مدیران خودروعصر اعتبار

با نوآوری محقق ایرانی در انگلیس

ساختمانها هم دارای "جعبه سیاه" می‌شوند

عصر ساختمان- پروفسور حسن شیروانی، عضو هیات علمی دانشگاه انگلیا راسکین بریتانیا برای اولین‌بار موفق به تولید جعبه سیاه هوشمند برای ذخیره اطلاعات حیاتی ساختمان در طولانی‌مدت شد.

ساختمانها هم دارای "جعبه سیاه" می‌شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، اهمیت نظارت پیوسته بر وضعیت ایمنی و بررسی پارامترهای مربوط به استحکام در ساختمان‌های بزرگ تجاری یا سیاسی بر هیچکس پوشیده نیست، بنابراین نصب مرکز ثبت و ذخیره اطلاعات حیاتی ساختمان در شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی مثل زلزله یا حملات تروریستی، در شناسایی عامل اصلی تخریب بنا و کمک به نیروی امدادگر برای انجام بهتر عملیات نجات کاربردی اساسی دارد.

    محققان معتقدند که یکی از دلایل اصلی مطالعه بر روی تولید جعبه سیاه ساختمان وقوع 50 زلزله روزانه در جهان است. نصب جعبه سیاه ساختمان که شامل باکس یا جعبه مرکزی و مجموعه تار عنکبوتی از حسگرها در نقاط مختلف ساختمان است به این علت است که پس از وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی، اطلاعات دریافتی از نقاط مختلف ساختمان بررسی شده و وضعیت ایمنی ساختمان از نظر قابلیت استفاده مجدد گزارش شود.

    جعبه سیاه هوشمند ساختمان همچنین میزان مقاومت و خسارت ساختمان پس از حوادث طبیعی و غیرطبیعی را در اختیار مجموعه مدیریت قرار می‌دهد.

    جعبه سیاه هوشمند ساختمان یا سامانه رکوناس(RECONASS) در هر ساختمانی قابل نصب است اما با توجه به قابلیت‌های کم‌نظیر این سیستم، کارایی قابل قبولی در بیمارستان‌ها، مدارس، ساختمان‌های دولتی، فرودگاه‌ها، بنادر، پل‌ها و مراکز نظامی دارد.

    پروفسور حسن شیروانی، محقق و مدیر پروژه تولید جعبه سیاه‌ ساختمان از دانشگاه انگلیا راسکین بریتانیا عنوان کرد: همانطور که جعبه‌سیاه هواپیما در اثر شرایط پس از سقوط مثل آتش‌سوزی، ضربه مستقیم و نفوذ آب کاملا مقاوم است، جعبه سیاه ساختمان نیز با در نظر گرفتن شرایط هر ساختمان طراحی و ساخته می‌شود.

    وی در ادامه افزود: در قلب جعبه سیاه ساختمان یک سیستم موقعیت‌یاب منطقه‌ای پیشرفته قرار دارد که با استفاده از حسگرهای بسیار دقیق میزان جابه‌جایی اجزای اصلی ساختمان و همچنین میزان خسارت را ثبت و گزارش می‌کند.

    شیروانی در مورد عملکرد جعبه سیاه ساختمان در شرایط اضطراری عنوان کرد: جعبه هوشمند سیاه طوری برنامه‌ریزی شده که در زمان حوادث طبیعی یا حملات تروریستی در دو مرحله عمل می‌کند.

    مرحله اول که همزمان با وقوع حادثه است، جعبه سیاه اطلاعات حیاتی ساختمان را به صورت لحظه‌ای به مراکز امداد ‌و نجات ارسال می‌کند تا نیروهای آتش‌نشانی با اطلاعات کامل وارد محدوده خطر شوند.

    جعبه سیاه ساختمان در مرحله دوم، درست پس از حادثه، گزارش جامعی از وضعیت کلی ساختمان، میزان خسارت، نمایش نقاط آسیب‌دیده با مقدار آسیب و ضریب ایمنی ساختمان برای ورود را به اطلاع مدیر یا مالک ساختمان می‌رساند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار