکن، گفت: شرایط التهابی و تغییرات قیمتی رخ داده در بخش مسکن، ناشی از تلاطماتی است که در بازار ارز و طلا رخ داده و متاثر از آن است. در طول دهه های گذشته تیز این تجربه وجود داشته که بین تورم و تغییرات نرخ ارز با قیمت مسکن و اجاره بها رابطه وجود داشت و افزایش قیمت های بخش مسکن متاثر از تورم و تغییرات نرخ ارز بود.

    عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه، نرخ اجاره بها تاثیرات بیشتری را از تغییرات نرخ ارز دریافت کرد، افزود: در شرایط کرونایی که اصلا معامله ای انجام نمی شود، صرفا نگرانی از قیمت واقعی مسکن وجود دارد که موجب شده در برخی سایت ها، التهابات قیمتی مسکن را شاهد باشیم. در حالی که اگر ملاک عمل، معاملات واقعی مسکن و میزان معاملات و مبایعات باشد، رکوردهای قیمتی موجود افزایش ناگهانی قیمت را ثبت نکرده است.

    اسلامی تصریح کرد: حالت روانی ایجاد شده در بخش مسکن با هدف حفظ ارزش پول و نقدینگی است و التهابات بخش مسکن متاثر از این عامل است.

    وزیر راه و شهرسازی در بیان سیاستگذاری این وزارتخانه اعلام کرد: برنامه مشخص وزارتخانه، برنامه طرح اقدام ملی مسکن است تا افرادی که فاقد مسکن هستند بتوانند با اطمینان خاطر و به صورت برنامه ریزی شده، صاحب خانه شوند. همچنین در خصوص اجاره و احداث واحدهای اجاره ای و ساماندهی این بخش نیز مجموعه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

    اسلامی با اشاره به اینکه در بخش قیمت گذاری مسکن و اجاره، قانون مدونی وجود ندارد، توضیح داد: بخش مسکن و اجاره، بخشی خصوصی است و همواره شرایط عمومی بازار، نرخ اجاره بها را تعیین کرده است. در عین حال با توجه به تغییرات رخ داده و بحث های گوناگون دولت، مقرر شد تا بلادرنگ و بافوریت، ضوابطی تعیین شود تا اقشار اجاره نشین که در ایام کرونا بیشترین آسیب را دیدند، بتوانند تسهیلات ودیعه اجاره دریافت کنند و بخشی از زیان خود را از صندوق حمایتی که تشکیل می‌شود جبران کنند.

    پرداخت ودیعه اجاره به مستاجران آسیب دیده از بحران کرونا

    به گفته وزیر راه و شهرسازی، جلسات متعدد کارشناسی برای تعیین میزان و مدت ودیعه اجاره برای اقشار آسیب پذیر در حال انجام است که به زودی نهایی می شود. واجدان شرایط دریافت ودیعه اجاره پس از شناسایی، کد رهگیری دریافت کرده و از ودیعه اجاره استفاده خواهند کرد.

    عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص ساماندهی نرخ اجاره بها نیز برنامه دولت را راه اندازی موسسات اجاره داری حرفه ای برشمرد و توضیح داد: موسسات اجاره داری حرفه ای هنوز در کشور وجود ندارد. به نحوی که این موسسات طبق قانون بتوانند اراضی در اختیار بگیرند و واحدهای استیجاری بسازند و در اختیار مردم قرار بدهند. سپس از لحاظ تنظیم گری، دولت بتواند با کمک سازندگان، تنظیمات مبنایی برای قیمت اجاره و تنظیماتی برای تغییرات نرخ اجاره سالیانه و مدت قرارداد اجاره داشته باشد.

    وزیر راه و شهرسازی راه اندازی موسسات اجاره داری حرفه ای را برنامه ای میان مدت برشمرد و راه اندازی آن را در گرو حمایت سایر دستگاه ها خواند. وی گفت: برنامه بدین گونه است که سازندگان واحدهای استیجاری اعم از بخش خصوصی، نهادهای عمومی یا شهرداری‌ها، طبق ماده 2 قانون ساماندهی زمین و مسکن، زمین های دولتی را به شکل 99 ساله و به همراه تسهیلات دولتی دریافت خواهند کرد و سپس بر اساس ضوابط و مقرراتی که تعیین می شود، و مدت قرارداد، واحدهای استیجاری را در اختیار مستاجران قرار می دهند.

    اسلامی راه اندازی موسسات اجاره داری حرفه ای را گام دوم و میان مدت دولت برای ساماندهی بازار اجاره برشمرد.

    وی تاکید کرد: با توجه به اینکه منابع مورد نیاز برای تسهیلات مربوط به کرونا هم اکنون موجود است و بخشی از آن نیز پرداخت شده، پیش بینی این است که تسهیلات کرونایی در نیمه تیرماه مصوب شود.

    وزیر راه و شهرسازی در بیان چگونگی تشکیل موسسات اجاره داری حرفه ای، اعلام کرد: تلاش می کنیم تا از ظرفیت ماده 2 قانون ساماندهی زمین و مسکن استفاده کنیم و با همین ظرفیت فراخوان بدهیم.

    اسلامی از پیش‌بینی تخصیص زمین برای ساخت واحدهای استیجاری در بافت شهرها خبر داد و افزود: در هر شهری که زمین برای ساخت واحدهای استیجاری موجود باشد، این واحدها احداث خواهد شد.

    ساخت واحدهای مسکونی کنار شهرک های صنعتی

    عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: زمانی در دولت خانه های سازمانی داشتیم که با مصوبه قانونی مجلس احداث شدند و بعدها مقرر شد تا فروخته شوند. پیش تر، دولت بار افراد فاقد مسکن را با خانه های سازمانی برطرف می کرد. هم اکنون این امکان در دولت وجود ندارد اما با بنگاه های بزرگ و شهرک های صنعتی تفاهم کردیم تا در کنار شهرک های صنعتی، شهرک های مسکونی نیز ایجاد شوند تا شاغلان شهرک های صنعتی، واحدهای مسکونی برای خود داشته باشند.

    اسلامی افزود: به بنگاه های بزرگ اعلام کردیم که در اختیار آنها امکانات قرار می دهیم تا خانه سازمانی ایجاد کنند و به کارکنان خود اجاره بدهند.  وی تصریح کرد: راه اندازی موسسات اجاره داری حرفه ای برنامه ای میان مدت است و در بازه زمانی 5 تا 10 سال اجرایی می شود.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود 30 کشور و از جمله ایران، تصمیماتی برای قراردادهای واحدهای استیجاری مسکونی اتخاذ کردند، توضیح داد: برای 2 ماه قرارداد اجاره در ایام کرونا تمدید شد.

    وی تاکید کرد: با همکاری قوه قضاییه و سایر دستگاه ها در ستاد اقتصادی دولت و ستاد ملی کرونا به دنبال آن هستیم تا بتوانیم قراردادهایی وضع کرده و التهابات بازار اجاره را کاهش دهیم.

    اسلامی گفت: قیمت گذاری اجاره کار دشواری بوده و دولت در این زمینه محتاط است. برای ما اهمیت دارد که زندگی مستاجران کیفیت داشته باشد. به دنبال راهکارهایی هستیم تا گره از کار مردم بگشاییم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار