مدیران خودروعصر اعتبار

مستاجران برای تسریع در دریافت تسهیلات ودیعه، مدارک خود را تکمیل کنند

عصر ساختمان- برخی از مستاجران از طولانی بودن زمان انتظار برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن گله‌مند هستند که به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران، این تاخیر به دلیل کامل نبودن مدارک مستاجران در سامانه ثمن است.

مستاجران برای تسریع در دریافت تسهیلات ودیعه، مدارک خود را تکمیل کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در روز‌های سرد زمستانی به سر می‌بریم که به طور معمول در این ایام میزان جابه جایی مستاجران در مقایسه با فصل تابستان کمتر است. به گفته برخی از کارشناسان در این فصل به دلیل کم بودن مستاجر، میزان نرخ‌های اجاره در مقایسه با سایر فصل‌ها کمتر است و قدرت چانه زنی با مالکان برای کم کردن قیمت بیشتر می‌شود.

    بر اساس این گزارش از ابتدای سال 99 همزمان با افزایش شیوع کرونا و کاهش درآمد افراد دولت تصمیم به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن گرفت؛ تسهیلاتی که از نرخ 50 میلیون تومان شروع شد و در حال حاضر به 200 میلیون تومان افزایش یافته است.

    روز گذشته بعد از چندین ماه که زمزمه‌های افزایش تسهیلات ودیعه مسکن مطرح شده بود بالاخره شورای پول و اعتبار این افزایش تسهیلات را به بانک‌ها ابلاغ کرد.

    طبق این بخشنامه افزایش سقف فردی تسهیلات کمک ودیعه مسکن از سوی بانک مرکزی به 20 بانک عامل ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران‌زمین، پست بانک و مؤسسه اعتباری ملل ابلاغ شد.

    طبق اعلام بانک مرکزی، پیرو نامه شماره 59632‏‏‏/01 مورخ 10‏‏‏/3‏‏‏/1401 در خصوص افزایش سقف فردی تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع موضوع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن و حسب تصمیمات متخذه در شورای پول و اعتبار مورخ 28‏‏‏‏/9‏‏‏‏/1402 مقرر شد: سقف کلی تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن به‌مبلغ 800 هزار میلیارد ریال و همچنین سقف فردی تسهیلات یادشده بر اساس طبقه‌بندی مناطق جغرافیایی، افزایش یابد به طوری که در شهر تهران: دو میلیارد ریال، مراکز استان‌ها: یک میلیارد و پانصد میلیون ریال، سایر شهرها: یک میلیارد ریال، روستاها: چهارصد میلیون ریال است

    گفتنی است  تسهیلات  ارائه شده  با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و دوره بازپرداخت حداکثر 5 ساله است و معرفی  متقاضیان واجد شرایط جهت بهره‌مندی از تسهیلات مزبور طبق روال گذشته  توسط سامانه ثمن وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

    پیش از این هم محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود  سقف تسهیلات ودیعه مسکن از محل منابع موضوع ماده 4 قانون جهش مسکن با افزایش دوبرابری از سقف 40 هزار میلیارد تومان به 80 هزار میلیارد تومان می‌رسد و به‌تبع آن سقف تسهیلات فردی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

    رئیس شورای پول و اعتبار افزود: سقف تسهیلات ودیعه مسکن در شهر تهران از صد میلیون به 200 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها از 70 میلیون به 150 میلیون تومان و در سایر شهر‌ها از 40 میلیون به صد میلیون تومان افزایش پیدا کرد، همچنین برای تسهیلات ودیعه مسکن که پیش از این در روستا‌ها تعریف نشده بود، مبلغ 40 میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفته شد.

    براساس این گزارش با وجود آنکه در فصل کم رونق جابه جایی مستاجران این تسهیلات افزایش یافت، اما به نظر می‌رسد که این امر می‌تواند شوکی به بازار اجاره وارد کند البته به گفته بسیاری از مستاجران کمتر کسی می‌تواند این تسهیلات را دریافت کند چراکه به هر بانکی متقاضیان مراجعه می‌کنند با جمله «هنوز به ما ابلاغ نشده یا اعتبار لازم را نداریم» روبرو می‌شوند.

    در همین رابطه یوسفی یکی از مستاجرانی که چندین ماه است پرونده اش برای دریافت تسهیلات کامل شده به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از تابستان به دنبال دریافت تسهیلات ودیعه مسکن بودیم و به 5 بانک مراجعه کرده ایم، اما هر بار با جمله «اعتبار نداریم» روبرو شدیم این در حالی است که این ماه مالک ساختمان 150 میلیون تومان بر روی پول پیش خانه گذاشته و من تنها از طریق این وام می‌توانستم پول پیش را تامین کنم. 

    این در حالی است که جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در خصوص تسهیلات ودیعه مسکن به باشگاه خبرنگاران گفت: در تهران به دلیل آنکه پایتخت است و تعداد تقاضا در مقایسه با سایر شهر‌ها بیشتر است شاید کمی بانک‌ها سخت گیری کنند، اما وام 200 میلیون تومانی به تازگی تصویب شده و ما هم پیگیری خواهیم کرد که همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بیشتر شود.

    او بیان کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات برای پرداخت نکردن تسهیلات مربوط به عدم تکمیل اطلاعات، پرونده و مدارک متقاضیان است که باید آنها کد رهگیری و اطلاعات کامل قرارداد که امسال منعقد شده را در سامانه ثمن وزارت راه وشهرسازی بارگذاری کنند.

    همچنین در همین رابطه  داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران به باشگاه خبرنگاران  جوان گفت: در حال حاضر بازار اجاره مسکن در رکود به سر می‌برد و بازار کم رونق است. افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن به 200 میلیون تومان به تنهایی نمی‌تواند اثر چندانی بر بازار اجاره مسکن بگذارد.

    او بیان کرد: افزایش قدرت مالی متقاضیان و مستاجران همراه با تسهیلات ودیعه مسکن می‌تواند کمی زمینه ساز رونق بازار اجاره شود، اما دولت در حال حاضر باید برنامه ریزی بهتری از جمله افزایش تولید  و عرضه مسکن را در دستور کار خود قرار دهد تا این بازار کمی جان بگیرد.

    بیگی نژاد گفت: پرداخت این تسهیلات  باید از سوی دولت توسط بانک‌ها بیشتر شود چراکه بخش زیادی از مستاجران چشم انتظار این تسهیلات هستند.

    گفتنی است  طبق آخرین آمار‌ها  از ابتدای سال تا پایان آذر ماه  میزان پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن  22.7 هزار میلیارد تومان بوده و 386 هزار و 212 متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام به تشکیل پرونده کردند که 341 هزار و 54 نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو