مدیران خودروعصر اعتبار

نوسازی واحدهای تخریب‌شده در خوی تا پایان خرداد تکمیل می‌شود

عصر ساختمان- رئیس بنیاد مسکن گفت: همه واحد‌های تخریب شده در زلزله خوی تا پایان خرداد سال ۱۴۰۲ نوسازی خواهند شد.

نوسازی واحدهای تخریب‌شده در خوی تا پایان خرداد تکمیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه مقاوم سازی مسکن در نقاط زلزله زده پاسخ داد.

    آخرین وضعیت نوسازی واحدها در خوی به چه صورت است؟

    نیکزاد: در زلزله اخیر منطقه خوی 2120 واحد تخریب شده اند و نیاز به نوسازی دارند که 560 واحد در شهر و 1560 واحد در روستا‌ها هستند. 11 هزار و 100 واحد هم نیاز به تعمیر دارند.

    برای نوسازی واحدهای روستایی 250 میلیون تومان تسهیلات و  60 میلیون تومان وام بلاعوض و برای واحدهای شهری 300 میلیون تومان تسهیلات و 60 میلیون تومان وام بلاعوض در نظر گرفته شده است.

    برای  واحدهای تعمیری هم  30 میلیون تومان وام و بر اساس نوع خسارت تا سقف 25 میلیون تومان بلاعوض مصوب شده است.

    پرداخت تسهیلات و بلاعوض به بانک ها ابلاغ شده و طی چند روز آینده شروع می‌شود.

    در شهر خوی  برخی این نگرانی را دارند که آیا واحد آنها به تعمیر نیاز دارد یا نه که در این موارد درخواست معاینه فنی از نظام مهندسی استان می شود. روزانه بین 500 تا 600 واحد را بازدید می‌کنند و اگر نیاز به مقاوم سازی دارد دستور کار می‌دهند. نظارت بر واحدها هیچ هزینه ای برای مردم ندارد.

    سیمان و میلگرد تمامی واحد‌های تخریب شده، اهدایی بنیاد مسکن است. نصب اسکلت پیچ و مهره‌ای یک روز زمان می‌برد که اسکلت هزار واحد به منطقه ارسال شده و مابقی در حال انجام و ارسال است.

    آواربرداری واحدها تا چه زمانی تمام می شود؟

    نیکزاد: تاکنون 582 واحد تخریبی را آواربرداری کرده ایم. 150 دستگاه هر روز آواربرداری می‌کنند و به دلیل اینکه خانه ها عمدتا  خشت و گلی هستند، میزان آواربرداری زیاد است.

    تا آخر امسال آواربرداری تمام 2120 واحد تخریب شده در این منطقه به پایان می رسد. عملیات بتن ریزی در مناطقی که آواربرداری به پایان رسیده، آغاز شده اما در برخی روستاها که برودت هوا زیاد است هنوز انجام نشده و با افزایش دما طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

    پرداخت تسهیلات از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

    نیکزاد: در بحث بازسازی معمولا پرداخت تسهیلات 20 روز تا یک ماه زمان می‌برد اما در این مدت بنیاد مسکن برای بازسازی لنگ این اعتبارات نمی‌شود و از منابع داخلی خود استفاده می کند و پس از پرداخت تسهیلات  از آن برداشت خواهد شد.

    ظرف یکی دو هفته آینده وام و بلاعوض به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و پرداخت ها شروع خواهد شد.

    با دریافت این تسهیلات،  افراد نیاز به هزینه اضافه دیگری ندارند؟

    نیکزاد:ساخت این واحدها بیشتر یک طبقه است و هزینه های جانبی همچون آسانسور ندارد و این تسهیلات و وام بلاعوض جوابگوی ساخت واحدها خواهد بود.

    چالش جدی در حوزه نوسازی دارید؟

    نیکزاد: روند بازسازی خوب است. هنوز دمای هوا در برخی روستا‌ها پایین است که کار آواربرداری و بتن ریزی را کند کرده است اما طبق پیش بینی هواشناسی از چند روز دیگر افزایش دما خواهیم داشت و کار سرعت می گیرد.

    با تلاش نیروهای انتظامی خوشبختانه ناامنی در منطقه نداریم و کار به خوبی پیش می رود.

    بازسازی واحدهای تخریب شده تا چه زمانی تمام می‌شود؟

    نیکزاد: تا خرداد ماه سال 1402 باید نوسازی همه واحدهای تخریب شده تمام شود و مردم در خانه‌ها اسکان داشته باشند. روند آواربرداری و پرداخت تسهیلات هم  نشان می‌دهد تا پایان خرداد نوسازی این واحد ها تکمیل می شود. به طور معمول 4 ماه زمان اجرای این سازه ها است.

    تاکنون چه تعداد وام مسکن روستایی پرداخت شده است؟

    نیکزاد: 5 میلیون و 400 هزار مسکن روستایی در کشور داریم که تا سال 84 فقط 5 درصد از آنها مقاوم بود. پس از آن بهسازی و نوسازی واحدها شروع شد. امروز 51 درصد از واحدهای مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم سازی شده است.

    هدف گذاری شده تا سال 1410 دیگر واحد غیر مقاوم  در روستاها نداشته باشیم.

    وام 200 میلیون تومانی برای واحدهای روستایی در نظر گرفته شد که پرداخت آن در ابتدا دست اندازهایی داشت اما رئیس جمهور بر پرداخت آن تاکید داشتند.

    تاکنون  140 هزار روستایی را برای وام 200 میلیونی به بانک ها معرفی کرده ایم که 40 هزار نفر قرارداد بسته اند.

    سود این وام برای روستاییان 5 درصد است و 13 درصد از  سود هم یارانه داده می شود که این را نباید هزینه ای برای دولت در نظر گرفت چراکه اگر روستاییان با نوسازی واحدها در روستا بمانند و  تحصیل کنند  و تولید محصولات کشاورزی داشته باشند، چندین برابر این هزینه عاید کشور می شود و به نوعی سرمایه گذاری برای آینده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو