مدیران خودروعصر اعتبار

درویش، فعال محیط زیست :

فرونشست در ایران ۵ برابر شرایط بحرانی است

عصر ساختمان- درویش، فعال محیط زیست: ما اقتصادی آب محور داریم . طرح تعادل بخشی سفره‌های زیر زمینی وزارت نیرو شکست خورد؛ قرار بود که میزان افت تراز آب‌های زیرزمینی را از ۱۱۰ میلیارد مترمکعب به صفر برسانند، اما به ۱۴۰ میلیارد رسید . مهم‌ترین عامل از بین رفتن تمدن‌های بزرگ عدم توجه به منابع آبی است

فرونشست در ایران ۵ برابر شرایط بحرانی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از «انتخاب» ، آمار‌های جدید درباره فرونشست مانند آمار‌های گذشته نگران کننده است، اما بی توجهی به این مسئله نیز ادامه دارد. در حالیکه فرونشست در یک لحظه آثار مخرب و جبران ناپذیر خود را به نمایش می‌گذارد. اعداد و ارقام میزان گسترش فرونشست زمین در مناطق خشک ایران نیز نشان می‌دهد که وضعیت از بحران عبور کرده و به شرایط فوق بحران رسیده است.

    محمد درویش، فعال محیط زیست، درباره وضعیت فرونشست در کشور به «انتخاب» گفت: گزارشی که اخیرا سازمان زمین شناسی منتشر کرده است، می‌گوید سرعت گسترش اراضی که تحت تاثیر فرونشست هستند و سالانه بیش ازدو سانت این پدیده را لمس می‌کردند در سال‌های 95 تا 98 سه برابر شده است. دو سانتی متر با توجه به شاخص 4 میلیمتر فرونشست به عنوان عدد بحرانی یعنی 5 برابر شرایط بحرانی است. زمین‌هایی که میزان فرونشست آن 5 برابر شرایط بحرانی است سرعت متاثر شدنشان سه برابر رشد کرده است و این فوق العاده نگران کننده است.

    او افزود: اگر نسبت 98 تا 1401 را بررسی کنیم که اواخر امسال اعلام می‌شود، حتما وضعیت بسیار بدتر هم شده است. ایرانی یکی از کشور هاییست که در دنیا بدترین وضعیت را در این حوزه دارد و همه کسب وکار هایش منتهی به آب شده است. ما اقتصادی آب محور داریم به همین خاطر رئیس طرح تعادل بخشی سفره‌های زیر زمینی وزارت نیرو در سال گذشته ضمن عذرخواهی استعفا داد و طرح را شکست خورده اعلام کرد. آن‌ها قرار بود که میزان افت تراز آب‌های زیرزمینی را از 110 میلیارد مترمکعب به صفر برسانند، اما سال گذشته به 140 میلیارد رسید. فاجعه همچنان ادامه دارد.

    وی در ادامه در خصوص بی توجهی به منابع آب افزود: کتاب فروپاشی را بخوانید که قصه پنج هزار سال تمدن بشری است، در این کتاب مهم‌ترین عامل از بین رفتن تمدن‌های بزرگ عدم توجه به منابع آبی کشورشان و تاراج این منابع بوده است که منجر به نابودی تمدنشان شده است. در ایران نیز اراده‌ای برای کاهش وابستگی به آب وجود ندارد و مسلما مهاجرت‌های اقلیمی زیادی به شمال اتفاق می‌افتد و در حقیقت ما با فروپاشی مواجه خواهیم شد.

    درویش درباره تجربه کشور‌های توسعه یافته نسبت به این مسئله در مناطق خشک گفت: در کشور‌های دیگر دنیا، مالزی و کره جنوبی و ژاپن و قطر و عربستان، اقتصادشان را به آب کمتر گره زده اند و طرح‌های درخت کاری را پیش گرفته اند. این کشور‌ها سعی می‌کنند با رونق گردشگری تولید پول کنند. این مسائل مهم‌ترین رمز بقا حکومت هاییست که در کمربند خشک زمین قرار دارند و راهی جز رفتن به سمت کشف و معرفی کسب و کار‌های غیرآب بر ندارند. ما اگر بتوانیم 40 درصد آب کشورمان را به عنوان حق آبه محیط زیست محفوظ نگه داریم، آنگاه می‌توان به آینده امیدوار بود، اما الان 95 درصد آب کشور ما صرف کشاورزی می‌شود. در استان اصفهان و خراسان این عدد تا 130 درصد هم رسیده است و مطلقا هیچ اقدامی برای مقابله با این مسئله و فرونشست انجام نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار