مدیران خودروعصر اعتبار

نوسازی مسکن روستایی در کشور جان تازه‌ای می‌گیرد

عصر ساختمان- نوسازی مسکن روستایی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که زمینه‌ساز افزایش مقاومت واحدهای مسکن روستایی در برابر حوادث طبیعی می‌شود و اجرایی شدن این امر نیازمند همکاری بیشتر بانک‌ها است.

نوسازی مسکن روستایی در کشور جان تازه‌ای می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ ارائه تسهیلات ساخت در کنار تولید مسکن یکی از برنامه‌هایی بوده که همواره در دولت سیزدهم به آن توجه شده و اجرای این  برنامه تعاملی وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و همچنین بنیاد مسکن به عنوان یکی از کارگزاران اجرای قانون جهش تولید مسکن در دستور کار بوده است.

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کنار تولید مسکن در شهرهای کوچک و سایر شهرهایی که در توافق با وزارت راه و شهرسازی اجرای آنها را برعهده دارد نسبت به ساخت مسکن در مشارکت با مردم در مناطق روستایی و همچنین مناطق دچار آسیب از حوادث طبیعی اهتمام داشته است.

    مسکن روستایی با سرعت مناسبی در روستاهای کشور در مشارکت با مردم و بر اساس نیازهای این دسته از متقاضیان در مناطق مختلف در حال ساخت است و هم اینک به گفته مسئولان آن بنیاد بیش از 285 هزار واحد در قالب نهضت ملی و تعدادی واحد نیز در قالب مسکن محرومان و بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق آسیب‌دیده در حال ساخت است و به مردم و متقاضیان تحویل می‌شود.

    پرداخت به موقع تسهیلات مسکن یکی از سیاست‌هایی است که بنیاد مسکن پیگیر آن است و بانک‌ها نیز بر اساس وظایفی که برعهده دارند بخشی از تعهدات خود را در اینباره جامه عمل می‌پوشانند.

      200 هزار مسکن روستایی در حال ساخت

    مجید جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هدف گذاری صورت گرفته برای ساخت مسکن روستایی در کشور 200 هزار واحد است که در شرایط کنونی اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.

    او ادامه داد: بخش عمده ای از واحدهای مسکن روستایی به بانک ها معرفی شده است به طوری که بیش از 210 هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده که از این تعداد 160 هزار واحد به مرحله انعقاد قرارداد رسیده و عملیات اجرایی آنها شروع شده است.

    جودی تاکید کرد: روند همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مناسب بوده و به زودی بخش زیادی از این واحدها به بهره داری خواهد رسید.

    معاون بازسازی مسکن روستایی اظهار کرد: پیشنهاد افزایش تسهیلات ساخت مسکن به 400 میلیون تومان را داده ایم که هنوز این نرخ تسهیلات به تصویب نرسیده و امیدواریم در آینده نزدیک در هیئت دولت با توجه به افزایش هزینه های ساخت مطرح شود.

    تاکنون حدود 280 هزار واحد روستایی با حمایت‌های صورت گرفته دولت نوسازی شده است، این در حالی است که به گفته معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال 84 از 5 میلیون و 600 هزار واحد مسکن روستایی، تنها 5 درصد از آن مقاوم‌سازی شده بود که امروز این رقم به بیش از 53 درصد رسیده است.

    بر اساس اعلام بانک مسکن، پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کنار نهضت ملی مسکن یکی از تعهداتی است که بانک‌ها و به ویژه بانک مسکن در برنامه دارد. پرداخت تسهیلات روستایی با سود 5 درصد است و به گفته سیدعباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن سهمیه بانک برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی 6 هزار میلیارد تومان است. 

    مدیرعامل بانک مسکن گفته است: ارزش قرارداد‌های منعقد شده از مهرماه 1401 تا 30 مردادماه معادل 2 هزار و 630 میلیارد تومان به تعداد 15 هزار و 535 واحد است و متقاضیان با سود 5 درصد تسهیلات مسکن روستایی را طی حداکثر 17 سال پرداخت خواهند کرد. 

    هم اینک تسهیلات مسکن روستایی معادل 200 میلیون تومان است که مردم در روستا‌های سراسر کشور باید نسبت به تشکیل پرونده در بنیاد و معرفی بنیاد به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اقدام می‌کنند. 

    به گفته کارشناسان، مقاوم سازی ساختمان‌های روستایی و ساختن واحد‌های مسکونی روستایی در مناطقی که احتمال خطرات ناشی از مخاطرات زمین شناختی و همچنین سیلاب و دیگر رخداد‌های طبیعی را دارد می‌تواند در روند مهاجرت معکوس موثر باشد. 

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌ها و به ویژه روستا‌ها را وابسته به پرداخت به موقع تسهیلات می‌داند و تاکید دارد تا بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی اهتمام بیش از گذشته داشته باشند.

    نوسازی مسکن روستایی از آن دسته طرح‌هایی بود که در گذشته توجه چندانی به آن نمی‌شد و با توجه به آسیب‌پذیر بودن این واحد‌ها در برابر حوادث احتمالی مانند سیل و زلزله شاهد خسارت‌های جانی و مالی زیادی در این بخش بودیم، اما در 2 سال گذشته 280 هزار واحد روستایی نوسازی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو