مدیران خودروعصر اعتبار

ایران چند پروژه مهم آبی در سریلانکا افتتاح می‌کند

عصر ساختمان- ایران اردیبهشت ماه امسال طرح چند منظوره «اومااویا» را در کشور سریلانکا و با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح خواهد کرد.

ایران چند پروژه مهم آبی در سریلانکا افتتاح می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، طرح چند منظوره اومااویا در جنوب شرقی سریلانکا و 200 کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت این کشور و در منطقه ای نسبتا محروم و خشک قرار دارد. این پروژه عظیم و منحصر به فرد شامل ساخت «2 سد»، «تونل انتقال آب» و «دو واحد نیروگاه زیرزمینی برق آبی هریک 60 مگاوات (در مجموع 120)» می شود.

    تاریخ آغاز پروژه مارس 2010 میلادی و تاریخ اتمام آن پایان مارس 2024 میلادی است، طبق جدول زمان‌بندی تاریخ سنکرون واحد اول 27 ژانویه 2024 و تاریخ سنکرون واحد دوم 29 مارس 2024 تعریف شده، همچنین تولید 290 گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز 5000 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال 145 میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک جز اهداف این پروژه است.

    اجرای این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلااویا را به منطقه کم‌آب استان اووا منتقل کرده و انتقال سالیانه 145 میلیون متر مکعب آب به مناطق کم بارش موجب توسعه و رونق کشاورزی در 5000 هکتار در مناطق پایین دست می شود. دو واحد نیروگاه زیرزمینی 60 مگاواتی در عمق 750 متری زمین مجموعا به ظرفیت 120 مگاوات ایجاد خواهد شد و تونل اصلی بلند آبرسان پروژه به طول 15.3 کیلومتر آب سدها را به نیروگاه منتقل می کند.

    همچنین خط انتقال برق فشار قوی 132 کیلوولت به‌طول 22.7 کیلومتر که برق تولیدی نیروگاه اومااویا را به پست های برق مونراگله و بادوله متصل کرده و از این طریق به شبکه سراسری سریلانکا متصل می شود.

    از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد پروژه اومااویا می‌توان به پراکنده و متنوع بودن اجزای طرح اشاره کرد همچنین باید گفت که این طرح یکی از بزرگترین پروژه های صادرات خدمات فنی و مهندسی خارج از کشور است، طول خطی پروژه 24 کیلومتر و جاده ای بیش از 40 کیلومتر بوده و یکی از بلندترین شفت های عمودی دنیا در نیروگاه های آبی به طول 618 متر به قطر حفاری 3.2 متر پوشش فلزی شفت عمودی 618 متری به وزن تقریبی 1000 تن به صورت معلق از بالا به پایین برای اولین بار در دنیاست، ضمن اینکه حفاری مکانیزه تونل بلند آبرسان با دو دستگاه TBM سپر دوبل بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین شناسی با فشار آب بالا به طول 15300 متر است.

    در خصوص سد پوهولپولا باید گفت که نوع سد RCC- بتن غلتکی به ارتفاع 35 متر، طول تاج 174 متر و حجم مخزن آن 634 هزار متر مکعب است، سد دایرابا نیز از نوع RCC- بتن غلتکی به ارتفاع 50متر، طول تاج 165 متر و حجم مخزن 970 هزار مترمکعب است.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو