مدیران خودروعصر اعتبار

نسخه جایگزین تولید مسکن در حومه

عصر ساختمان- دولت قصد دارد در سال چهارم اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۳۵۰ هزار واحد در بافت فرسوده را نوسازی و بهسازی کند که تحقق آن می‌تواند دولت را از هزینه‌های گزاف ایجاد زیرساخت در شهرهای اطراف برهاند و سلیقه‌ی طرف تقاضا برای ماندن در شهرها را تامین کند.

نسخه جایگزین تولید مسکن در حومه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، طرح نهضت ملی مسکن عمدتا در اطراف کلانشهرها و شهرهای کوچک جانمایی شده است. با این حال تجربه مسکن مهر به عنوان یک پروژه‌ی فرسایشی و طولانی‌مدت با هزینه‌های گزاف، پیش روی سیاست‌گذاران قرار گرفته و دولت سیزدهم قصد دارد از این تجربه درس بگیرد.

    در طرح مسکن مهر دولت‌های نهم و دهم که عمدتا در اطراف شهرها بود بیش از دو برابر هزینه احداث واحدهای مسکونی صرف ایجاد زیرساخت‌ها، خدمات، امکانات و توسعه حمل و نقل شد و هنوز آن‌طور که باید و شاید، امکانات زندگی در این نقاط تکمیل نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل دوری سایت‌های مسکن مهر از شهرهای مادر، طرف تقاضا ترجیح می‌دهد به جای مالکیت واحدهای مسکن مهر در شهرهای بزرگ، اجاره‌نشین باشد.

    بر این اساس دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن، احداث واحدهای مسکونی را در مناطق دارای خدمات شهری جانمایی کرد. بخشی از این زیرساخت‌ها در حومه شهرها قرار دارد و بخش دیگر به عنوان یک ظرفیت مغفول مانده درون بافت‌های فرسوده کلانشهرها نهفته است. با توجه به هزینه بالای ایجاد زیرساخت‌های شهری و توسعه حمل‌ونقل در شهرهای حومه، دولت نسخه جایگزین را نوسازی و بهسازی واحدهای فرسوده می‌داند.

    بیشتر بخوانید

    برنامه نوسازی 200 هزار خانه در سال جاری
    بنا به گفته محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن 110 هزار واحد در بافت‌های فرسوده به مرحله‌ی نوسازی و بهسازی رسیده و شرکت بازآفرینی شهری، نوسازی 200 هزار واحد را در سال دوم هدف‌گذاری کرده است.

    دولت از اواسط سال گذشته با ارایه بسته 19 بندی مشوق‌های شهرسازانه در سه حوزه امتیازاتی را برای سازندگان در بافت‌های فرسوده قرار داده که بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از ارایه این بسته، تمایل به نوسازی در این بافت‌ها تا چهار برابر افزایش یافته است.

    تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط توده و نما، اعطای یک یا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور حمایت از کسب و کارهای خانگی با تامین شرایطی از جمله این مشوق‌ها است که جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌ها را بالا می‌برد. پیش از آن هم تخفیف 50 درصدی صدور پروانه، تسهیلاتی در زمینه انشعابات و تخفیف خدمات مهندسی برای بافت‌ها در نظر گرفته شده بود که به قوت خود باقی است.

    در کل کشور حدود 167 هزار هکتار بافت هدف از سه گونه بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی وجود دارد که تقریبا 20 درصد سطح شهرها را شامل می‌شود و حدود 6 میلیون و 262 هزار خانوار با جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر معادل 30 درصد جمعیت کشور در این نواحی زندگی می‌کنند. در واقع ظرفیت 30 درصدی برای تولید مسکن در بافت‌های فرسوده نهفته است.

    شرکت بازآفرینی شهری ایران در نظر دارد در سال دوم اجرای طرح نهضت ملی مسکن 200 هزار واحد، سال سوم 300 هزار و سال چهارم 350 هزار واحد مسکونی را در بافت‌های فرسوده به مرحله‌ی نوسازی و بهسازی برساند. توفیق در اجرای این برنامه می‌تواند یک سوم هدف‌گذاری دولت در طرح نهضت ملی مسکن را محقق کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو