مدیران خودروعصر اعتبار

تشکیل منظم جلسات شورای عالی مسکن، لازمه تحقق وعده‌های مسکنی

عصر ساختمان- برنامه ریزی درباره اجرای طرح‌های حمایتی مسکن از جمله طرح نهضت ملی باید در شورای عالی مسکن انجام شود اما جلسات این شورا همواره با تاخیر برگزار می‌شود.

تشکیل منظم جلسات شورای عالی مسکن، لازمه تحقق وعده‌های مسکنی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بحث مسکن یکی از اصلی ترین مباحث در حوزه اقتصادی کشور به شمار می رود که برای ساماندهی این بازار نیاز به برنامه ریزی و تدوین سیاست های بسیاری است.

    یکی از اصلی ترین سیاست هایی که دولت باید برای حوزه مسکن آن را دنبال کند،  برگزاری منظم جلسات شورای عالی مسکن است که این جلسات باید هر هفته و یا هر ماه  در استان های مختلف برگزار شود.

    طبق  ماده 2 طرح جهش تولید و تامین مسکن، شورای عالی مسکن به منظور برنامه ریزی، سیاست گذاری، نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در حوزه مسکن  هر هفته با ترکیبی از جمله  رئیس جمهور (رئیس شورا)،  معاون اول رئیس جمهور (نایب رئیس)، وزیر راه و شهرسازی (دبیر شورا)،  وزیر نیرو، وزیر کشور ،  وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصادی و دارایی،  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کل بانک مرکزی،  رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،  وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نفت و  یک نفر از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس  ‌تشکیل می‌شود.

    طبق تبصره 1 این ماده وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر تا سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون طرح جامع مسکن را بازنگری کند و به تصویب شورای عالی مسکن برساند و  طبق تبصره 2 این ماده جلسات این شورا در غیاب رئیس شورا، به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و مصوبات آن توسط رئیس جمهور ابلاغ می‌شود همچنین  براساس تبصره 3، دبیر شورا حسب مورد و متناسب با موضوعات جلسه مجاز است نسبت به دعوت از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیرعضو جهت حضور بدون رأی در جلسه شورا اقدام کند.

    تنها 4 جلسه شورای عالی مسکن برگزار شده است
    افشین پروین پور کارشناس مسکن می گوید: طبق آخرین بررسی های صورت گرفته  تاکنون 64 هفته  از دولت سیزدهم گذشته و تنها 4 جلسه شورای عالی مسکن برگزار شده است. 30 هفته هیچ جلسه ای برگزار نشده و  بیش از 85 روز از  آخرین جلسه شورای عالی مسکن می گذرد.

    برگزاری جلسه شورای عالی مسکن در استان ها به فراموشی سپرده شده است
    همچنین فرشید ایلاتی کارشناس مسکن  گفت : برگزاری جلسه شورای عالی مسکن از آن جهت اهمیت دارد که کار نباید در سطح ستادی برگزار شود بلکه باید پیگیری این موضوع در  استانداری ها صورت گیرد  و بسیاری از موانع به ویژه در حوزه الحاق اراضی وجود دارد که باید استانداران این موارد را پیگیری و اجرایی کنند.

    او می گوید: شورای عالی مسکن  باید هر هفته یا دو هفته یکبار با حضور  رئیس جمهور و یا معاون اول رئیس جمهور برگزار شود  و باید هر جلسه دو یا سه استاندار دعوت شده و اعضای شورا پیگیر اقدام صورت گرفته در این استان  ها شوند .

    ایلاتی افزود: 31 استان در کشور داریم که ارائه برنامه های آنها حدود سه ماه زمان می برد بنابراین استانداران سه ماه فرصت دارند که برنامه‌های خود را ارائه کنند.

    او می‌گوید: واگذاری و الحاق اراضی در پروژه های نهضت ملی مسکن  باید از طریق همین شورای عالی مسکن اجرایی و عملیاتی شود اما متاسفانه شاهد آن هستیم که به صورت کامل اجرایی نمی شود.

    بوروکراسی های اداری در استان ها مانع از الحاق اراضی می شود
    ارسلان مالکی معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد که 24 هزار هکتار  اراضی در قالب الحاق کلیات واگذار شده و این اقدام در ستاد وزارت راه  و شهرسازی تصویب شده اما متاسفانه الحاق این اراضی در بوروکراسی های اداری استان ها قرار دارد.

    او می گوید: الحاق اراضی باید توسط استانداران در جلسات مختلف شورای عالی مسکن  پیگیری شود که تاکنون این اقدام با سرعت انجام نشده و با کندی در این بخش مواجه هستیم.

    اجرای طرح نهضت ملی مسکن یکی از اصلی ترین برنامه های دولت است که برنامه ریزی برای پیشبرد اجرای این طرح باید در شورای عالی مسکن صورت گیرد.  وزیر راه وشهرسازی وعده داده تا یک ماه آینده واحدهای مسکن مهر و مسکن ملی را به بهره برداری می رساند بنابراین باید برنامه ریزی های لازم برای اجرای آنها در همین جلسات شورای عالی مسکن انجام شود چراکه طبق قانون عملیات فکری و اجرایی تمامی پروژه های مسکن در کشور به ویژه طرح نهضت ملی مسکن در همین جلسات شورای عالی مسکن صورت می گیرد بنابراین جدی نگرفتن این جلسات  می تواند ضربه بزرگی به این حوزه وارد کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو