مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی :

دولت ها باید برای ساماندهی سکونت مردم سیاست های‌نوینی داشته باشند

عصر ساختمان- تحولات شهری و تسریع رشد جمعیت شهرنشینی معنی تازه ایی پیدا کرده است و دولت ها باید برای بهبود این شرایط و ساماندهی سکونت مردم سیاست های‌نوینی در نظرداشته باشند.

دولت ها باید برای ساماندهی سکونت مردم سیاست های‌نوینی داشته باشند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفته هایش گفت: مهم است بدانیم که مسأله مسکن چیست؟ آیا این رشد جمعیت شهری نیازمند توسعه ساختمان سازی است و باید همگام با رشد جمعیت انبوه سازی کنیم؟ اینکه در رسانه ها مشاهده می کنیم در تهران خانه های خالی زیادی وجود دارد که نشان از عدم تناسب عرضه و تقاضا است، پس اگر این به اندازه نیاز مسکن وجود دارد مشکل اصلی در کجا است؟  ما باید به دنبال راهکار برای بهبود این شرایط باشیم.
    وی افزود: نکته دوم این است که در واقع مسکن توسط یک سلسله نهاد ایجاد می شود. از خانواده که در راس هرم قرار دارد تا بانک ها که برای تامین مالی خرید مسکن تسهیلات ارائه می کنند، در تأمین نیاز مسکن یک فرد تاثیر گذار است و تمام نهادها درگیر هستند تا یک مسکن تولید شود و به آسانی به دست متقاضی برسد.
    آخوندی بازار نهادی مسکن را همچون بازار کشورهای جنگ زده نامید و گفت: در دولت جدید بازار نهادی مسکن بسیار آشفته بود. این آشفتگی در دولت قبل ایجاد شد چرا که در گذشته این بازار همچون تمام بازارها عرضه کننده ای داشت و اکثریت تولیدکنندگان مسکن از بخش خصوصی بودند. از طرف دیگر یک مصرف کننده نهایی وجود داشت ،در نتیجه یک سیستم نهادی وجود داشت . یک باره در دولت قبل این سیستم تبدیل شد به تولید کننده ایی که دولت بود و مصرف کننده ایی که بدون صرفه جویی اقتصادی در خانواده و نداشتن  پس انداز با مبلغ کمی خانه دار می شد.

    آخوندی با تأکید بر اینکه دولت با سپردن پروژه ها به انبوه سازان به عنوان پیمانکار هم مسأله اشتغال مهندسین را زیر سوال برد و خانه هایی با کیفیت بسیار پایین را از پیمانکاران خود تحویل گرفت، افزود: دلیل آن هم این بود که انبوه سازان با سرمایه خود ساختمان سازی می کردند و با پذیرش ریسک فروش سعی در احداث خانه های باکیفیت می کردند ولی در پروژه مسکن مهر سرمایه از دولت بود و صرفا زمان تحویل خانه حایز اهمیت بود.
    وی در ادامه به عدالت اجتماعی در شهر و فاصله قیمتی بین جنوب و شمال شهر اشاره کرد و افزود: وقتی قیمت مسکن  در تمام خبرگزاری ها منتشر می شود و شاهد این هستیم که در یک جدول 10 بندی تفاوت قیمت تا 15 میلیون تومان هم می رسد، این نشان از عدم تعادل اجتماعی یک شهر است.
    وزیر راه و شهرسازی بافت ناکارآمد شهری را یکی از صورت مساله های مهم دانست و ادامه داد: در شهری مثل تهران  که بعضاً شاهد آن هستیم که افزایش جمعیت حرکت در شهر را کند و حتی تنفس را با مشکل مواجه کرده است ،  سودا گری و تراکم فروشی در منطقه 22 دردی را درمان نمی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو