مدیران خودروعصر اعتبار

راه پایان دادن به مشاجرات ساکنین آپارتمان

عصر ساختمان- آگاهی از قواعد آپارتمان نشینی موجب پیشگیری و حل و فصل بسیاری از مشاجرات ساکنین ساختمان هاست.

راه پایان دادن به مشاجرات ساکنین آپارتمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی رضا محمدبیگی حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه درباره قواعد آپارتمان نشینی اظهار کرد: آپارتمان نشینی قواعد و قوانین خاص خود را دارد که بی اطلاعی از آن‌ها باعث بالا گرفتن اختلاف و مشاجرات بین ساکنان می‌شود.

    محمدبیگی  گفت: از جمله قوانینی که اطلاع از آن می‌تواند به بسیاری از سوء تفاهم‌ها پایان دهد قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب سال 1376 است و این قانون تمامی مسائل مربوط به ساختمان و مشاعات را ذکر کرده و در مواردی که راجع به موضوعی حرفی نزده و قانونی ندارد از قواعد عمومی قانون مدنی استفاده می‌شود.

    وی افزود: مطابق قانون، مالکیت در آپارتمان به دو بخش مالکیت بر قسمت‌های اختصاصی و مالکیت بر قسمت‌های مشترک تقسیم می‌شود

    محمدبیگی با اشاره به اینکه استفاده از قسمت‌های اختصاصی مختص ساکن همان واحد است توضیح داد:آن قسمت‌هایی از آپارتمان که مالکیت رسمی اش جداگانه برای هر واحد در سند قید شده مانند انباری، پارکینگ اختصاصی، فضای داخلی واحد‌ها و... قسمت اختصاصی آپارتمان محسوب می‌شود .

    عضوهیئت علمی دانشگاه ادامه داد: به قسمت‌هایی از آپارتمان که در سند، مالک خاصی برای آن عنوان نشده و مورد استفاده‌ی مشترک ساکنین است مشاعات گفته می‌شود ومعمولا اختلافات ساکنین آپارتمان مربوط به همین بخش‌ها است؛ زمین ساختمان، پشت بام، ورودی، پارکینگ، پله، شوفاژ خانه، آسانسور، راهرو، در ورودی، باغچه، حیاط، لابی، نمای ساختمان و... از مصادیق مشاعات هستند.

    هزینه‌ی نگهداری و بازسازی مشاعات
    وی در باره تعمیر مشاعات گفت: تامین مخارج تعمیر، حفاظت و نگهداری مشاعات ساختمان به عهده‌ی همه ساکنان است و سهم هر واحد مطابق متراژ آن تعیین می‌شود و تمام واحد‌ها باید سهم خود را به مدیر آپارتمان بپردازند، چنانچه یکی از مالکان یا مستاجر‌ها سهم خود را از هزینه پرداخت نکند ساکنان دیگر می‌توانند با مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف مبلغ مورد ادعا را از آن فرد مطالبه کنند.

    محمدبیگی افزود:اگر واحدی به تنهایی مقصرآسیب زدن به مشاعات باشد فقط همان واحد وظیفه دارد هزینه‌ی تعمیر را بپردازد؛ برای مثال کسی که هنگام ورود به پارکینگ با خودرو به در خسارتی وارد کرده مسئول است خودش تمام هزینه تعمیر را بدهد.

    این حقوقدان بیان کرد: اگر حیاط خلوت در سند جزء طبقه همکف یا اول باشد هزینه تعمیر آن با ساکن همین واحد است و اگر جزء مشاعات آپارتمان باشد هزینه بر عهده همه ساکنان است؛ کف طبقه بالا و سقف طبقه پایین اشتراکی است و به نظر می‌رسد هزینه تعمیر آن باید به طور مساوی بین ساکنان طبقه بالا و پایین تقسیم شود مگر اینکه خسارات تقصیر مالک طبقه بالا یا پایین باشد که در این صورت باید احتیاط کرد و مخارج تعمیر را از مقصر گرفت.

    محمدبیگی گفت: اگر استفاده از مشاعات با سوء نیت باشد می‌توان آن را تصرف عدوانی محسوب کرد و با شکایت ساکنین و مشخص شدن درستی ادعا در دادگاه، از قسمت مشاعی که مورد دعوا قرار گرفته رفع تصرف شده و پیگرد کیفری متوجه مجرم می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار