مدیران خودروعصر اعتبار

قفس‌های ۲۵ متری و سکوت اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران

عصر ساختمان- درحالی ۱۱ روز از رونمایی ساخت خانه‌های ۲۵ متری و تکذیب آنی آن توسط وزارت راه و نمایندگان مجلس می‌گذرد که اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در این‌ رابطه سکوت کرده‌ است.

قفس‌های ۲۵ متری و سکوت اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، اوایل سال 1400 مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران اعلام کرد به‌دنبال اجرای طرح ملی مسکن اقساطی است.

    خشایار باقرپور با اشاره به برنامه‌ریزی برای خانه‌کردن مردم با نصف قیمت تمام شده کنونی مسکن، افزود:‌ بر اساس کار کارشناسی تنها راهکاری که می‌تواند به جامعه کمک کند بدون در نظر گرفتن قیمت‌های نجومی بازار بتوانند صاحبخانه شوند این بود که در ساختار تعاون طرحی را در پیش بگیریم که افراد با پرداخت اقساطی به قیمت تمام شده ساخت نه بر اساس قیمت بازار صاحبخانه شوند. خانوار کم درآمد در مرحله اول 30 متر مربع از یک واحد را مشارکت می‌کند و از محل قدرالسهم خودش می‌تواند در مرحله دوم یک واحد کامل را شرکت کند. در واقع دوره انتظار 110 ساله با این برنامه به زیر 10 سال کاهش خواهد یافت.

    وی بیان کرد: اساس کار طرح ملی مسکن اقساطی کار مشارکتی است و نیازی به آورده بالا برای خرید زمین نیست. اگر بخواهیم در منطقه 22 زمین و تراکم را تامین کنیم ابتدا باید متری حدود 12 میلیون تومان آورده داشته باشیم. این را به 10 درصد کاهش داده‌ایم. در سازوکار دریافت وجه از متقاضیان به گونه‌ای تنظیم شده (3 تا 5 سال زمان ساخت) تا متناسب با نرخ تورم رایج کشور باشد. یعنی اگر فرد به‌عنوان مثال برای هر مترمربع 100 هراز تومان قسط می‌دهد سال آینده قسط به اندازه همین 100 هزار تومان از سبد درآمدی خانوار خواهد بود.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان این‌که همین پارامترهای واقع‌گرایانه بوده که باعث استقبال فراوان از طرح ملی مسکن اقساطی شده است، گفت: این استقبال برای ما هم باور کردنی نبوده و تا این لحظه حدود 300 هزار نفر در سایت اتحادیه برای طرح ملی مسکن اقساطی ثبت‌نام کرده‌اند!

    باقرپور در پاسخ به این پرسش که از این تعداد چند نفر واریزی داشته‌اند، اظهار کرد: باید اطلاعات جامع‌تری از سامانه پرداخت دریافت کنیم. خیلی از این افراد در کش و قوس تامین منابع یا تبدیل منابع مالی خود قرار دارند. الان کمتر کسی است که آورده مالی خود را به صورت اسکناس نگهداری می‌کند.

    وی با بیان این‌که هر هزینه برای طرح ملی مسکن اقساطی از محل آورده متقاضیان تامین می‌شود، تصریح کرد: این کار در کشور سابقه اجرا ندارد، همه سازندگان هزینه‌ها را به روز رسانی می‌کنند اما ما در طرح ملی مسکن اقساطی هزینه‌ها را در همان زمان تامین می‌کنیم. این کار باعث می‌شود اختلاف قیمت تمام شده با قیمت بازار خیلی باشد. پیش بینی می‌کنیم الان هزینه تمام شده ساخت یک مترمربع مفید یک ساختمان نُرمال حداقل 12 میلیون تومان است.

    به گزارش تسنیم،‌ در حالی خبری از خروجی استقبال باورنکردنی از طرح ملی مسکن اقساطی  نبود که مدیرعامل اتحادیه مذکور از برنامه‌ریزی برای ساخت خانه‌های 25 متری با همکاری شهرداری تهران خبر داد. خبری که خیلی سریع تکذیب شهرداری تهران و مدیرعامل سازمان نوسازی پایتخت را به‌دنبال داشت.

    مهدی هدایت در این‌باره گفته بود: شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهرداری هیچ برنامه‌ای برای احداث چنین واحدهایی ندارد و اطلاعاتی هم در خصوص احداث چنین واحدهایی نداریم. سازمان نوسازی شهرداری تهران براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته احداث مسکن در سطح شهر تهران را با مشارکت بخش خصوصی و ... آغاز و در این زمینه تلاش کرده است.

    وی با بیان اینکه مساحت واحدهای در دستور کار شهرداری تهران با مشارکت بخش خصوصی کمتر از 80 متر نخواهد بود، افزود: این واحدها در زمان حاضر در شرایط مختلف قرار دارند و پس از آماده‌ شدن تحویل خواهد شد.

    تکذیب وزارت راه و شهرسازی

    به گزارش تسنیم، در ادامه خسرو دانشجو معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که تأمین مسکن با عرضه واحدهای 25 تا 35 متری، سیاست و رویکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم نیست، گفت: سیاست‌ کلی وزارت راه و شهرسازی در موضوع تأمین مسکن، ساخت واحدها با شیوه معماری ایرانی ـ اسلامی و واحدهای مسکونی در شأن خانوارهای ایرانی است و این وزارتخانه با شیوه‌های گوناگون و به‌طور جدی پیگیر تأمین مسکن در شأن مردم برای آحاد جامعه است.

    وی تصریح کرد: در حوزه معاونت معماری و شهرسازی علاوه بر تأمین عرصه و زمین جهت اجرایی شدن پروژه‌های تأمین مسکن، مطالعات و تحقیقاتی در دستور کار دارد و در تلاش هستیم تمامی طرح‌ها از معماری واحدها تا طراحی شهرهای بزرگ را با مشورت گرفتن از استادان فن، متخصصان و فعالان این حوزه منطبق با سبک و سیاق زندگی ایرانی ـ اسلامی به نتیجه برسانیم.

    وی گفت: ساخت مسکن کوچک‌مقیاس 25متری به‌عنوان سیاست وزارت راه و شهرسازی، تکذیب می‌شود.

    تکذیب بهارستانی‌ها

    یک روز بعد عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با تاکید بر این‌که ساخت مسکن 25 متری مورد تایید نیست، گفت:شهرداری و وزارت راه ایده مسکن 25 متری را تایید نمی‌کنند و این طرح اجرا نمی‌شود.

    اقبال شاکری با تاکید بر اینکه هیچ مرجع رسمی در کشور با ساخت واحدهای 25 متری موافق نیست، افزود: به هیچ عنوان ساخت منزل مسکونی برای سکونت دائمی متراژ کمتر از 75 را صحیح نمی دانیم. چرا که ساخت مسکن با متراژ کمتر از این میزان در حقیقت آسیب به مبنای خانواده است.

    وی با اشاره به اینکه طرح ساخت مسکن های 25 متری صرفاً یک ایده از سمت بخش خصوصی بوده است، ادامه داد: برای اقامت های کوتاه مدت، هتل آپارتمان ها و سایر واحدهای رفاهی و مسکونی کوتاه مدت در تهران وجود دارد. بنابراین قاطعانه می‌گوییم به هیچ عنوان شهرداری تهران و حتی وزارت راه و شهرسازی ایده ساخت مسکن 25 متری را تایید نمی کنند و این طرح اجرایی نمی شود.

    در جدیدترین اظهارنظر نیز رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره ساخت خانه‌های 25 تا 35 متری و کوچک متراژ، گفـت: این موضوع نظر حاکمیت نبوده و از دل وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی، شهرداری خارج نشده است. لذا این مطلب که در فضای مجازی بازتاپ پیدا کرده صحیح نبوده و اساساً در قوانین شهرسازی و معماری ایرانی-اسلامی ما ساخت خانه زیر 50 متر معنی نمی‌دهد.

    وی تصریح کرد: شدیداً مخالف ساخت خانه‌های 25 یا 35 متری هستیم. قبلا هم اعلام کردیم امکان اجرای آن نیز وجود نداشته و حاکمیت به ویژه دولت و مجلس هم موافق این موضوع نیستند و شهرداری هم پروانه ساخت نخواهند داد.

    وی افزود: برای ساخت مسکن قانونی تحت عنوان جهش تولید و مسکن داریم اما دولت در اجرای آن و سیاست‌گذاری های مربوطه اشتباه کرده و فکر می‌کند با پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن، نقدینگی افزایش پیدا کرده و تورم ایجاد می‌شود این در حالی که اگر پول به بازار دلالی وارد شود، تورم ایجاد می‌شود و رونق تولید موجب رشد اقتصادی می‌شود؛ متاسفانه دولت در این بزنگاه گیر کرده و سیاست انقباضی در پیش گرفته و منابع بانک‌ها را برای پرداخت به بخش‌های مختلف تولید و ساخت مسکن، قفل کرده است.

    سکوت اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران

     در حالی 11 روز از اعلام برنامه ساخت خانه‌های 25 متری می‌گذرد و واکنش‌ها به این خبر همچنان ادامه دارد که اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران هنوز واکنشی به تکذیبه‌ها نشان نداده است. درست برعکس سری قبل و در زمان اعلام جزئیات طرح ملی مسکن اقساطی!

    باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای 25 متری را 25 میلیون تومان اعلام کرده است. مبلغی که چند میلیون تومانی با نرخ‌های اعلام شده از سوی انبوه‌سازان و سازندگان مسکن (سازندگان حرفه‌ای مسکن) فاصله داشته و بیشتر است.

    فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اوایل ماه جاری در این‌باره به تسنیم گفته بود: هزینه ساخت مسکن برای گروه‌های مختلف ساختمانی مشخص است. این هزینه‌ها بر اساس سرفصل‌ها، ضرائب منطقه‌ای، حقوق و دستمزد تعریف می‌شود.

    وی ادامه داد: در قانون جهش تولید مسکن یک هزینه پایه ساخت به همراه ضرائب منطقه‌ای و حق الزحمه کسی که می‌خواهد پروژه را اجرا کند، داریم.

    وی با یادآوری این‌که هزینه‌های ساخت ساختمان در گرو‌ه‌های (الف)، (ب)، (ج) و (د) مشخص است با اشاره به اظهارات رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص هزینه 18 تا 21 میلیون تومانی ساخت، افزود: این عدد، پایه هزینه‌های گروه (د) یعنی مرتفع است، اما باید دید به لحاظ ساختاری چه تعداد از این ساختمان‌ها در کشور ساخته می شود.

    وی ادامه داد: اکثر ساخت‌وساز مسکن در کشور یعنی 70 تا 80 درصد در گروه «ج» ساخته می‌شود که 6 سقف محسوب می‌شوند. هزینه ساخت هر مترمربع این گروه نیز 10 تا 12 تومان پایه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو