مدیران خودروعصر اعتبار

خانه در تهران متری چند؟

عصر ساختمان- طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مسکن در تهران به ۷۶ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که رشد قیمت در تابستان امسال منفی شده و در حال حاضر بازار مسکن در ثبات به سر می‌برد.

خانه در تهران متری چند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی امروز گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را اعلام کرد که مشخص شد در مهرماه 1402 متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به 76 میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه گذشته یک درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 74 درصد افزایش داشته است.

    میزان معاملات مسکن در پایتخت طی مهرماه سال جاری نیز 3133 فقره بوده که نسبت به شهریور امسال 20 درصد رشد داشته اما در مقایسه با مهر پارسال 42 درصد کاهش یافته است.

    در میان مناطق 22 گانه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت هر متر مربع مسکن به منطقه یک با 148 میلیون و 960 هزار تومان در هر متر مربع مربوط می‌شود و کمترین میانگین قیمت نیز با متری 32 میلیون و 280 هزار تومان به منطقه 18 تعلق دارد.

    نمودار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که پس از 14 ماه در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور رشد قیمت مسکن در تهران منفی شده که از ثبات نسبی این بازار حکایت دارد. به نظر می‌رسد عواملی همچون کاهش نرخ رشد نقدینگی به حدود 27 درصد، ثبات بازار ارز و افزایش ساخت و ساز بر اساس گزارش شامخ اتاق بازرگانی در آرامش  بازار مسکن موثر بوده است.

    آن‌طور که بانک مرکزی اعلام کرده از تیرماه امسال با برقراری ثبات در بازار ارز و اقدامات انجام شده درخصوص افزایش عرضه مسکن، از فشارهای تورمی بازار مسکن کاسته شد که این موضوع نشان از بازگشت آرامش نسبی به این بازار است. مجموع این عوامل موجب شد تا شاهد رشد منفی ماهانه متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در 3 ماه فصل تابستان باشیم؛ به گونه‌ای که رشد مزبور در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب معادل  2.2-، 1.0- و 0.6- درصد بوده است.

    چند روز قبل نیز مرکز آمار اعلام کرد که شهریور 1402 متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در شهر تهران به ترتیب به 80 میلیون و 838 هزار تومان و 77 میلیون و 480 هزار تومان رسیده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم مسکن شهر تهران در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب منفی 0.7، منفی 2.3 و منفی 1.7 درصد بوده است.

    بررسی‌های میدانی نیز گویای آن است که بازار خرید و فروش مسکن دچار رکود شده و این مساله در افت قیمت‌های پیشنهادی تاثیرگذار بوده است. اگرچه قیمت‌های قطعی تا 2.2 درصد کاهش یافته اما ریزش قیمت‌های پیشنهادی، بخصوص در نیمه شمالی تهران بعضا به 20 درصد می‌رسد. برخی تحلیل‌گران بازار مسکن معتقدند ثبات این بازار می‌تواند تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو