مدیران خودروعصر اعتبار

تولید مسکن ۵۰ درصد عقب‌تر از نیاز بازار

عصر ساختمان- برآوردهای آماری نشان می‌دهد که میانگین تولید سالانه مسکن در ۱۰ سال اخیر به کمتر از ۶۰۰ هزار واحد رسیده درحالی‌که برنامه دولت و وزارت راه و شهرسازی تولید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بوده است. این موضوع نشان از عقب‌ماندگی ۵۰ درصدی در ساخت مسکن دارد.

تولید مسکن ۵۰ درصد عقب‌تر از نیاز بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، البته آمار تولید مسکن در 2سال 92 و 93 به‌دلیل رکود در اقتصاد ایران افت بیشتری را تجربه کرده و متوسط مسکن ساخته شده در این‌سال‌ها بین 350تا 400هزار واحد تخمین زده می‌شود. افت شدید ساخت مسکن و رکود 4سال اخیر براساس میزان پروانه‌های ساختمان، بسیاری از صنایع مرتبط با صنعت ساختمان را زمینگیر کرده و تقاضا برای خانه‌دار شدن را هم به عقب انداخته است.

    بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: برای تأمین نیاز مسکن باید سالانه 1.3میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود میانگین تولید مسکن در 10سال اخیر کمتر از 600هزار واحد برآورد می‌شود که نتیجه این کسری تولید مسکن را در حاشیه‌نشینی یا همان اسکان غیررسمی می‌توان مشاهده کرد، به‌نحوی که شاهد رشد 6درصدی حاشیه‌نشینی در کشور هستیم.

    این تحلیلگر ارشد اقتصاد مسکن با بیان اینکه هم‌اکنون با کسری نزدیک به 5میلیون واحد مسکونی مواجه هستیم، می‌افزاید: یکی از محورهای مهم برای خروج مسکن از رکود به تأمین مالی مورد نیاز برای ساخت مسکن برمی‌گردد و نباید تأمین مالی محدود به منابع بانکی شود بلکه باید دیگر ابزارهای مالی ازجمله بورس، صکوک، بازار رهن، فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی هم به‌کار گرفته شود تا سبد تأمین مالی صنعت مسکن و ساختمان متنوع شود.

    این موضوع در طرح جامع مسکن دیده نشده به‌نحوی که به‌نظر می‌رسد ابعاد ساخت یک میلیون مسکن در سال برای برنامه‌ریزان طرح جامع مسکن مفهوم نبوده که چه میزان به سرمایه‌گذاری و از کدام محل و با استفاده از چه ابزارهایی نیاز دارد؟ این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به ضعف زیرساخت‌های لازم برای تولید مسکن در کشور می‌گوید:

    واقعیت این است که در همه بخش‌های تولید مسکن از ماشین‌آلات گرفته تا مصالح نوین و تکنولوژی روز با چالش و ضعف مواجه هستیم تا بتوانیم به هدفگذاری تولید سالانه دست‌کم یک میلیون مسکن برسیم. ستاریان با اشاره به موانع قانونی بر سر راه تولید مسکن در کشور می‌افزاید: وجود قوانین و مقررات مزاحم به‌عنوان موانع نرم‌افزاری راه را برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در ایجاد شهرک‌های مدرن مسکونی مسدود کرده و مشارکت مردمی را کاهش داده است.

    وی با اشاره به تأثیر منفی رکود اقتصادی بر بخش تولید مسکن می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد در سال‌های 92و 93به‌ترتیب 50درصد تولید مسکن در کشور افت کرده و میزان تولید مسکن به سختی به 400هزار واحد در سال 94رسیده که این آمارها فاجعه است و کشور با کسری سنگین در ساخت مسکن در آینده مواجه می‌شود.

        12سال زمان نیاز داریم

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه تولید مسکن در کشور به زیر 300 هزار واحد مسکونی رسیده و از برنامه تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در طرح جامع بسیار عقب است، گفت: با این روند تولید 12 سال طول می‌کشد که بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد ‌شود. به گزارش فارس، حسام عقبایی در پاسخ به این سؤال که وضعیت تولید مسکن در مقابل تقاضا چگونه است، آیا وجود واحدهای خالی از سکنه به‌معنای پیشی گرفتن تولید از تقاضاست؟ گفت: اینکه گفته می‌شود تولید مسکن از تقاضا پیشی گرفته به هیچ وجه صحت ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو