مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ۷۵ درصدی صدور پروانه در ۶۵ شهر

عصر ساختمان- به دنبال ارائه بسته ۱۹ بندی تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در سال گذشته، صدور پروانه ساختمانی در ۶۵ شهر کشور طی بهار امسال رشد ۷۵ درصدی داشته است.

رشد ۷۵ درصدی صدور پروانه در ۶۵ شهر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دولت در آبان سال گذشته سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران تهیه شده بود را به تصویب رساند.

    در این بسته مشوق‌هایی برای  گروه‌ها چهارگانه به منظور افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد لحاظ شد که از جمله آنها می‌توان به تامین پارکینگ در مکان‌های مناسب بافت‌های فرسوده برای جبران کسری پارکینگ، پیش‌بینی کاربری‌های انتفاعی در طبقه همکف، تسهیل شرایط توده‌گذاری و نما و اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز اشاره کرد.

    پس از ارائه بسته تشویقی، تمایل به نوسازی افزایش یافت تا جایی که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است که در 65 شهر در بهار سال جاری صدور پروانه ساختمانی 75 درصد رشد داشته است. این آمار محصول همراهی شهرداری‌ها، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و همچنین آگاهی‌بخشی به مردم است و امیدواریم سایر شهرداری ها نسبت به اعمال مفاد بسته تشویقی ابلاغی اقدام کنند.

    به گفته محمد آیینی، پژوهش‌های انجام شده قبلی نشان داد موثرترین تشویق برای ترغیب مردم به نوسازی بافت‌های فرسوده از میان تشویق‌های اداری و حتی مالی و تسهیلاتی، تشویق کالبدی و شهرسازانه است. براین اساس بسته تشویق سیاست‌های کالبدی متضمن تشویق نوسازی واحدهای فرسوده و لرزان در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران  به تصویب رسید و با ابلاغ بسته 19 بندی تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ترغیب مردم به نوسازی شاهد رشد در صدور پروانه ساختمانی هستیم.

    بنابراین گزارش، بالغ بر 167 هزار هکتار بافت ناکارآمد در کشور وجود دارد که به عنوان محدوده‌های پرخطر  محسوب می‌شود و حدود 20 میلیون نفر جمعیت در این مناطق ساکن هستند.

    شرکت بازآفرینی شهری ایران بر اساس ظرفیت‌هایی که دولت ایجاد کرده تا کنون 137 هزار و 800 واحد را به مرحله‌ ساخت رسانده و برنامه آن است که این تعداد در سال جاری به 200 هزار واحد برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو