مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت ۲۱۵ هزار مسکن در بافت فرسوده از ابتدای دولت سیزدهم

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به در حال ساخت بودن بیش از ۲۱۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون، گفت: بسته‌های تشویقی تعریف شده به‌ویژه بسته ۱۹ بندی شهرسازانه، در شتاب‌بخشی به این موضوع در سراسر کشور موثر بوده است.

ساخت ۲۱۵ هزار مسکن در بافت فرسوده از ابتدای دولت سیزدهم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «محمد آیینی»  افزود: یکی از محورهای اصلی فعالیت دولت سیزدهم، شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و مساله‌دار شهری کشور است.

    وی ‌گفت: به دلیل حجم بالای بناهای ناپایدار و غفلت‌هایی که در گذشته انجام شده، دولت خود را مکلف و متعهد می‌داند که با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به این موضوع شتاب بدهد و بر این اساس به سمت مردمی‌سازی این کار حرکت کرد.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان داشت: مردمی سازی در قالب تدوین و اجرای بسته‌های تشویقی مختلف است تا بتواند هزینه‌های ساخت در بافت‌های فرسوده را کاهش داده و در سرمایه‌گذاران انگیزه لازم را ایجاد کند.

    آیینی خاطرنشان کرد: این بسته‌های تشویقی در قالب تخفیف در پروانه، تسریع در زمان صدور پروانه، اسکان موقت، تسهیلات بانکی و همچنین بسته 19 بندی شهرسازانه است که در بسته 19 بندی نیز مواردی همچون طبقه تشویقی، تراکم تشویقی، تغییر کاربری‌های ارزش افزا، تسهیل در تامین پارکینگ و غیره دیده شده و این‌ها مواردی است که برای سازنده‌ها مهم بوده و رغبت لازم را برای حضور در بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاری در آنها ایجاد می‌کند.

    رشد 3 برابری صدور پروانه‌های نوسازی در بافت‌های فرسوده تهران

    وی با تاکید بر موثر بودن این سیاست، خاطرنشان کرد: هر کجا این بسته‌های تشویقی توسط شهرداری‌ها و نظام بانکی کشور اجرایی شده است، شاهد رشد جدی در نوسازی بافت‌ها هستیم به طوری که تاکنون رشد سه برابری در صدور پروانه‌های نوسازی را در بافت‌های فرسوده شهر تهران شاهد هستیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در مجموع این بسته تشویقی در 900 شهر اجرا می‌شود و آمارها حاکی است نسبت به پیش از تصویب بسته، رشد جدی در ساخت و سازها در بافت فرسوده به ثبت رسیده است.

    آیینی گفت: در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد صدور پروانه‌ها در بافت‌های فرسوده شهری به ثبت رسید و با توجه به اینکه بهمن و اسفند به طور معمول بهار صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور است، می‌توانیم شاهد شکسته شدن رکورد سه دهه گذشته در موضوع نوسازی مسکن را شاهد باشیم.

    وی با اشاره به اینکه 710 شهر کشور محدوده بافت فرسوده مصوب دارند، اظهار داشت: تاکنون حدود 330 شهر، بسته تشویقی را اجرایی کردند و از بقیه نیز شهرها تقاضا می‌شود که به وظیفه و تکلیف قانونی خود در این حوزه عمل کنند تا گرفتار دستگاه‌های نظارتی نشوند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این نه‌تنها حق است، بلکه ضرورت نیز دارد؛ زیرا جان هموطنان ما در این مناطق تحت خطر جانی و مالی قرار دارد.

    آیینی بیان داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از 215 هزار واحد در حال ساخت در واحدهای فرسوده داشته‌ایم که نزدیک به 20 هزار و 928 واحد از آنها مربوط به پروانه‌هایی است که پیش از این دولت آغاز شده، اما معرفی آنها به بانک برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت در این دولت انجام شده است.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: از مجموع 215 هزار واحد یاد شده، تعداد 55 هزار و 71 واحد آن به بهره‌برداری رسیده است.

    وی با اشاره به سلسله برنامه‌های افتتاح این واحدها در استان‌های مختلف، گفت: تاکنون 665 واحد در سفر استانی رئیس جمهور به استان فارس، 600 واحد در سفر کردستان، 108 واحد در سفر چهارمحال و بختیاری، یک هزار و 620 واحد در سفر استان البرز، یک هزار و 600 واحد در سفر استان گلستان، یک هزار و 720 واحد در سفر استان اردبیل و 770 واحد در سفر استانی به زنجان به بهره‌برداری رسیده است و در سفر آینده به استان هرمزگان نیز بیش از یک هزار واحد دیگر در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری خواهد رسید.

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از وظایف ستاد بازآفرینی شهری ایران، ایجاد وحدت رویه، یکپارچگی مدیریت و هم‌افزایی در منابع است.

    وی اظهار داشت: در 2 سال و نیم گذشته در دولت سیزدهم، با یک هزار و 245 پروژه نیمه‌تمام یا دارای مطالبات مالی مواجه بودیم که عمده آنها اکنون به سامان رسیده است و فقط 297 واحد آن باقی مانده که 97 واحد از آنها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

    این مقام مسوول خاطرنشان کرد: از آغاز دولت مردمی، بیش از یک هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ها هزینه شده است.

    نهضت اتمام معابر خاکی در محلات بازآفرینی

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: محور دیگری که در این دولت توسعه یافته است، موضوع کمک به شهرداری‌ها برای بهسازی و آسفالت محلات بازآفرینی شهری بود.

    آیینی بیان داشت: از محل قیر رایگان سال 1400 و 1401، تاکنون یک هزار و 50 میلیارد تومان کمک به شهرداری‌ها انجام شده و در همین راستا نزدیک به 2هزار و 50 کیلومتر معابر خاکی این محدوده‌ها توسط شهرداری‌ها به‌سازی شده است.

    وی تاکید کرد: تلاش می‌شود تا پایان دولت سیزدهم موضوعی به نام معبر خاکی در این محلات نداشته باشیم، همچنین با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و با محوریت شرکت بازآفرینی شهری ایران، بیش از 15 هزار نفر از ساکنان این محله‌ها تحت آموزش‌های شغلی و توانمندسازی قرار گرفتند تا مشاغل بهتری پیدا کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو