مدیران خودروعصر اعتبار

بلومبرگ:

بحران مسکن در سوئد عمیق‌تر شد

عصر ساختمان- شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که قیمت مسکن در سوئد طی ماه مارس به کاهش خود ادامه داد چرا که تورم شدید و افزایش هزینه‌های استقراض موجب رکود بازار مسکن در این کشور شده است.

بحران مسکن در سوئد عمیق‌تر شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، شبکه خبری بلومبگرگ در گزارشی اعلام کرد که قیمت مسکن در سوئد طی ماه مارس به کاهش خود ادامه داد چرا که تورم شدید و افزایش هزینه‌های استقراض موجب رکود بازار مسکن در این کشور شده است.

    داده‌های بانک دولتی SBAB که در روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که قیمت املاک مسکونی در بزرگترین اقتصاد شمال اروپا 0.8 درصد در ماه گذشته میلادی کاهش یافته است.

    این کاهش قیمت در ماه فوریه به 0.6 درصد رسیده بود، اما اکثر کارشناسان می‌گویند قیمت مسکن به کاهش باز هم ادامه خواهد داد و حتی ممکن است از افت 20 درصدی پیش بینی شده نیز فراتر رود.

    تورم در سوئد به بالاترین رقم در 3 دهه اخیر رسید

    قیمت مسکن در سوئد طی سال گذشته میلادی به دلیل افزایش تورم و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور بر حسب ارزش اسمی 15 درصد کاهش یافت.

    بدترین کاهش قیمت مسکن و رکود این بخش در سوئد طی سه دهه اخیر در افزایش بدهی‌ها، به ویژه در صنعت ساخت و ساز، که مسئول 11 درصد از تولید اقتصادی این کشور است، دخیل بوده است.

    بر اساس این گزارش، در ماه مارس، ورشکستگی در این بخش 14 درصد افزایش یافت که سرمایه گذاری برای ساخت مسکن جدید را سرکوب کرد.

    رابرت بویجه، اقتصاددان ارشد SBAB، کاهش قیمت مسکن در ماه مارس را "به‌طور شگفت‌آور قوی" خواند و پیش بینی کرد که اگر بانک مرکزی سوئد به سیاست افزایش نرخ بهره ادامه دهد و تورم همچنان در سطوح بالا باقی بماند، توسعه بخش مسکن به شکل ضعیف‌تری در آینده رخ خواهد داد.

    بازار مسکن سوئد به دلیل افزایش نرخ بهره در این کشور آسیب پذیرترین بازار در اتحادیه اروپا است.

    اگرچه حدود 64 درصد از سوئدی ها خانه های خود را دارند، اما بسیاری از آنها وام مسکن دارند. با این حال، از آنجایی که در بیشتر موارد این وام‌های مسکن بلندمدت و با نرخ ثابت نیستند، در سراسر این بخش احتمال بالایی برای قرار گرفتن در معرض افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی سوئیس وجود دارد؛ نرخ‌هایی که اکنون پس از یک سری افزایش به بالاترین رقم خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار