مدیران خودروعصر اعتبار

ثبت رایگان بیش از ۲۳ هزار قرارداد اجاره در سامانه املاک و مستغلات

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۲۳ هزار و ۱۳۹ قرارداد در سامانه املاک و مستغلات کشور بین مالکین و مستاجران منعقد شده است.

ثبت رایگان بیش از ۲۳ هزار قرارداد اجاره در سامانه املاک و مستغلات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه اختصاصی گفت: تاکنون بیش از 64 هزار قرارداد اجاره در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده که 23 هزار و 139 قرارداد نهایی و منعقد شده است.

    عباسی افزود: هر قرار داد دو شاهد دارد و فرایند آن به صورت تمام الکترونیک با کد رهگیری رایگان صادر شده است.

    وی درباره مزیت‌های این سامانه گفت: ثبت نام در سامانه املاک و مستغلات کشور کاملا رایگان و الکترونیک است و در تمام ساعت‌های شبانه‌روز حتی روز‌های تعطیل نیز فعال است تا متقاضیان قرار داد‌های اجاره خود را ثبت کنند.

    عباسی افزود: احراز هویت هم در سامانه sso دولت انجام می‌شود و شاهدان از طریق کد یکبار مصرف که پیامک می‌شود، این قرارداد‌ها را تایید می‌کنند.

    معاون وزیر راه ادامه داد: در این قرار داد نام مالک و مستاجر و هر دو شاهد در تمام صفحات درج می‌شود.

    وی در ارزیابی میزان مراجعات به سامانه املاک و مستغلات، در بازه زمانی سه ماهه، گفت: ثبت چنین رقم‌هایی برای سامانه جدید‌ی مانند املاک و مستغلات مناسب است و با تبلیغات این رقم افزایش خواهد یافت.

    عباسی افزود: ثبت قرارداد در سامانه املاک ومستغلات وجاهت قانونی لازم را دارد و در محاکم قضایی می‌شود به آن استناد کرد.

    وی گفت: این سامانه در سکوی وزارت راه و شهر سازی به صورت رسمی راه اندازی شده و مبتنی بر ماده 18 قانون جهش تولید مسکن است و در واقع قانون وزارت راه و شهرسازی را ملزم به راه‌اندازی این سامانه کرده است.

    وی افزود: بخش اول سامانه مربوط به قرار داد اجاره است و در مراحل بعد خرید و فروش به آن اضافه می‌شود.

    عباسی درپاسخ به این سوال که اگر مشکلی بین موجر و مستاجر پیش بیاید به کجا می‌توانند مراجعه کنند؛ گفت: این قرار داد‌ها براساس کد رهگیری در مراجع قضایی قابل استعلام است و هر کسی کد رهگیری را وارد سامانه کند قرار داد به روز قابلیت استعلام است و در محاکم قضایی و حل اختلاف قابل ارائه است.

    وی در پاسخ به این سوال که اگر کسی برای ثبت قرارداد با مشکلی مواجه شود به کجا باید مراجعه کند؟ گفت: در سامانه ثبت قرارداد‌ها هم شماره تلفنی ثبت شده و هم امکان گفتگوی زنده با متولیان سامانه وجود دارد.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: موجران و مستاجران برای ثبت قرارداد در سامانه املاک و مستغلات نگرانی نداشته باشند، چون هیچ تفاوتی در انعقاد نوع قرارداد در بنگاه‌های املاک و سامانه ثبت املاک و مستغلات وجود ندارد؛ حتی در صورت تمایل می‌توانند قرارداد را چاپ کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی