مدیران خودروعصر اعتبار

عملیات عمرانی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شد

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: ۱۵ سال است که موضوع فاز ۲ فرودگاه امام خمینی مطرح شده و حالا با پیگیری‌های انجام‌شده، امروز یکی از پروژه‌های تاثیرگذار کشور اجرایی می‌شود.

عملیات عمرانی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سعید چلندری امروز در آیین شروع عملیات عمرانی بزرگ‌ترین پروژه فرودگاهی کشور، فاز 2 شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان هوایی او برگزار شد، اظهار کرد: همیشه این گلایه به ما می‌شد که وضعیت فرودگاه در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. البته از زمان شروع دولت سیزدهم، با رهنمودها و نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی، اقدامات مناسبی انجام شد و اعتراض‌ها در زمان تعطیلات عید و سفرهای تابستانی به‌ صفر رسید.

    وی ادامه داد: اقدامات خوبی در روان‌سازی پذیرش و اعزام مسافران در ترمینال یک انجام شده، اما فضای ما محدود بود. اقدام مناسبی که انجام شد، راه‌اندازی ترمینال سلام بود که در سال اول دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید که به‌صورت تخصصی امکانات خوبی در زمینه سفرهای زیارتی خدمت به زایران ارایه می‌دهد.

    مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: 15 سال است که موضوع ساخت ترمینال 2 فرودگاه امام خمینی(ره) مطرح شده اما تا کنون به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده بود؛ حالا با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری تیم کارشناسی شهر فرودگاهی و جلسات زیادی که داشتیم، دستاورد آنها این است که امروز یکی از پروژه‌های تاثیرگذار کشور با دستور مقام وزیر راه و شهرسازی اجرایی می‌شود.

    اجرای پروژه فاز دوم فرودگاه امام خمینی(ره) در قالب قرارداد 25 ساله ایران و چین

    چلندری همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: 15 سال است که اجرای فاز دوم توسعه فرودگاه امام دنبال می‌شود و پیش از این مذاکراتی در این زمینه انجام می‌شد که به دلایل مختلف از جمله عدم تامین مالی به نتیجه نرسید، اما درنهایت در قالب توافق 25 ساله ایران و چین و مخالفت دولت، اجرای فاز دوم مورد موافقت قرار گرفت.

    وی ادامه داد: اولین جلسه را شهریور سال گذشته با شرکت چینی برگزار کردیم و پس از آن وارد مذاکرات جدی شدیم و 76 جلسه کارشناسی برگزار کردیم. شرکت چینی «هاکان انرژی» درخواست استفاده از ظرفیت پیمانکار داخلی را داشت و ما با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانیا وارد مذاکره شدیم و در سفر اخیر دو هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور به شانگهای، این قرارداد امضا و بالاخره امروز اجرایی شد.

    مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: این پروژه شامل ساخت یک ترمینال 410 هزار مترمربعی و کلیه عوامل پروازی مورد نیاز برای یک فرودگاه از جمله نیروگاه برق، باند پروازی، تاکسی‌وی و برج مراقبت جدید است و مدت قرارداد پنج سال خواهد بود. البته در فاز اول ساخت ترمینال جدید، باندها و تاکسی‌وی‌ها در اسفند 1403 آماده می‌شود که شامل 500 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در گام اول است که تامین اعتبار شده و باید مرحله‌به‌مرحله تخصیص اعتبار یابد. کل سرمایه‌گذاری در فاز دوم توسعه فرودگاه امام نیز 2.5 میلیارد یورو در پنج سال است.

    چلندری ادامه داد: این پروژه به‌گونه‌ای تعریف شده که بخش قابل توجهی از عوامل پروازی که اسفند 1403 به بهره‌برداری می‌رسد، همزمان در ضلع جنوبی فرودگاه، آشیانه‌های تعمیراتی هواپیما را خواهیم ساخت و با بهره‌برداری از قسمت اول فاز دوم، آشیانه‌ها هم می‌توانند مورد بهره‌برداری قرار گیرند و هواپیماها در این قسمت نشست و برخاست کنند. همچنین تا چهار ماه آینده ساخت ترمینال 410 هزار مترمربعی در قالب فاز دوم آغاز خواهد شد. البته این ترمینال بسیار پیشرفته است و باید مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته شود که زمان‌بر خواهد بود؛. از این رو برای تکمیل کل پروژه، پنج سال را در نظر گرفتیم.

    سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد یورویی برای ساخت ترمینال جدید

    وی درباره نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری در این پروژه گفت: تامین مالی رقم 2.5 میلیارد یورو هم در قالب تهاتر با شرکت چینی هاکان انرژی و همچنین از محل منابع داخلی وزارت راه انجام خواهد شد. همچنین عوامل اجرایی فاز دوم پروژه با همکاری قرارگاه خاتم انجام می‌شود؛ طراحی، مهندسی و تجهیزات توسط شرکت چینی‌ تامین می‌شود اما بهره‌بردار، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خواهد بود. چینی‌ها به‌روزترین تجهیزات فرودگاه را دارند که در بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا استفاده می‌شود و ما هم این تجهیزات را برای این پروژه پیش‌بینی کردیم و در قراردادمان ذکر شده است.

    مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره اینکه آیا تحریم‌ها مانع حضور تجهیزات در ایران نخواهد بود، گفت: بخش عمده تجهیزاتی که برای این پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساخت کشور چین است که در فرودگاه‌های مختلف دنیا استفاده می‌شود. از طرف دیگر اینجا منطقه آزاد است و ما می‌توانیم بدون محدودیت تجهیزات وارد کنیم و امیدواریم که شامل تحریم نشویم.

    چلندری درباره احتمال انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) پس از ساخت فاز دوم، بیان کرد: ترمینال 410 هزار متری، برای پروازهای داخلی و خارجی است؛ همانطور که در بیشتر کشورهای دنیا هم پروازهای داخلی و خارجی از یک فرودگاه انجام می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی هم از تفاوت مبدا پروازی پروازهای داخلی و خارجی گله دارند که برایشان مقرون‌به‌صرفه نیست. از این رو در ترمینال جدید 410 هزار متری، حدود 100 هزار متر به پروازهای داخلی اختصاص می‌یابد که هم پروازهای داخلی و هم بین‌المللی از این ترمینال انجام شود و این در مطالعات ما دیده شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو