مدیران خودروعصر اعتبار

چرا خرید آپارتمان در ترکیه برای ایرانی‌ها جذاب شده است؟

عصر ساختمان- آمارها نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بازار مسکن ترکیه دست‌کم ۸۶۶درصد رشد کرده است و از سال ‌۲۰۱۸ تاکنون ۵ میلیارد دلار سرمایه از ایران به سمت بازار مسکن ترکیه خارج شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع ارزان‌تر بودن قیمت مسکن در ترکیه، رشد تورم و افزایش ریسک‌های اقتصادی است.

چرا خرید آپارتمان در ترکیه برای ایرانی‌ها جذاب شده است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از روزنامه همشهری،‌ مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در تازه‌ترین توییت خود مدعی شده؛ در سال 2020 ایرانیان در میان خارجی‌ها رتبه نخست خرید مسکن در ترکیه و در 7‌ ماه امسال رتبه دوم را با خرید 4600 خانه به‌دست آورده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 21 درصد افزایش یافته است. طبق گزارش‌های موجود فقط در 7‌ ماه سال‌ جاری میلادی ایرانی‌ها 1.2 میلیارد دلار در بازار املاک ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    اما چرا خرید آپارتمان در ترکیه تا این حد برای ایرانی‌ها جذاب شده است؟

    شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دلایل رشد سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بازار مسکن ترکیه را در افزایش قیمت مسکن در ایران و به‌ویژه شهر تهران جست‌وجو کرد. آمارها نشان می‌دهد متوسط قیمت آپارتمان در شهر تهران 31 میلیون تومان است یعنی قیمت یک آپارتمان 70 متری در مرکز شهر تهران رقمی معادل 2.2 میلیارد تومان یا 80 هزار دلار (هر دلار 27 هزار تومان) است، درحالی‌که میانگین قیمت یک آپارتمان در شهر استانبول به‌عنوان گران‌ترین شهر ترکیه 700 میلیون تومان معادل 26 هزار دلار است. به‌عنوان مثال در غرب استانبول یک آپارتمان 70 متری، یک خواب 300 هزار لیر معادل 700 میلیون تومان است و در شهرهای دیگر ترکیه این قیمت حتی پایین‌تر است.

    مقایسه این آمار نشان می‌دهد سرمایه‌ای که برای خرید یک آپارتمان کوچک در ترکیه کافی است، در تهران فقط برای خرید یک آپارتمان 23 متری کفایت می‌کند.

    اما این فقط یک طرف ماجراست. به‌نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل رشد سرمایه‌گذاری ایرانیان در بازار مسکن ترکیه، افزایش ریسک‌های اقتصادی است. در کنار این موضوع رشد سریع نرخ تورم نیز به کاهش ثبات اقتصادی در ایران منجر شده و مطلوبیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد ترکیه را افزایش داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار