مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین وضعیت طرح ملی مسکن در البرز

عصر ساختمان- رئیس ستاد نهضت ملی مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز گفت: در طرح نهضت ملی مسکن البرز ۱۰۰ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده بود، اما تاکنون ۲۵۰ هزار درخواست از سوی متقاضیان در سامانه ثبت شده است.

آخرین وضعیت طرح ملی مسکن در البرز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا امیر ردایی گفت: تاکنون ساخت 16 هزار واحد مسکونی در راستای طرح نهضت ملی مسکن در استان البرز آغاز شده است. از این تعداد فونداسیون 8000 واحد انجام شده، 2500 واحد در مرحله اسکلت و نزدیک 1000 واحد هم در مرحله اتمام سفتکاری است. تعدادی از واحدها هم تکمیل شده که به زودی تحویل خواهند شد. از این تعداد چند مجموعه مسکونی در اشتهارد هم تکمیل و متقاضیان در آنها ساکن شده‌اند.

    وی ادامه داد: در شهرهای محمدشهر، ماهدشت، فردیس، نظرآباد و اشتهارد و شهر جدید مهستان ساخت پروژه‌های حمایتی مسکن توسط دولت در حال انجام هستند. این پروژه‌ها ساخت نزدیک به 2000 باب واحد مسکونی حیاط‌دار مستقل در ماهدشت (ویلایی دو طبقه) با الگوی معماری ایرانی اسلامی را شامل می شود. هم‌چنین در اشتهارد حجم بزرگی از توسعه را در آینده خواهیم داشت.

    ردایی ادامه داد: تعدادی از پروژه‌ها توسط سه کارگزار بنیاد مسکن، اتاق تعاون و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال انجام هستند، در این راستا به بنیاد مسکن زمین‌های مورد نظر تحویل شده و در حال نظارت بر ساخت و ساز هستند. در مورد اتاق تعاون کارگزار دیگر طرح، اراضی لازم در شهر اشتهارد تامین شده و مقرر شده نسبت به احداث مسکن کارگری اقدام نمایند، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) نیز در اشتهارد و نظرآباد با تامین اراضی توسط راه و شهرسازی استان در حال برنامه‌ریزی ساخت و ساز مسکن برای محرومین است. علاوه بر موارد مذکور در شهر جدید مهستان که حدود 60 درصد از ثبت نام‌ها را به خود اختصاص داده، پروژه‌ها در حال ساخت است.

    این مسئول بیان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن، بخش زیادی از پروژه‌های مورد نظر در محدوده‌های شهری مکان‌یابی شده‌اند. وقتی در محدوده شهری زمینی برای ساخت مسکن در نظر گرفته می‌شود، از لحاظ تامین زیرساخت با مشکل کمتری مواجه هستیم و هزینه‌ها محدود به توسعه شبکه موجود بوده و نسبت به پروژه‌هایی که خارج از محدوده شهری جانمایی می‌شوند کمتر است. به عنوان مثال در شهر جدید مهستان در ساخت پروژهای جدید مسکونی زیرساخت‌های مورد نیاز از لحاظ معابر و دسترسی‌ها و شبکه‌ها اصلی از قبل در نظر گرفته شده و با احداث هر مجموعه مسکونی نیاز به توسعه و تکمیل شبکه است.

    وی گفت: در اشتهارد که حجم زیادی از توسعه مسکن را به صورت الحاق به شهر داشتیم، باید نسبت به ایجاد شبکه‌های جدید زیربنایی و زیرساخت اقدام شود. لذا پیگیری‌ها، برنامه ریزی و تامین منابع مالی مورد نیاز در سطح ملی و هم در سطح استانی برنامه ریزی انجام شده است.

    رئیس ستاد نهضت ملی مسکن البرز، درباره استقبال متقاضیان اظهار کرد: برای طرح نهضت ملی مسکن پیش بینی شده بود که نیاز استان البرز 100 هزار واحد مسکونی است. در حالی که در عمل در زمان ثبت نام 250 هزار درخواست در سامانه نهضت ملی مسکن انجام شد. از ثبت نام‌های انجام شده، 168 هزار نفر واجد شرایط اولیه بودند که نشان می‌دهد پیش بینی و نیاز سنجی اولیه رقم غیر دقیقی نبوده و از طرح استقبال شده است.

    وی درباره سقف تسهیلات اختصاص یافته اظهار کرد: بر اساس آخرین مصوبات شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات به 550 میلیون تومان برای هر واحد افزایش داده شده است که این تغییر اثرات مثبتی در پیشبرد پروژه‌ها داشته است. دولت بدون در نظر گرفتن اینکه پروژه در چه شهری انجام‌ شود به صورت یکسان 550 میلیون تومان را به عنوان تسهیلات ساخت مسکن در نظر گرفت و بهره بانکی را هم برای این پروژه‌های دولتی که از این وام ‌550 میلیون تومانی استفاده می‌کنند از 23 درصد به 18 درصد کاهش داده است.

    وی ادامه داد: این یک حرکت مثبت بوده است، اما اینکه آیا این تسهیلات کافی است یا خیر یک موضوع نسبی است و بر اساس هزینه‌ ساخت هر پروژه و توان مالی متقاضیان باید در نظر گرفته شود. اینکه آیا متقاضی علاقه‌مند است که وام بیشتری را بازپرداخت کنند یا از آورده‌های نقدی‌شان استفاده کنند.

    رئیس ستاد نهضت ملی مسکن البرز یادآور شد: در زمان مسکن مهر 20 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شد که تا اواخر طرح به 45 میلیون تومان رسید. در طرح مسکن مهر در سال 93 پروژه‌هایی داشتیم که هزینه ساخت آنها با تسهیلات پوشش و بدون آورده اولیه یا یک آورده اولیه ناچیز واحد ساخته می شد. به بیان دیگر در طرح مسکن مهر تسهیلات در بدترین شرایط حدود 60 درصد هزینه ساخت را تامین می‌کرد. ولی در شرایط حاضر تسهیلات حدود 30 درصد هزینه ساخت را پوشش می‌دهد.

    وی ادامه داد: این طرح تقریبا ادامه مسکن مهر است با این تفاوت که در مسکن مهر تجاربی را به دست آوردیم که سعی شد در طرح نهضت ملی مسکن آن را اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم. البته شرایط اقتصادی در دوران مسکن مهر با شرایط کنونی متفاوت بوده است. اما با این وجود طرح نهضت ملی مسکن به لحاظ سطح کیفی، فنی و رفع نواقص بسیار ارتقا یافته‌تر از مسکن مهر است. مثلا در طرح مسکن مهر توجهی به تامین مسکن جوانان مجرد نداشتیم اما امروز ‌در طرح نهضت ملی این توجه شده و راه را برای جوانان باز کرده ایم.

    این مسئول گفت: در ساخت مسکن مهر چیزی را که در نظر نگرفته بودیم، امتیاز متقاضی بود و اگر متقاضیان آورده خود را به موقع پرداخت می‌کردند یا نمی‌کردند تاثیری در زمان تحویل واحد یا امکان جابه‌جایی واحد تکمیل شده وجود نداشت. اما در سامانه ثبت نام طرح فعلی متقاضیان می‌توانند وضعیت را بررسی کرده و براساس زمان واریز وجه امتیاز بگیرند و هر کسی که امتیاز بالاتری گرفته باشد، زودتر از سایرین واحد مورد نظرش را دریافت کند.

    ردایی در ادامه با اشاره به عملکرد تعاونی‌ها در مسکن مهر افزود: در مسکن مهر با اتکا به تعاونی‌ها جلو رفتیم که مشکلات فراوانی برای متقاضیان و پروژه‌ها توسط برخی از تعاونی‌ها به وجود آمد. اما در طرح نهضت ملی مسکن، از ابتدای کار دولت سامانه‌ای را طراحی کرد که متقاضی مستقیما نسبت به ثبت نام در طرح اقدام کنند، از طریق سامانه برای آن‌ها افتتاح حساب می‌شود و مستقیما به حساب خود واریز وجه می‌کنند بدون این که واسطه یا یک تعاونی در میان باشد.

    وی تاکید کرد: اتفاقات مثبت این طرح زیاد است، به طور کلی طرح مترقی‌تری از طرح مسکن مهر اما بر پایه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است. اما پارامترهای مختلفی باید در مقایسه مسکن مهر و طرح نهضت ملی در نظر گرفته شود. از طرفی اجرای هر دو طرح به لحاظ فنی و شرایط اقتصادی متفاوت از یکدیگر هستند و اینکه آیا آینده اقتصادی موفقیت طرح فعلی را در پی خواهد داشت یا خیر، نمی‌توان اظهار نظری کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو