مدیران خودروعصر اعتبار

ویرانی و آسیب ۲۹۳ بنای تاریخی ایتالیا در اثر زلزله

عصر ساختمان- زلزله روز چهارشنبه ایتالیا، علاوه بر ۲۹۰ قربانی، ۲۹۳ بنای کهن و تاریخی این کشور را نیز به کلی ویران و یا به شدت تخریب و نمای زیباترین شهر ایتالیا «اماتریس» را دگرگون کرده است.

ویرانی و آسیب ۲۹۳ بنای تاریخی ایتالیا در اثر زلزله
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران آنلاین،  به گزارش نشریه «دزآرت» رم، وزیر فرهنگ ایتالیا، داریو فرانچسکینی اعلام کرد: زلزله روز چهارشنبه که مرکز ایتالیا را لرزاند، علاوه بر 290 قربانی، 293 بنای تاریخی این کشور را نیز تخریب کرد. مرکز این زلزله در منطقه‌ای نزدیک به 150 کیلومتری رم پایتخت این کشور واقع بود، که کاخ‌ها،‌ کلیساها و بناهایی تاریخی را که قدمت آنها به قرن 13 و 14 میلادی بازمی‌گشت در خود جای داده بود. بخشی اعظم از این بناها به شدت تخریب یا رو به نابودی است.

    بنابراین می‌توان گفت از مرکز تاریخی اماتریس که سال 2015 توسط وزارت فرهنگ ایتالیا، عنوان زیباترین شهر را به خود اختصاص داده بود، دیگر هیچ اثری باقی نمانده است. اماتریس که در سال 1265 به امپراتوری ناپل پیوسته بود، به شهر «یکصد کلیسا» با سبک‌های معماری گوناگون باروک یا رنسانس نیز معروف بود.

    اصلی‌ترین جاذبه معماری آن، نمای زیبای کلیسای سان فرانچسکو که در چند متری هتل این شهر قرار داشت، تاحدودی فروریخته است. نقش‌های کنده‌کاری مرکزی آن ناپدید و نقاشی‌هایی که سالن بزرگ کلیسا را مفرش کرده‌ بودند، آسیب دیده‌اند. اما کلیسای سنت آگوستینو که در سال 1428 میلادی بنا شده بود و درحومه اماتریس واقع بود  به کلی ویران شده است.

    کلیسای سان بندتو از شهر نورسیا، که به کانون زلزله بسیار نزدیک بوده، دچار آسیب‌هایی شده ولی در مجموع در مقابل لرزش‌ها مقاومت کرده است. بنا به گفته کاتیوسیا مارینی، رئیس منطقه اومبریا، این شهر پس از زلزله سال‌های 1979 و 1997 به خوبی بازسازی شده بود. کمی دورتر از مرکز زلزله نیز چندین اثر تاریخی آسیب دیده‌ است، مانند گنبد اوربینو که ترک خورده است. وزیر فرهنگ ایتالیا «یک واحد بحران و تشخیص، برای شناسایی و ترمیم آثار فرهنگی آسیب دیده تشکیل داده و به محل زلزله اعزام کرده است. شورای معماران نیز برای پیاده‌سازی مهارت‌های معماری خود در سالن‌های کلیساها و بناهای تاریخی مناطق آسیب دیده اعلام آمادگی کرده‌اند.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو