مدیران خودروعصر اعتبار

صندوق املاک ابزاری برای مولدسازی شفاف دارایی‌های دولت

عصر ساختمان- عرضه بخشی از اموال مازاد دولت در طرح مولدسازی و در قالب صندوق‌های املاک و مستغلات علاوه بر تامین نقدینگی، سرمایه‌گذاران را هم از سودهای این اموال منتفع می‌کند

صندوق املاک ابزاری برای مولدسازی شفاف دارایی‌های دولت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر،  پس از مطرح شدن طرح مولدسازی اموال مازاد دولت، از مسیرهای مختلفی برای اجرای اصولی و صحیح این طرح نام برده شد که یکی از این مسیرها، بازار سرمایه است؛ بازاری که به گفته مسئولان و کارشناسان ابزارهای مناسبی برای اجرای شفاف طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در اختیار دارد.

    استفاده از بستر و ابزارهای بازار سرمایه برای طرح مولدسازی که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز بر آن تاکید دارد و بر همین اساس در یکی از نشست‌های خبری خود گفت: بر اساس بند الف و بند ب ماده 12 آئین‌نامه مولدسازی، دقیقاً تصریح شده است برخلاف گذشته که فقط یک راه برای مولدسازی دارایی‌های دولت وجود داشت، امروز بتوانیم از روش‌های متعددی از جمله بستر بازار سرمایه و صندوق املاک و مستغلات که به شکل ویژه مورد تأیید است، استفاده کنیم.

    مصون بودن مردم از تورم با استفاده صندوق‌های املاک و مستغلات
    قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در خصوص استفاده از ابزارهای بازار سرمایه مطرح کرد: در راستای مولدسازی اموال مازاد دولتی یکی از روش‌های مطرح شده، صندوق املاک و مستغلات است که می‌توانیم برای املاکی که بازدهی مناسب و درآمد پایدار دارند ایجاد کنیم تا مردم واحدهای آن را خریداری و خودکار، مصون از تورم شوند.


    صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلاتی که از مهر سال گذشته به جمع ابزارهای بورسی اضافه شدند.
    صندوق‌هایی که علاوه بر ایجاد شفافیت، مزیت‌های دیگری را هم با خود به همراه دارند. خاندوزی در رابطه با سایر مزیت‌های این صندوق‌ها می‌گوید: بسیاری از سرمایه‌های خردی که در کشور وجود دارد ممکن است برای خرید یک واحد با مبالغ زیاد کافی نباشد، اما وقتی املاک از طریق صندوق‌های املاک و مستغلات عرضه می‌شود علاوه بر ایجاد شفافیت، ارقام کمتر هم به این صندوق‌ها ورود پیدا می‌کنند.

    با صندوق‌های املاک و مستغلات مردم از مولدسازی منتفع می‌شوند
    در ادامه کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سایز مزیت‌های استفاده از صندوق‌های املاک و مستغلات برای مولدسازی اموال مازد دولتی گفت: زمانی که دولت بخشی از اموال مازاد خود در طرح مولدسازی را در قالب صندوق‌های املاک و مستغلات عرضه کند، علاوه بر تأمین نقدینگی مناسب برای دولت با توجه به پرداخت عوائد بهره‌برداری و اجاره این املاک به سرمایه‌گذاران، آن‌ها نیز از سودهای این اموال منتفع می‌شوند.
    او در ادامه افزود: با مولدسازی از طریق صندوق املاک و مستغلات، نرخ‌گذاری منطقه‌ای نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و کمک به واقعی‌سازی قیمت‌ها می‌شود. در کل استفاده از صندوق املاک و مستغلات در راستای مولدسازی اموال مازاد دولتی، مسیری سودمند و چند سر بُرد برای مردم و دولت خواهد بود.

    تحقق مولدسازی واقعی با صندوق املاک و مستغلات بازار سرمایه
    پیش از این نیز وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی، آقای صولت گفته بود: با صندوق‌های املاک و مستغلات مولدسازی می‌تواند رخ دهد. ملک‌های بخش‌های مختلف بیایند و هر کس هر چقدر توان دارد می‌تواند از آن خریداری کند و با این روش سرمایه‌ها مانند یخ آب نمی‌شود.
    به گفته پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارزش دارایی‌های شناسایی شده مازاد دولت 10 هزار میلیارد تومان است. دارایی‌هایی که اگر به شکل مناسب و از بستری شفاف مولدسازی شود علاوه بر دولت، مردم نیز می‌توانند از آن منتفع شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار