مدیران خودروعصر اعتبار

طرح ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن اصلاح شد

عصر ساختمان- نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

طرح ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن اصلاح شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه، گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی‌ (اعاده شده از شورای نگهبان) را بررسی و این طرح را به شرح زیر اصلاح کردند:

    گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی‌ (اعاده شده از شورای نگهبان)

    ماده 4:

    - در بند 1 ماده (4) عبارت «حفظ حریم خصوصی» جایگزین عبارت «رعایت حفظ حریم خصوصی» و عبارت «رعایت محرمانگی» جایگزین عبارت «الزام به محرمانگی» می‌شود. در بند 2 ماده (4) عبارت «هیأت رسیدگی به تخلفات اداری» جایگزین عبارت «هیات تخلفات اداری» می‌گردد.

    ماده 6:

    - در بند 2 تبصره 9 عبارت «شورای حل اختلاف» جایگزین عبارت «مرجع قضایی» و همچنین عبارت «تخلیه، مطالبه اجور معوقه و مطالبه اجرت المثل» جایگزین عبارت «راجع به اجاره» می شود.

    ماده 8:

    - در ماده 8 عبارت «مکلف است» جایگزین عبارت «مجاز است» می شود.

    - در تبصره 1 ماده 8، عبارت «یا مراجع رسیدگی به دعاوی اجاره» بعد از عبارت «شورای حل اختلاف» اضافه و همچنین عبارت «به عنوان جریمه» بعد از عبارت «مبالغ اضافه دریافت شده» الحاق می شود و عبارت «اجاره بهای عرفی بدل مبلغ قرض الحسنه» جایگزین عبارت «معادل عرفی اجاره بهای مبلغ قرض الحسنه دریافتی» و همچنین عبارت «موجر نسبت به آن ملک مشمول تخفیفها» جایگزین عبارت «موجر مشمول تخفیفها» می‌گردد.

    ماده 11:

    - ماده 11 به شرح ذیل اصلاح و تبصره‌های آن حذف می‌شود:

    ماده 11- در راستای اجرای مواد 1 و 18 قانون جهش تولید مسکن مصوب  17/  5/ 1400 و همچنین مواد 10، 11 و 15 قانون تجارت الکترونیکی مصوب  17/  10/  1382، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هرگونه سند رسمی را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات برای سامانه «املاک و اسکان» و سامانه «املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی» و سکوهای (پلتفرم‌های) بخش خصوصی به صورت تمام الکترونیک، آنی و شبانه‌روزی به منظور ثبت غیرحضوری سند توسط متعاملین و با رعایت اصل محرمانگی فراهم کند.

    ماده 13:

    - در ماده 13، در بند 1 عبارت «نیم درصد ( 5/ 0%)»، در بند 2 عبارت «دو درصد (2%)» و در بند 3 عبارت «سه درصد (3%)» حذف می شود.

    - در بند (ب) تبصره 2 ماده 13 عبارت «کنترل ساختمان» جایگزین عبارت «کنترل ساختمانی» می شود و بندهای (هـ) و (و) به شرح ذیل اصلاح می شود:

    هـ - خانواده‌های یک یا دو یا چند نفره به شرح جدول ذیل

    و- خانواده‌های یک یا دو یا چند نفره دارای 4 فرزند زیر بیست سال، خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر موضوع ماده 4 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و ایثارگران و خانواده‌های شهدا و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی به شرح جدول ذیل

    - در تبصره 3 ماده (13) عبارت «ارسال کنند» جایگزین عبارت «ارسال کند» و در تبصره 6 ماده (13) عبارت «یابد» جایگزین عبارت «می‌یابد» می گردد.

    - متن زیر به انتهای تبصره 8 الحاق می شود:

    نمایندگان خارج از دستگاه‌های عضو کمیسیون مذکور، باید دارای شروط وثاقت و امانت باشند.

    به گزارش ایسنا، همچنین با تصمیم عبدالناصر مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، ماده 14 طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی‌ جهت رسیدگی بیشتر و اصلاح به کمیسیون عمران مجلس ارجاع داده شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو