مدیران خودروعصر اعتبار

ایمن‌سازی ساختمان‌های فرسوده تهران به کجا رسید؟

شناسایی ۳۲ هزار ساختمان ناایمن با طعم پلاسکو

عصر ساختمان- وجود ساختمان‌های فرسوده و ناایمن در سطح شهر، امروز به دغدغه‌ای بزرگ برای شهروندان تهرانی شده است.

شناسایی ۳۲ هزار ساختمان ناایمن با طعم پلاسکو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان هنوز در گوشه و کنار پایتخت شاهد قدعلم کردن برخی از ساختمان‌های فرسوده و ناامنی هستیم که علاوه بر نگرانی شهروندان؛ دغدغه‌ای برای مسئولان کشور هم شده است، در این راستا سال گذشته بود که جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد که در این جلسه یکی از معضلات وجود ساختمان فرسوده و ناامن بود که جهانگیری درخواست رسیدگی و بهبود این مشکل را داشت.

    حالا بعد از گذشت یک سال و چندین ماه مجددا پیگیر این موضوع شدیم و با محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت‌وگو کردیم تا آخرین وضعیت و  اقدامات انجام شده برای رفع این معضل در پایتخت جویا شویم.

    مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

    شهر تهران از لحاظ ایمنی و تاب‌آوری وضعیت مطلوبی ندارد
    - لطفا در ابتدا درباره وجود ساختمان‌های فرسوده و ناامن در شهر تهران توضیحانی دهید.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران: موضوع تاب آوری و ایمن سازی شهر یکی از ماموریت هایی بود که طی دهه‌های گذشته اساسا مغفول مانده و در اصل مجموعه‌ مطالبه‌گری‌هایی که در نهادهای نظارتی، رسانه‌ها و جامعه مدنی وجود داشته متوجه این مأموریت مهم در شهر نبوده است، مجموعه این مطالبه‌گری‌ها در شهرها عمدتا معطوف به ضرورت تعریف پروژه‌های عمرانی گسترده است.

    به همین دلیل باعث شده که ما در دهه های قبل مدیران شهری و سازمان های مرتبط با این ماموریت های نرم افزاری در این خصوص فعال نباشند، لذا همین عدم فعالیت باعث شده که شهر تهران و بسیاری از شهرهای کشور امروزه به لحاظ تاب‌آوری و نا ایمن بودن در مقابل زلزله و حوادث طبیعی وضعیت مطلوبی نداشته باشند.

    حادثه پلاسکو نقطه عطفی برای توجه به ایمن‌سازی ساختمان‌ها شد
    - شورای شهر درباره موضوع ایمن سازی ساختمان‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران: ما در شورای شهر تهران سعی کردیم که استراتژی و رویکرد مدیریت شهری را به سمت ماموریت های مهم و نرم افزاری ببریم یکی از آن‌ها ایمن‌سازی شهر و ساختمان‌های آن است، البته حادثه بسیار تلخ پلاسکو هم که ما در آستانه 4 سالگی آن هستیم نقطه عطفی شد برای اینکه این توجه به موضوع ضرورت ایمن سازی ساختمان‌های شهری تقویت بشود ما در این حادثه 16 نفر از آتش نشانان را از دست دادیم و چند نفر از شهروندان هم فوت کردند، حادثه پلاسکو موجب شد که نا ایمن بودن ساختمان‌ها مسئله مهمی برای همه مردم و مسئولان باشد.

    ما در شورای شهر از این موضوع و دغدغه‌ای که ایجاد شد نهایت بهره برداری را به نفع شهر و شهروندان انجام دادیم و سعی کردیم در بودجه‌ شهرداری تهران رقم‌های قابل توجهی را برای سازمان آنش نشانی در نظر بگیریم که بتوانند تحهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز همچون ماشین آلات، نردبان‌های به روز و مدرن و... را خریداری کنند، همچنین ما درصدی از عوارض دریافتی از محل صدود پروانه ساختمان‌های شهر تهران را هم به منابع سازمان آتش نشانی تخصیص دادیم؛ علی رغم اینکه ما از لحاظ منابع اعتباری دچار مشکلات جدی بودیم، اما مسئولان سازمان آتش نشانی همواره از وضعیت افزایش اعتبارات آن حوزه رضایت داشتند و از شورای شهر و شهرداری هم تقدیر کردند.

    راه‌اندازی سامانه شفافیت برای افشای اطلاعات ساختمان‌های ناایمن
    -  وضعیت شناسایی ساختمان‌های ناایمن پایتخت به کجا رسید؟

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران:یکی دیگر از کار‌هایی که ما توانستیم انجام دهیم این بود که طی مصوبه‌ای که در کمیسیون شهرسازی و معماری و محیط زیست به صورت مشترک مطرح شد، شهرداری و آتش نشانی شهر تهران را ملزم کردیم که نسبت به شناسایی تمامی ساختمان‌های ناایمن اقداماتی انجام دهند و آن‌ها را در 4 گروه بسیار پرخطر، میان خطر، کم خطر و... دسته بندی کنند و از آن طرف هم اعلام کردیم که سامانه شفافیت را ایجاد کنند تا اطلاعات این ساختمان‌های ناایمن قابلیت افشا کردن در این سامانه را داشته باشد و همچنین امکان نظارت و رصد همگانی هم برای افراد وجود داشته باشد.

    البته در فرآیند افشای این اطلاعات وقفه‌ای ایجاد شد و برخی از نهادهای امنیتی ملاحظاتی داشتند که به شهرداری اعلام کردند و با آن‌ها هم جلساتی برگزار شد، ملاحظات آن‌ها به جا و برگرفته از تجربیات جهانی بود، افشای اطلاعات ساختمان‌های ناایمن به مطالبه‌گری و تسریع در نوسازی آن‌ها کمک می‌کند، اما نحوه افشای اطلاعات باید به صورتی باشد که برخی از افراد سوءاستفاده نکنند.

    بیش از 32 هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران شناسایی شده است
    - دقیقا چه تعداد ساختمان ناایمن در سطح شهر تهران شناسایی شده است؟

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران: آخرین آماری که سازمان آتش نشانی بار‌ها اعلام کرده بیش از 32 هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران شناسایی شده که بیش از هزار مورد آن با اولویت در سامانه بارگزاری شدند و برای تمامی ساختمان‌ها اخطار ارسال کردیم و کار بسیار بزرگی هم بوده، زیرا بررسی تک تک این ساختمان‌ها نیار به دقت چندجانبه توسط کارشناسان داشته که این کار بزرگ برای اولین بار در شهر تهران انجام شد.

    به موازات این اقدامات، ما توانستیم ایمن سازی ساختمان‌ها را در شهر تهران انجام دهیم به نحوی که مناطق مرکزی شهر تهران همچون مناطق 11 و 12 با همکاری سازمان آتش نشانی به این موضوع ورود کردند، زیرا تردد شهروندان و حضور کسبه در آنجا زیاد بود و خوشبختانه مسئولان شهری با پشتیباتی اعضای شورای شهر تهران توانستند صاحبان این پاساژ‌ها و کسبه را مجاب کنند که موضوع ناایمنی را جدی بگیرند و مشارکت داشته باشند، زیرا شهرداری تهران به تنهایی نمی‌توانست نسبت به ایمن سازی این حجم از ساختمان‌ها هزینه کند و معذوراتی هم داشت.

    طی بازدید‌های میدانی که از مرکز شهر داشتم، ساختمان آلومینیوم، ساختمان 101 و... ایمن سازی شدند و هزینه‌های زیادی هم کسبه پرداخت کرردند، اما به شدت رضایت داشتند، زیرا جان و مال خود را حفظ کردند و توانستند ارزش افزوده غرفه‌ها را افزایش بدهند و به نظر من با این اقدامات نهضت ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن در تهران شروع شده و قطعا با مطالبه گری مناسب، این نهضت در تمامی مناطق ادامه پیدا خواهد کرد و نهایتا به سایر کلانشهر‌ها و شهر‌های کشور هم تسری پیدا می‌کند.

    رعایت استانداردهای ایمن‌سازی در ساختمان‌ها نیاز به فرهنگ سازی دارد
    - ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، نکته آخر؟

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران: خواهش می‌کنم، تنها نگرانی که وجود دارد این است که در برخی ساختمان‌های مسکونی استانداردهای ایمن سازی رعایت نشده است و ساکنان هم توجهی به این مسئله ندارند که این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار