مدیران خودروعصر اعتبار

هویت مشهد در آستانه انحراف از ریل زیارت است

عصر ساختمان- روند رو به رشد تغییر هویت فرهنگی و اجتماعی مشهد مقدس دست‌هایی که بنا دارند مشهدالرضا(ع) را به "دوبی ایران" تبدیل کنند صرفاً به دنبال افزایش ثروت هستند یا به بهانه افزایش گردشگر به‌صورت زیرپوستی اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

هویت مشهد در آستانه انحراف از ریل زیارت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از نسیم , محسن حسین پورعرب: هویت یک ملت، میراث هزاران سال تلاش نسل‌های گذشته یک ملت است. هر نسلی اندوخته‌های فرهنگی، ملّی و تجارب زندگی خود را به شیوه‌های گوناگون به نسل بعد منتقل می‌سازد، نسل بعد نیز اندوخته‌های خود را بر آن می‌افزاید و آن را به نسل پس از خویش انتقال می‌دهد.

    شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام علی ابن موسی‌الرضا (ع) یکی از بزرگ‌ترین شهرهای توریستی ایران محسوب می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که مشهد مقدس به‌طور میانگین سالانه پذیرای 27 میلیون زائر و توریست است. به همین جهت لقب پایتخت معنوی ایران را به آن داده‌اند. این حجم از مسافران و توریست شهر مشهد را در معرض توسعه و گسترش قرار می‌دهد.

    امروز حجم گسترده‌ای از این تغییر و تحولات به‌وسیله احداث تفرجگاه‌های طبیعی و مصنوعی در داخل و اطراف مشهد مقدس و همچنین احداث مراکز تجاری متعدد با الهام از الگوهای معماری غربی در حال شکل گرفتن است. هر تغییر و تحولی مطمئناً آثاری را در پی خواهد داشت. باید توجه داشت که این تحولات گسترده اگر بی‌رویه ادامه یابند چهره زیارتی مشهد را به مخاطره می‌اندازند.

    ساخت و گسترش تفرجگاه‌های مصنوعی و طبیعی در داخل و اطراف مشهد به بهانه گسترش و تحول در امر خدمت‌رسانی به زائرین و مسافران پدیده‌ای است که امروز در حال شکل‌گیری است. مطمئناً این گسترش و ایجاد مراکز خدماتی، تفریحی و تجاری نویدبخش روزهای خوبی برای بازار کسب‌وکار و گردشگری شهر مشهد است.

    دراین‌بین باید به این نکته توجه داشت که مشهد بزرگ‌ترین شهر مذهبی و پایتخت معنوی ایران است. حجم گسترده‌ای از زائرین و مسافرین این شهر باهدف زیارت حرم مطهر رضوی پا به این شهر می‌گذارند؛ اما متأسفانه افزایش تفرجگاه‌ها و مراکز تجاری شهر را به سمتی برده که برای برخی زائرین زیارت دیگر تنها هدف نیست بلکه یکی از اهداف آن‌ها است.

    حامیان این تغییر و تحولات عنوان می‌کنند زائرین و مسافرین شهر زیارتی مشهد تنها از داخل کشور نیستند بلکه از سایر کشور‌های همسایه و غیر همسایه برای زیارت به این شهر سفر می‌کنند. حضور مسافران و زائران غیر ایرانی در شهر مشهد اهمیت نوع و کیفیت خدمات را دوچندان می‌کند. در راستای این تغییرات می‌توان به احداث پروژه‌هایی نظیر شهر رؤیایی "پدیده"، پروژه تجاری "اکسون"، هتل درویشی، مجتمع تجاری "سرزمین زیبای پارسه"، سرزمین موج‌های خروشان، مجتمع تجاری و توریستی "ویلاژتوریست"، منطقه گردشگری و اقامتی "اخلمد" و برج قصر طلایی مشهد اشاره نمود که با الهام از الگو‌های معماری غربی و در راستای ترویج سبک زندگی اروپایی و آمریکایی طراحی‌شده‌اند.

    به نظر کارشناسان امر گردشگری یکی از راه‌های جذب توریست و گسترش فضای گردشگری ایجاد تفرجگاه‌ها و مکان‌های تجاری است. مطمئناً این امر تنها در مشهد صورت نمی‌پذیرد. شهرهایی همچون شیراز، اصفهان، تبریز و ... دستخوش این تغییرات هستند. این طیف تنها به شهرهای ایران منتهی نمی‌شود. بلکه گسترش و ایجاد تفرجگاه‌ها و ساختمان‌های تجاری در تمامی شهرهای بزرگ و توریستی امری طبیعی است.

    اما نباید فراموش کرد که یکی از مسائل حائز اهمیت در گسترش فضاهای تفریحی و تجاری در شهرهای زیارتی همچون مشهد جلوگیری از پدیدار شدن آسیب‌های اجتماعی در حاشیه این فضاها است؛ زیرا گسترش این آسیب‌ها و معضلات چهره شهر را تغییر خواهد داد.

    در همین راستا وحید جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در مراسم تجلیل از خادمان افتخاری حریم رضوی که روز گذشته در مشهد برگزارشده بود گفته بود: شاید در چند سال آینده زمانی که نام مشهد برده شود در ذهن مردم حرم نیاید و جذابیت‌های توریستی مانند هتل‌های بلندمرتبه و پارک‌های آبی به ذهن آن‌ها خطور کند.

    وی در ادامه بیان داشته بود: تمام مشهد حریم رضوی است که باید در هر جای مشهد پا می‌گذاریم رایحه حرم رضوی شنیده شود. امروز جریاناتی هستند که امام رضا(ع) را صرفاً در محدوده حرم محدود می‌کنند و می‌خواهند بقیه شهر را به تکنوکرات‌ها واگذار کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو