مدیران خودروعصر اعتبار

الحاق زمین به محدوده شهری در فرصت ۲ ماهه قانون گذار قابل انجام بود

عصر ساختمان- کارشناس اقتصادی گفت: با همراهی دستگاه‌های مختلف امکان تعیین تکلیف زمین‌های نهضت ملی مسکن در فرصت دو ماهه قانون گذار وجود داشت.

الحاق زمین به محدوده شهری در فرصت ۲ ماهه قانون گذار قابل انجام بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در میز اقتصاد امروز موضوع الحاق 24 هزار هکتار زمین به شهر‌ها بررسی شد و آقای هاشمی استاندار سمنان، آقای فداکار استاندار کرمان و ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن به سوالاتی پاسخ دادند.

    سوال: علت رقم بالای اراضی باقی مانده و تاخیر در تعیین تکلیف چیست؟

    فداکار: اکنون در دو بخش اراضی باقی مانده را دنبال می‌کنیم که بخش اصلی آن 734 هکتار در شورای عالی است و این مربوط به 4 شهر بزرگ استان است.

    سوال: دلیل مخالف با بخش عمده اراضی پیشنهادی چیست؟

    فداکار: این مخالف‌ها در بیشترین موارد توسط شهرستان پیشنهاد شده و در شورای برنامه ریزی خود استان مخالفت شده است و دلایل مختلفی مانند دلایل محیط زیستی و میراث فرهنگی دارد. ما تاکنون 1820 هکتار الحاق را انجام داده ایم.

    سوال: چقدر زمین به تفکیک برای نهضت ملی مسکن و الحاق به شهر‌ها انجام گرفته است؟

    فداکار:2157 هکتار تاکنون تامین کردیم که همانطور که گفته شد 1820 هکتار آن به محدوده شهری الحاق شده است. بخشی در حدود یک هزار هکتار باقی مانده که در دو بخش است و 275 هکتار در شورای برنامه ریزی استان در حال بررسی است و تعیین تکلیف می‌شود. هفته آینده در داخل استان این 275 هکتار تایید خواهد شد. 724 هکتار مربوط به 4 شهر بالای 50 هزار نفر است که در شورای عالی بررسی می‌شود.

    سوال: به نظر می‌رسد پاسخ استعلام با دبیرخانه شورای عالی معماری شهرسازی زمان بر می‌شود؟

    فداکار: به طور قانونی دبیرخانه یک ماه بیشتر مهلت ندارد، اما معمولا منع قانونی ذکر می‌شود که عموما از طرف ما پذیرفته نیست.

    سوال: استان سمنان در چه وضعیتی قرار دارد؟

    هاشمی: در سمنان هم مانند کرمان دو اداره داریم و در بخش‌های مختلف است. 2837 هکتار زمین مورد نیاز برای احداث 62 هزار واحد مسکونی است. تاکنون 1171 هکتار زمین تامین شده که از این موارد 95 درصد الحاق بوده است. 1553 هکتار زمین در کارگروه زیربنایی مصوب شده و در هفته آینده این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد. تنها در شهر دامغان مشکل داریم که در ابتدا با ساخت 3 طبقه موافقت شد، اما به خواست مردم بحث ویلاسازی مطرح شد و قرار شد که این موضوع هم رفع شود.

    سوال: ارزیابی شما از پیشرفت روند الحاق چیست؟

    ایلاتی: باید در نظر داشت که این مصوبه برای سال گذشته است و علی رغم تاکید رئیس جمهور تاخیر اتفاق افتاده است. به نظر می‌آید اگر در بحث الحاق زمین در شهر‌های کمتر از 50 هزار نفر عقب افتادگی وجود دارد، به طور کامل استانداری مسئول است. در خصوص شهر‌های بالای 50 هزار نفر هم تاخیر‌هایی هم در استانداری و هم در شورای عالی رخ داده است. ما تازه در بحث الحاق هستیم و آغاز پروژه ساخت 6 ماه تا یک سال زمان می‌برد.

    سوال: می‌توان گفت که این الحاقات در دو ماهی که قانون گذار پیش بینی کرده امکان تمکیل داشت؟

    ایلاتی: حتما، اگر همراهی از سوی دستگاه‌های مختلف انجام می‌شد، در فرصت دو ماهه این کار قابل انجام بود. اکنون دو سال از عمر دولت سیزدهم گذشته و تنها 10 درصد در طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت داشته ایم.

    سوال: راهکار اساسی برای پیشرفت چیست؟

    ایلاتی: باید یکبار برای همیشه تمام زمین‌های کشور را بررسی کنیم و وضعیت آن‌ها را از لحاظ کاربری تعیین تکلیف کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی