مدیران خودروعصر اعتبار

امسال هم مشوق‌های بخش خانگی برای کم مصرف ها ادامه دارد

عصر ساختمان- سرمای سخت سال گذشته باعث شد وزارت نفت در راستای مدیریت مصرف گام بردارد و مشوق‌هایی را برای مشترکان در نظر بگیرد، به نظر می رسد این مشوق ها اثر بخش بوده و امسال نیز اجرایی می‌شود.

امسال هم مشوق‌های بخش خانگی برای کم مصرف ها ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، سرمای سخت سال گذشته باعث شد شرکت ملی گاز در راستای مدیریت مصرف گام بردارد و مشوق‌هایی را در بازه زمانی 16 آذر تا 15 اسفندماه در نظر بگیرد. این طرح به این شکل بود که مشترکان خانگی که مصرف گاز آن‌ها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل سه واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف 45 درصد گازب‌ها در صورتحساب آن‌ها اعمال خواهد شد.

    مجید چگنی مدیر عامل شرکت ملی گاز هم در توضیح این موضوع گفته بود: مشترکانی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصارف آن‌ها حداکثر 70 درصد الگوی متعارف مصرف (سقف پله 3 جدول پلکانی) باشد، گازب‌های آن‌ها 100 در صد رایگان خواهد بود.

    به گفته این مقام مسئول تعرفه مشترکانی با مصرف متعارف که در سه پله نخست قرار دارند، در سال 1401 نسبت به سال 1400 افزایشی نداشته و صورتحساب آن‌ها مشابه سنوات گذشته است؛ فقط تعرفه مشترکان پرمصرف بخش خانگی، یعنی از پلکان 4 به بعد افزایش یافته است، اکنون 65 درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی در دوره سرد سال از سوی مشترکان پرمصرف (پلکان 4 تا 12) مصرف می‌شود و در عین حال، بیشترین مقدار یارانه پنهان انرژی را مشترکان پرمصرف دریافت می‌کنند. این در حالی است که بیش از 64 درصد از مشترکان که در پلکان نخست تا سوم قرار دارند، تنها 35 درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی در دوره سرد سال را مصرف می‌کنند که تعرفه آن‌ها افزایشی نداشته است.

    مصرف گاز در مقایسه با سال گذشته در بخش‌های خانگی تجاری و صنایع غیر عمده افزایش 30 میلیون متر مکعبی گاز وجود داشته است، به عبارتی مصرف گاز در بخش خانگی حدود 9 میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. البته ناترازی 300 میلیون متر مکعبی گاز هم قابل اقماض نیست که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری در بخشنامه‌ای خطاب به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و استانداری‌ها، بر لزوم مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی تأکید کرد و به این منظور نکاتی را یادآور شد.

    حالا با گذشت یکسال به نظر می‌رسد طرح‌های تشویقی سال گذشته اثر بخش بوده به همین دلیل مجدداً طرح تشویقی برای مشترکان در نظر گرفته شده چرا که مسلم رحمانی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران چندی پیش گفت: طبق مصوبه امسال دولت درباره پاداش صرفه‌جویی، فرصت خوبی مهیا شده و اگر مشترکان در بازه زمانی 16 آذر تا 15 اسفندماه نسبت به دوره مشابه در سال پیش 10 تا 35 درصد کمتر مصرف کنند، از پاداش بیش از 10 برابر قیمت متوسط 3 پله نخست بهره‌مند می‌شوند.

    به گفته رحمانی مشترکان نه‌تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند و در قبض خود مشاهده خواهند کرد به عنوان مثال یک مشترک در تهران یعنی اگر یک بخاری که همواره روشن است را 4 ساعت در روز خاموش کند بی‌شک شامل این پاداش می‌شود.

    این گزارش اضافه می‌کند معمولاً در ایام سرد سال ممکن است مسئله افت فشار گاز ایجاد شود از آنجا که تهران سه اقلیم دارد. مشترکان در هر شهر با مراجعه به سامانه شرکت ملی گاز می‌توانند اقلیم محل سکونت خود را رصد کنند در صورتی که مشکلی برای آنها ایجاد شد می‌توانند با مراجعه به اداره گاز و یا سامانه 194 مشکل را اعلام کرده تا مشکل افت فشار گاز رفع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو