مدیران خودروعصر اعتبار

گره کور عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

عصر ساختمان- در حالی که طبق قانون جهش تولید مسکن باید بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به مسکن اختصاص دهند، اما همچنان بسیاری از بانک‌ها در پرداخت این وام مقاومت می‌کنند.

گره کور عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روزها بحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن در تمامی محورها در دستور کار است و به گفته مسئولان این حوزه روند اجرا مناسب است اما به شرطی که منابع مالی لازم به این بخش تزریق شود.

    طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی تا به امروز از 4 میلیون واحد نهضت ملی مسکن،  یک میلیون و 900 هزار واحد نهضت ملی مسکن و روستایی، زمین خودمالکی و بافت فرسوده در حال ساخت است. همچنین  میزان تامین زمین از 52 هزار هکتار عبور کرده که خود یک رکود به شمار می رود.

    بذرپاش گفت: رشد تولید مسکن در کشور نسبت به سال های 98و 99 که منفی بوده، طی شش ماهه سال 1402 افزایش داشته و میزان سرمایه گذاری مردم 2 تا سه برابر بیشتر شده است.

    براساس این گزارش چندی پیش جلسه کارگروه تامین مالی شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور برگزار شد و در این جلسه اعضا تصویب کردند که از منابع مالی صندوق ملی مسکن برای تامین کلان پروژه های نهضت ملی مسکن استفاده بیشتری کنند. افزایش سرمایه بانک مسکن با هدف افزایش توان این بانک برای تامین مالی پروژه‌های مسکن دیگر تصمیم این جلسه بود که بر اساس آن دستگاه‌های دولتی و بانک مرکزی موظف شدند با تسویه مطالبات بانک مسکن به این مهم کمک کنند.

    همچنین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند تا منابع لازم برای صندوق ملی مسکن که مسئولیت تامین منابع مالی خدمات زیربنایی و روبنایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن و نیز تامین منابع برای کمک به ساخت مسکن اقشار نیازمند را به عهده دارد، فراهم کنند.

    تا به امروز چندین جلسه شورای عالی مسکن  با حضور رئیس جمهور برگزار شده همواره هم رئیس جمهور و هم وزیر راه وشهرسازی از کم کاری بانک ها گله مند بودند به طوری که به گفته ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی شبکه بانکی در طول 2 سال منتهی به فروردین ماه 1402 کلا 200 هزار قرارداد پرداخت تسهیلات مسکن منعقد کرده بودند، ولی در 6 ماه گذشته با پیگیری‌های ویژه‌ای که صورت گرفته و دستورات رئیس جمهور حدود 640 هزار قرارداد عموما در بانک‌های دولتی منعقد شده است.

    نوروزی با تأکید بر لزوم همراهی کل شبکه بانکی کشور به ویژه برخی بانک‌های خصوصی که تا الان متأسفانه عملکردی نداشته اند، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات مسکن طبق ماده چهار قانون جهش تولید مسکن تکلیف قانونی لازم الاجرا است در حالی که برخی بانک های خصوصی پرداخت تسهیلات دارند که نشان از توان مالی آنها است اما به بخش های خارج از حوزه مسکن پرداخت می کنند.

    مشاور وزیر و مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن اذعان کرد: در شش ماه اول امسال 606 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک پاسارگاد، بانک خاورمیانه، بانک سامان و بانک اقتصاد نوین پرداخت شده است که نشان از توان مالی آنها است اما سهم مسکن در این تسهیلات تقریبا هیچ بوده است. در حالی که طبق قانون 20 درصد تسهیلات پرداختی بانک ها باید به بخش مسکن اختصاص یابد.

    وی اضافه کرد: اگر این بانک ها قدرت پرداخت وام ندارند نباید به هیچ بخشی تسهیلات بدهند واگر تسهیلات می دهند باید طبق قانون یک پنجم آن را به بخش مسکن بدهد؛ خواهشمان این است که این بخش اصلاح شود قانون مصوب مجلس در ماده چهار قانون جهش تولید مسکن هم مشخص است و این تکلیف مالایطاقی نیست.

    همچنین مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  ساخت مسکن، توسعه ای‌ترین اقدام کشور می‌تواند باشد زیرا این اقدام اشتغال زا، کنترل کننده تورم و موجب افزایش رشد اقتصادی کشور و  ایجاد  ظرفیت‌های اقتصادی دیگری نیز خواهد شد که اقدامی اساسی به عنوان پیشران پیشرفت کشور تلقی می شود.

    اسماعیلی همچنین به استفاده از ظرفیت های صندوق توسعه ملی کشور هم اشاره کرد و گفت: اینکه بتوانیم از منابع صندوق توسعه ملی زودتر از به دست آوردن منابع حاصل از فروش نفت استفاده کنیم و آن را از طریق تحویل حواله‌هایی که حتماً برای صندوق توسعه ملی پول شود و منافع نسل‌های بعدی را حفظ کند، استفاده کنیم می تواند اثر توسعه‌ای خوبی داشته باشد.

    وی با گله مندی از عدم همکاری برخی از بانک ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: طبق قانون باید برای بانک هایی که در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همکاری لازم را نمی کنند جرائم مالیاتی در نظر گرفته شود که تا به امروز هم سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات لازم را جهت اخذ مالیات انجام داده است اما مبلغی از این جرائم مالیاتی تا به امروز واریز به صندوق ملی مسکن نشده است.

    براساس این گزارش مهم ترین اقدامی که زمینه ساز تسریع در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن در کشور می شود منابع مالی است که در این زمینه علاوه بر آورده متقاضیان باید برنامه ریزی در جهت پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها صورت گیرد. به نظر می رسد بعد از گذشت دو سال از زمان اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن هم بانک ها هنوز در پرداخت تسهیلات 550 میلیون تومانی کوتاهی می کنند این در حالی است که طبق برنامه هفتم  در صورتی که بانکی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همکاری نکند باید قدرت اعتبار دهی آن کاهش یابد و به بانک هایی که در این زمینه همکاری لازم را کرده اند اضافه شود که امیدواریم برای تسریع در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن هرچه سریعتر این موضوع به مرحله اجرایی شدن برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو