مدیران خودروعصر اعتبار

زاکانی: نوسازی بافت فرسوده تهران ۵۰ سال طول می‌کشد

عصر ساختمان- شهردار تهران گفت: اگر هر سال ۲۰ هزار پروانه ساخت و ساز صادر کنیم باز هم ۵۰ سال نوسازی پایتخت طول می‌کشد.

زاکانی: نوسازی بافت فرسوده تهران ۵۰ سال طول می‌کشد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، علیرضا زاکانی روز پنجشنبه در همایش نهضت تامین مالی شهر که در برج میلاد اظهار کرد: تهران 930 هزار پارسل دارد و اگر عمر مفید یک ساختمان 50 سال باشد، بازسازی آنها در زمان زیادی انجام خواهد شد.

    وی افزود: در سال 1400 تعداد پروانه‌های صادر شده پنج هزار فقره بود و از یاد نبریم صدور پروانه، تراکم فروشی نیست بلکه به معنای توسعه شهر است.

    شهردار تهران با بیان اینکه دولت مکلف به ساخت چهار میلیون واحد مسکن در کشور است، گفت: میزان نقدینگی‌ مردم در این بخش هفت همت است و هزینه مورد نیاز ساخت مسکن چهار همت، اگر این نقدینگی به سمت مسکن هدایت شود علاوه بر اشتغالزایی و توسعه اقتصادی به تامین مسکن منجر خواهد شد.

    زاکانی ادامه داد: اولویت نوسازی در بافت فرسوده است که از اساس تهدید به شمار می‌رود؛ مردم باید با انگیزه در فضای سکونت خود بمانند اما به شرط نوسازی و توسعه.

    وی با بیان اینکه برای پیشبرد امور شهرها در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی، قانون‌گذار در اصل 100 قانون اساسی شرایطی را فراهم کرد تا امکان حضور مستقیم نمایندگان مردم برای اداره شهرها فراهم شود، اضافه کرد: این یک فضای طلایی برای تحقق خدمات است اگر چه شوراها دیر ظهور و بروز پیدا کردند اما باید 2 دهه عقب افتادگی در کشور را با ایجاد زمینه ارتقای شوراها و مدیریت شهری جبران کنیم.

    شهردار تهران با اعلام اینکه باید فرهنگ تحقق قانون اساسی بار دیگر و به‌کارگیری هر موجودیتی در مختصات خود مورد توجه قرار بگیرد، یادآور شد: تا وقتی این زمینه فراهم نشود نمی‌توان انتظار داشت کارکردهای مورد مطالبه تحقق یابد.

    به گفته وی، فرصت جدیدی برای نگاه به امور و پذیرش مسوولیت‌های اداره شهر باید ایجاد شود که نیاز به چارجوب‌ها، اختیارات، منابع و نیروهای انسانی دارد.

    زاکانی با تاکید بر اینکه باید با تنوع سلایق و علایق و شرایط شهرهای مختلف، مدیریت را انجام داد، گفت: بناست 75 درصد در سطح جهان شهرنشینی تحقق یابد که این موضوع در کشور ما محقق شده و امروز همین نسبت با چند درصد بالا و پایین در کشور قابل مشاهده است؛ لذا باید همین امروز چاره‌اندیشی کنیم.

    وی با بیان اینکه عادت در مصرف عادت بسیار بدی‌ست و شهرها باید در مسیر تولید گام بردارند، اظهار کرد: برای چنین شرایطی نیازمند این هستیم که منابع و امکانات لازم را در شهرها فراهم کنیم و باور به شوراها و شهرداری‌ها و دیگر نهادها برای اداره و آبادانی کشور باید مورد توجه قرار بگیرد تا شهر و کشور را بر اساس قانون اساسی آباد کنیم.

    شهردار تهران با اعلام اینکه در کشور هرکه مسئول است به نظام ارتباط دارد و خوبی و بدی عملکرد او با نظام در ارتباط است، ادامه داد: امروز این پیوستگی بیش از همیشه وجود دارد و انتظارات مردم به عنوان صاحبان کشور بیش از پیش افزایش یافته و باید نظام زمینه ظهور و بروز جهت رفع مشکلات را فراهم کند.

    وی افزود: امروز ما با نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور مواجه هستیم که اگر در هر بخشی حرکت کند آن را ویران می‌کند و کشور از تعادل خارج خواهد کرد اما این خروج از تعادل نیاز به پیشگیری و دقت پیشین دارد و باید علاج را پیش از اتفاق در نظر گرفت تا نقدینگی در مسیر پیشرفت کشور هزینه شود.

    وی با بیان اینکه ما به مشارکت مردم نیازمندیم، گفت: در سال قبل 2 هزار و 80 پروژه در معرض انتخاب شهروندان قرار گرفت و هزار و 464 پروژه به اجرا رسید و از این تعداد تنها 18 پروژه هنوز آغاز نشده و نزدیک به 900 طرح اجرایی شده است.

    زاکانی تاکید کرد: امسال گفتیم شما هم برای ما تصمیم‌سازی کنید؛ بیش از هفت هزار پروژه از سوی مردم‌ پیشنهاد شد که در نهایت 6 هزار پروژه با اعتبار 9 همت در معرض انتخاب مردم قرار گرفت تا غایت و نهایتی برای این پروژه‌ها تعریف شود.

    شهردار تهران با اشاره به ساخت پروژه‌های سنگین شهری در پایتخت، ادامه داد: بیش‌ از 500 هزار نفر در چند روز ابتدایی دومین طرح «من شهردارم» مشارکت کردند و امیدواریم از هدف یک میلیون مشارکت عبور کند.

    زاکانی با بیان اینکه این همایش یک گام جلوتر از طرح «من شهردارم» برداشته است، اضافه کرد: ما در گام سوم به تامین مالی نیاز داریم و 19 کلانشهر به همکاری مجموعه‌های اثرگذار با دولت در مدار تلاش شوراها و شهرداری‌ها نیاز دارند و این تلاش تمام کشور را درگیر خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه منابع مالی یک گلوگاه جدی است، یادآور شد: شروع کاری ما با ایجاد انضباط مالی بود اما این کفایت نمی‌کند؛ شهرها با سرعت به سمت فرسودگی پیش می‌روند، بطوریکه بافت ناکارآمد و فرسوده در تهران و دیگر کلانشهرها در معرض عدم دسترسی و مخاطرات و هزینه‌تراشی بالا در این حوادث هستند.

    زاکانی با اشاره با مشارکت شهرداری‌ها، بورس، دولت و دیگر بخش‌ها برای توسعه مسکن در 19 کلانشهر، یادآور شد: شهرهای بزرگ برای اینکه خود را بسازند برای ساخت هر کیلومتر مترو به 20 هزار میلیارد ریال نیاز دارند که این موضوعی ساده نیست.

    شهردار تهران با بیان اینکه مسکن می‌تواند عمده نقدینگی را به خود جذب کند و سود آن به مردم برسد، گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی نیز باید با سمت ایجاد شرایط مناسب و بهبود آن برویم که به اعتبار نیاز دارد و اگر توسط مردم تامین شود، شهر مال مردم خواهد شد و کسانی که صاحبان انقلاب بوده‌اند صاحب شهر خواهند شد و این در کار و تلاش اثرگذاری بالایی دارد.

    وی با اعلام اینکه تهران برنامه 98 اصلاح تقاطعی دارد که 11 مورد سال قبل به اتمام رسید و 18 اصلاح نیز امسال به اتمام رسیده است، افزود: این 98 اصلاح روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می دهد و مسیر مردم را کوتاه‌تر می‌کند اما این اصلاحات به منابع مالی نیاز دارد.

    شهردار تهران تاکید کرد: امروز بورس و بانک از بزرگترین فرصت‌های ماست و باید از دیدگاه درستی به آن توجه شود. بخشی از منابع بودجه به بودجه عمومی اختصاص دارد که باید برای شورا و دیوان محاسبات شفاف باشد، بخشی از درآمدهای ما نیز باید برای شورا شفاف باشد اما برای ورود به بورس اساسا به این نیاز داریم که داشته‌های خود را آشکار کنیم.

    زاکانی با بیان اینکه ما در ابتدا سال‌ها با اسناد بدون حسابرسی مواجه بودیم، یادآور شد: حسابرسی اسناد در دوره ششم مدیریت شهری صورت گرفت و ما دنبال حسابرسان قبلی برای سال‌های گذشته می‌گردیم و کاری که آنها انجام ندادند، ما انجام دادیم. بنده مسوولم و باید پاسخگو باشم و مسایل را دنبال کنم. اینکه شهردار ماقبل بنده تصمیم گرفت باید اجرایی کنم؛ مگر اینکه به حال شهر ضرر داشته باشد.

    شهردار تهران تاکید کرد: باید خوبی‌های گذشته را تکرار کنیم و نباید نفی شوند؛ لذا باید اتفاقاتی را رقم بزنیم و اتفاقاتی نیز برای مسوولان بیفتد و فضا را برای مدیریت شهرها فراهم کنند و تضامینی در نظر بگیریم تا مردم اطمینان داشته باشند و بدانند پول آنها کجا هزینه می‌شود.

    وی ادامه داد: باید فرصتی فراهم شود تا دارایی‌های مردم به درستی مورد استفاده قرار بگیرد و شهرداری‌ها تنها نهادهای مربوطه برای این امر هستند و پیش از این دیگر بخش‌ها موفق نشده‌اند.

    زاکانی با بیان اینکه قرار بر این شده که هر 6 ماه یکبار کاری اساسی صورت بگیرد، گفت: مقرر شده که آموزش نحوه تامین مالی در شهرها آموزش داده شود و ما این موضوع و برگزاری این همایش را پاس می‌داریم.

    در پایان این همایش، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بورس، شهرداری تهران و شهرداران کلانشهرهای ایران امضا شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو