مدیران خودروعصر اعتبار

حمایت دولت از بخش خصوصی زمینه‌ساز تولید مسکن خواهد بود

عصر ساختمان- کارشناس مسکن گفت: بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری که باید به بخش تولید مسکن هدایت شود، سرمایه‌های بخش خصوصی است.

حمایت دولت از بخش خصوصی زمینه‌ساز تولید مسکن خواهد بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایبِنا، بیت‌اله ستاریان استاد دانشگاه و کارشناس و تحلیل گر بازار و صنعت مسکن  بر ضروت بسترسازی دولت برای ورود بخش خصوصی به ساخت و ساز مسکن تاکید کرد و گفت: ساخت و ساز مسکن از جمله وعده‌های مهم انتخاباتی دولت فعلی و سایر دولت‌هایی است که عموما نسبت به کمبود مسکن و افزایش روز افزون قیمت مسکن و به تبع آن چالش‌هایی که مساله کمبود و گرانی مسکن در اقتصاد ایجاد می کند آگاه هستند. به این خاطر تولید و عرضه مسکن یک امر ضروری و حیاتی است.

    وی در این باره خاطرنشان کرد: قطع به یقین ساخت و ساز مسکن محقق شدنی است اما نه به دست دولت، بلکه با بسترسازی دولت برای ورود بحش خصوصی برای تولید مسکن. علی رغم اینکه درخصوص ساخت مسکن وعده تولید یک میلیون مسکن به مردم داده شده است اما باید گفت با مشارکت بخش خصوصی سقف تولید مسکن سالیانه بین 400 تا 500 هزار واحد است.

    وی در این باره توضیح داد: این موضوع در تمام کشورهای دنیا به اثبات رسیده که دولت نقشی در تولید مسکن ندارد. به بیان بهتر دولت 3 تا 4 درصد در ساخت و ساز مسکن می‌تواند ایفای نقش کند بنابراین بخش مهم و عظیمی از سرمایه گذاری که باید به بخش تولید مسکن هدایت شود سرمایه های بخش خصوصی است.

    این کارشناس بازار مسکن بیان داشت: با افزایش نرخ تورم و پتانسیل هایی که در بخش مسکن برای افزایش قیمت وجود دارد دارندگان سرمایه بدون محاسبه چندانی متوجه می شوند که سرمایه گذاری ها در بخش مسکن منجر به حفظ ارزش پول آنها می شود برای این منظور دولت باید با حمایت از بخش خصوصی مانع افزایش نرخ مسکن شود، قیمتی شود که به هیچ وجه با قدرت خرید اکثر مردم جامعه مطابقت ندارد.

    ستاریان خاطرنشان کرد: بخش مهمی از راهکار جلوگیری از افزایش قیمت مسکن در متعادل سازی عرضه و تقاضاست. افزایش نیاز انباشت شده مسکن در سال های گذشته زمینه ساز رقم های بزرگ و باورنکردنی به عنوان قیمت زمین و مسکن شده است به این خاطر شاهد افزایش نرخ مسکن در ماه ها و سال های گذشته هستیم.

    کارشناس مسکن تصریح کرد: رویکردهای درست حمایت از بخش خصوصی می تواند سرآغاز خوبی برای کنترل قیمت مسکن به روش درست اقتصادی باشد چرا که بازار مسکن نیزشبیه سایر بازارها به قیمت گذاری دستوری و دستورات از بالا به پایین توجهی نمی کند.

    ستاریان بیان داشت: بخش خصوصی همواره متولی ساخت و ساز مسکن بوده است، ضمن اینکه دولت هیچ گاه مسکنی برای مردم نساخته حتی مسکن مهر که توانست بسیاری از مردم را خانه دار کند با حمایت دولت وقت از بخش خصوصی به منصه ظهور رسید بنابراین برای جلوگیری از چالش هایی که کمبود و گرانی مسکن در جامعه می تواند ایجاد کند دولت باید گام های سریع و همه جانبه ای برای حمایت از بخش خصوصی و تسهیل همه مسیرهایی که منجر به رشد سرعت کار بخش خصوصی می شود بردارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی