مدیران خودروعصر اعتبار

قفل تسهیلات ساخت مسکن روستایی بعد از دو ماه باز شد

عصر ساختمان- در حالی که از سوم آبان تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به تصویب رسیده بود حالا سرانجام روز گذشته پرداخت این وام به ۹ بانک ابلاغ شده است.

قفل تسهیلات ساخت مسکن روستایی بعد از دو ماه باز شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در حالی که قرار بود از ماه های گذشته تسهیلات  مسکن روستایی در پروژه ها به 350 میلیون تومان افزایش یابد و این موضوع در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید اما از دو ماه گذشته با وجود آنکه بسیاری از روستاییان با شنیدن این خبر خوشحال بودند که بخشی از هزینه ها در حوزه نوسازی واحدهای مسکونی کاهش خواهد یافت سنگ‌اندازی‌های زیادی در این  بخش باعث شد که روستاییان همانند سال های گذشته عطای نوسازی واحدهای روستایی را به لقای آن ببخشند.

    طرح نوسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی این روزها برای بسیاری از متقاضیان دردسر ساز شده است. اواسط امسال زمزمه هایی از افزایش تسهیلات مسکن روستایی شنیده می‌شد که ابتدا اعلام کرده بودند این تسهیلات به 400 میلیون تومان می رسد اما بعد از گذشت یکی دو ماه وزیر راه و شهرسازی از افزایش تسهیلات مسکن روستایی به میزان 350 میلیون تومان و تصویب  آن در هیئت دولت خبر داد.

    مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سوم آبان ماه اعلام کرد: تسهیلات مسکن روستایی از 200 میلیون تومان به 350 میلیون تومان افزایش یافته است و این خبر خوبی برای رونق بیشتر ساخت مسکن در روستاهای کشور خواهد بود. درصد سود این تسهیلات 5 درصد است.

    بر اساس این گزارش از ابتدای آبان ماه که این خبر اعلام شد بسیاری از روستاییان چشم انتظار پرداخت این تسهیلات بودند اما متاسفانه به دلیل آنکه نرخ سود این تسهیلات قرض‌الحسنه بود سازمان برنامه و بودجه به دلایل تورمی تضمین های آن را ابلاغ نمی کرد و از سوی دیگر بانک مرکزی هم بانک های عامل را برای پرداخت این تسهیلات مشخص نمی‌کرد که این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی شده است.

    با وجود این که مقرر شده است که 800 هزار واحد مسکن روستایی در قالب طرح جهش تولید مسکن در روستاها ساخته شود از سوی دیگر هم باید سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی و نوسازی شود اما عدم پرداخت این تسهیلات باعث شده که متقاضیان در روستاها اقدامی در جهت نوسازی واحدهای خود نکنند.

    در همین رابطه هاشمی یکی از روستاییان به  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از ابتدای پاییز اعلام کردند که قرار است برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی تسهیلات 350  میلیون تومانی قرض الحسنه پرداخت شود اما طی 3 ماه گذشته هر بار وعده و وعید‌های مختلفی در این حوزه داده می شود و همین موضوع باعث شده که دیگر حتی به سراغ تسهیلات 200 میلیون تومانی هم نرویم و از طرف دیگر مصالح ساختمانی هم در این مدت با افزایش قیمت روبرو شده است.

    همچنین بهرامی یکی دیگر از روستاییان متقاضی وام 350 میلیون تومانی اعلام کرد: هر بار به بانک ها برای دریافت این تسهیلات مراجعه می کنیم، می گویند به ما چیزی ابلاغ نشده است. اگر ابلاغ نشده چرا هر بار مسئولان بنیاد مسکن اعلام می کنند که این هفته یا هفته بعد این تسهیلات پرداخت می شود؟

    در همین رابطه هم پیش از این غلام رضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن  به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: در مورد اینکه وام 350 میلیون تومانی مسکن روستایی دچار تاخیر در ابلاغ شد باید عرض کنم که اینطور نیست. البته باید موضوع را اینطور بازگو کنم که به هر حال برای اولین بار بود که سقف وام مسکن روستایی به یکباره از 200 میلیون تومان به 350 میلیون تومان افزایش می یافت. البته قبلا وام مسکن روستایی از 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان افزایش یافته بود اما به هر حال این بار شرایط متفاوت تر بود. خوشبختانه همه در تلاش بودند و همکاری خوبی در این خصوص صورت گرفت.

    او گفت: به هر حال مراحل ادارای تضمین نامه وام 350 میلیون تومانی طی شده، هفته گذشته مراحل و تشریفات اداری آن طی شد و روز گذشته این تسهیلات به بانک های عامل ابلاغ شد.

    بر اساس این گزارش  هفته گذشته مراحل اداری تضمین نامه از صندوق ملی مسکن به سازمان برنامه و بودجه و از آنجا به بانک مرکزی انجام شد و روز 23 آذر نیز منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه تضمین‌نامه را امضا کرده است.

    صالحی تأکید کرد: این موارد باعث شده است تا توزیع بانکی وام مذکور نیز هفته آینده انجام شود و متقاضیان می توانند با مراجعه به شعب بنیاد مسکن برای طی مراحل اداری و تشکیل پرونده اقدام کنند. تا همین الان 110 هزار پرونده برای وام مسکن روستایی تشکیل شده است و آماده معرفی به بانک های عامل است.

    پرداخت تسهیلات مسکن روستایی از 5 دی
    همچنین در این زمینه مجید جودی، معاون بازسازی بنیاد مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: بالاخره بعد از رایزنی‌های گسترده با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی  این مصوبه امروز به 9 بانک عامل ابلاغ شد. بخشنامه افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن روستایی به 350 میلیون تومان به 9 بانک عامل ملت، مسکن، تجارت، ملی، صادرات، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی و پست‌بانک به منظور پرداخت تسهیلات جدید طرح بهسازی و نوسازی مسکن در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفری ابلاغ شد. نرخ سود وام مسکن روستایی 5 درصد تعیین شده است و سقف نوسازی واحدهای روستایی که پیش از این 200 هزار واحد بود به 350 هزار واحد افزایش یافت.

    به گفته معاون بازسازی و نوسازی مسکن روستایی از نیمه دوم سال گذشته تاکنون 100 هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات 200 میلیون تومانی گرفته اند و بانک‌ها در حال حاضر این تسهیلات را پرداخت می‌کنند، اما متقاضیان تمایل چندانی به دریافت این وام ندارند.

    او می‌گوید: با رایزنی‌های صورت گرفته متقاضیانی که تسهیلات 200میلیون تومانی را دریافت کرده اند می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها 150میلیون تومان دیگر تسهیلات  در قالب مابه التفاوت دریافت کنند. پیش از این اعلام شده بود که نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی 18 درصد باشد که با رایزنی‌های صورت گرفته 13 درصد از این تسهیلات به صورت یارانه‌ای از طریق دولت پرداخت شده و مابقی توسط متقاضیان پرداخت خواهد شد.

    سال گذشته بود که سقف وام مسکن روستایی با نرخ سود 5 درصد از 100 میلیون به 200 میلیون تومان افزایش یافت. سقف این وام در جلسه هیئت وزیران به 350 میلیون افزایش یافت ولی با توجه به این‌که در قانون جهش تولید مسکن یارانه صرفا از محل صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده، سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت نرخ سود را تضمین نمی کرد که پس از گذشت حدود سه ماه بالاخره روز گذشته  این موضوع  ابلاغ  و بانک های عامل برای پرداخت  این تسهیلات مشخص شدند.

    تحویل 211 هزار و 441 واحد نهضت ملی مسکن در روستا‌ها و شهر‌ها
    بر اساس این گزارش بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن قرار است در قالب مسکن روستایی به متقاضیان تحویل داده شود که طبق آخرین آمارها تعداد واحد‌هایی که توسط بنیاد مسکن از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن در حوزه شهری و روستایی وارد مرحله ساخت شده به 597 هزار و 191 واحد رسیده است و از این تعداد، ساخت 211 هزار و 441 واحد به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است و 385 هزار و 750 واحد هم در حال ساخت است. همچنین تعداد واحد‌های تکمیل و تحویل شده در بخش شهری 11 هزار و 711 واحد و در بخش روستایی 199 هزار و 730 واحد است.

    از تعداد 385 هزار و 750 واحد مسکونی در حال ساخت، 172 هزار و 391 واحد روستایی، 182 هزار و 154 واحد شهری است و 31 هزار و 205 واحد باقیمانده هم مربوط به سایر طرح‌ها از جمله طرح مسکن اقشار کم درآمد و سایر طرح‌های بنیاد مسکن است.

    گفتنی است تاخیر در پرداخت این وام، سبب شده بود پروژه نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی به تعویق افتد و با توجه به آنکه  وارد  فصل سرد سال شده‌ایم عدم مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی زمینه ساز افزایش خسارت های ناشی از حوادث طبیعی به این بخش می‌شود اما خوشبختانه با شکستن قفل این موضوع حال شاهد تسریع در روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در روستاهای کشور خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو