مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی:

۱۱ میلیون واحد تقاضای تلنبار شده در تولید مسکن داریم

قیمت منطقی هر متر مسکن ملی ۶ تا ۸ میلیون تومان است

عصر ساختمان- مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی گفت: ۱۱ میلیون تقاضای تلنبار شده در بخش تولید داریم که باید راندمان فعلی ۱۰ برابر شود تا در ۱۰ سال آینده به نقطه سر به سر در بخش عرضه و تقاضا برسیم.

۱۱ میلیون واحد تقاضای تلنبار شده در تولید مسکن داریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، خشایار باقرپور در نشست خبر با اشاره به وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: 11 میلیون تقاضای تلنبار شده در بخش تولید داریم که باید راندمان فعلی 10 برابر شود تا در 10 سال آینده به نقطه سر به سر در بخش عرضه و تقاضا برسیم.

    وی با بیان اینکه بخش مسکن جزو اولویت‌های اصلی دولت‌ های یازدهم و دوازدهم نبود، گفت: در ابتدا با مقابله و مخالفت دولت با مسکن مهر مواجه بودیم که البته باید گفته شود که مسکن مهر از طرح‌‌های خوبی بود که در مرحله اجرا به خوبی عملیاتی نشد. دولت مسکن اجتماعی را جزو طرح‌های خود اعلام کرد اما در عمل به جایی نرسید.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی با بیان اینکه مسکن ملی مدل جدید از مسکن مهر است، ادامه داد: دولت در حالی مدعی ساخت مسکن ملی با نرخ هر مترمربع 3 میلیون تومان است که با واقعیت قیمت‌های روز تطابقی ندارد و با این ارقام می‌توان اسکلت ساختمان را احداث کرد.

    باقرپور با اشاره به سونامی قیمت مسکن در چند سال گذشته اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن عامل بیرونی و درونی در صنعت داشت که عامل بیرونی آن قیمت ارز است و عوامل درونی که باعث افزایش قیمت مسکن شد، رشد مصالح ساختمانی بود. مصالح ساختمانی تابع تورم است و نرخ ارز هم در قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد و قیمت‌ها در بازار مسکن تحت تاثیر این موضوعات بوده و خواهد بود.

    وی تاکید کرد: در چند ماه گذشته قیمت‌ها در بازار مسکن کاهش پیدا نکرد بلکه شتاب افزایش قیمت کاهش یافت.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی درباره رابطه بین میزان معاملات و نرخ گذاری‌ها گفت: در آبان 99 معاملات نسبت به مهر 99 یک دوم کاهش یافت اما نرخ‌ها 1.8 برابر افزایش یافت. در آذر 99 معاملات ما یک چهارم پارسال بود اما قیمت مسکن متوسط 1.1 درصد کاهش یافت و از 27.2 میلیون تومان در هر متر به متوسط 26.9 میلیون تومان رسید و فقط 1.1 درصد کاهش قیمت داشته‌ایم.

    باقرپور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا تعاونی‌ها استقبال چندانی از ورود به پروژه مسکن ملی نداشتند و کار به پیمانکاران سپرده شد، اظهار داشت: اعداد و ارقامی که دولت برای تولید در نظر گرفته بود با واقعیت تطابق نداشت به طور قطع ساخت و ساز با این ارقام منجر به تولید ساختمان‌های باکیفیت نمی‌شود.

    وی افزود: البته تعاونی‌ها هم در این پروژه شرکت داشتند اما دلیل استقبال پیمانکاران از این پروژه این بوده که معمولا برخی از پیمانکاران مجری هستند و به خوبی می‌دانند که چگونه وارد این بازی شوند و با این اعداد و ارقام کار را پیش ببرند. البته تجربه نشان داده که برخی از پیمانکاران بعد از گرفتن پروژه آن را با هزینه ساخت کمتری به پیمانکار درجه دو می‌دهند.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه به نظر شما قیمت تمام شده مسکن ملی چقدر خواهد بود، گفت: با در نظر گرفتن حذف قیمت زمین و استفاده از سازه استاندارد، قیمت هر متر مربع با سرشکن نشدن فضای مشاعات 6 میلیون تومان برآورد می‌شود و بدون مشاعات قیمت منطقی در هر متر مربع 8 میلیون تومان است.

    باقرپور گفت: اگر کمتر از این اعداد باشد تجربه مسکن مهر تکرار می‌شود که دیدیم برخی از پروژه‌ها از میانه ساخت و سازها رها شدند.

    وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره جهش تولید مسکن که کلیات آن در مجلس به تصویب رسیده و درباره کارکرد صندوق مالی این پروژه اظهار داشت: هنوز ابهامات زیادی درباره نحوه اجرای طرح جهش تولید مطرح است و به غیر از بحث‌های مالی آن که هنوز روشن نیست در بحث‌های آمایش سرزمینی و ساز و کار اجرای طرح شفاف‌سازی نشده است که البته فعلا بررسی این طرح به دلیل بررسی لایحه بودجه 1400 متوقف شده است.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی گفت: هر چند هنوز جزییات طرح جهش تولید اعلام نشده اما این طرح نقاط قوت زیادی دارد که هدایت منابعی از جمله مالیات‌ها به یک صندوق و تامین منابع مالی از آن، می‌تواند نقطه قوت باشد.

    باقر پور همچنین با بیان اینکه  اراضی مناسب برای ساخت مسکن در دستگاه‌های دولتی احتکار شده است، ادامه داد: یکی از نقاط قوت طرح جهش تولید می‌تواند ارایه اراضی مرغوب برای تولید مسکن باشد.

    وی با تاکید براینکه بر حمایت از اصلاح و ارتقای نظام مالیاتی در حوزه مسکن تاکید داریم، گفت:‌ عدم اجرای سند توسعه تعاون در بخش مسکن که قرار بود 50 درصد نیاز مسکن در حوزه تعاون باشد از انتقادات است.

    وی با بیان اینکه امروز گردش نقدینگی در صنعت ساختمان کاهش یافته است، گفت: به طور قطع رکود مسکن موجب بروز مشکلاتی در اشتغال می‌شود. با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن کاهش فاصله درآمد و هزینه و سود رخ داده است و انگیزه سازنده از بین رفته است. اگر سازنده‌های مسکن سرمایه خود را در این حوزه خارج کنند موجب کاهش تولید و افزایش تقاضا می‌شود. باید گردش نقدینگی را در این حوزه احیای کنیم تا صنایع وابسته رونق بگیرد و اشتغالزایی رخ دهد.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تاکید کرد: همانطور که گفتم اگر در 10 سال آینده میزان تولید به 10 برابر 10 سال گذشته برسد می‌توانیم به نقطه سر به سر در تولید مسکن برسیم. در حال حاضر سالانه 1.5 میلیون واحد مسکونی نیاز داریم در حالیکه در سنوات گذشته 300 تا 350 هزار دستگاه واحد مسکونی تولید کرده‌ایم.

    وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد دولت بعدی مسکن را جزو اولویت‌های اول خود قرار دهد، گفت: مجلس هم باید الزامی داشته باشد تا دستگاه‌های دولتی اراضی مرغوب را برای ساخت مسکن اختصاص دهند ضمن آنکه قوه قضاییه هم بر نحوه و کیفیت مصوبات مجلس و جلوگیری از ایجاد رانت نظارت داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار