صادقیان مطرح کرد؛

لزوم تأمین سرانه‌های بومی و خدماتی در حریم شهرها

عصر ساختمان- نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استان‌ها گفت: بساری از سرانه‌های عمومی و خدماتی باید در حریم شهرها تأمین شود.

پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴:۰۰

لزوم تأمین سرانه‌های بومی و خدماتی در حریم شهرها

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حامد صادقیان نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه سابقه طرح‌های شهری و برنامه ریزی شهری در ایران کمتر از 90 سال است، گفت: اولین طرح‌های شهری با الگوگیری از مدل‌های غربی ساخته شد.

وی تصریح کرد: این طرح پیشنهادی شهر همدان است که در سال 1310 پیاده شد و پس از آن در سال 1312 قانون توسعه معابر و خیابان‌ها در سال 1316 تهیه شد.

صادقیان گفت: جمعیت ایران قبل از سال 1350 رشد یک و نیم درصد داشت و پس از آن به ترتیب در سال‌های 55، 65 و 75 به میزان 7.2، 9.2 و 9.1 رشد سالانه داشته است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در سنوات اخیر به برنامه‌ریزی شهری توجه شده است، تصریح کرد: تخلفات ساختمانی در شهر‌ها و روستا‌ها و شبکه نامناسب معابر و خیابان‌ها، ترافیک بیش از حد استاندارد را به ارمغان آورده است.

نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که امروزه در حوزه شهرسازی با آن مواجه هستیم در دهه‌های 20 و 30 کمتر بود که از علل وقوع آن می‌توان به افزایش جمعیت کشور اشاره کرد.

ترافیک و استفاده نامناسب از املاک معضل بزرگ کلانشهرها

صادقیان با بیان اینکه امروزه کلانشهر‌ها معضل ترافیک و استفاده نامناسب از املاک را دارند، گفت: بلند‌مرتبه سازی سیمای شهر و آسمان را تحت تأثیر خود قرار داده است و باید در سیاست‌های کلان کلی کشور در حوزه شهری تجدید نظر شود.

وی با بیان اینکه شهری به مدت 10 سال طراحی مناسب برای شهرسازی نداشت، اظهار کرد: این گونه شهر‌ها بر اساس طرح‌هایی مدیریت می‌شوند که نتیجه‌ای جز ساخت و ساز‌های غیر مجاز و از بین رفتن سیما و منظر شهری ندارند.

نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استان‌ها خاطر نشان کرد: باید با تهیه و تغییرات طرح‌های جامع و تفضیلی از این وضعیت عبور کنیم، زیرا در بسیاری از طرح‌های فعلی ایده‌آل گرایی و عدم بومی سازی آن‌ها برای هر شهر به تناسب ظرفیت آن موجب می‌شود که طرحی نامتناسب با ویژگی‌های آن شهر تهیه شود.

صادقیان افزود: عدم تخصیص اعتبار و بودجه برای اجرای طرح از دیگر مشکلات است.

وی با اشاره به اشباع املاک واقع در محدوده ساخت و ساز، گفت: بسیاری از سرانه‌های عمومی و خدماتی باید در حریم شهر تأمین گردد که تملک اراضی مذکور برای مدیریت شهری از دشوار‌هایی دیگر است.

برچسب ها

ترافیک شهریبلند مرتبه سازیتعین حریم
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا