مدیران خودروعصر اعتبار

دوباره زندگی زیر بازارچه عود لاجان

عصر ساختمان- بازارچه محله قدیمی عودلاجان این روزها شاهد جریان زندگی زیر طاقی‌های مرمت‌شده است.

دوباره زندگی زیر بازارچه عود لاجان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، این بازارچه احیا شده با حـضـور مـعـــاون‌ رئیس‌جمهور، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس شورای شهر تهران و مدیران منطقه 12تهران افتتاح شد. بازارچه و محله عودلاجان که در منطقه 12تهران قرار دارد روزگاری از رونق و اعتبار خاصی برخوردار بود اما در 2دهه اخیر با آسیب‌های اجتماعی نیز مواجه شد. این در حالی است که احیای بازارچه عودلاجان با همکاری مردم و کسبه این محله به نتیجه رسیده است. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است ادامه این بازارچه از سمت شمال تا خیابان پامنار و از سمت غرب، از کوچه حاجی‌ها به کوچه مروی راه‌اندازی شود. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که در این مراسم حاضر بود با ابراز خوشحالی از اعتماد مردم، اعضای شورای شهر، شهرداری و دیگر مسئولان به حفاظت از میراث فرهنگی اظهار داشت: در کنار اعتیادهای مختلف و مضری که وجود دارد؛ برخی عادت‌ها هم مثبت و خوب است.

    مسعود سلطانی‌فر با اشاره به اینکه احیای بازارچه عودلاجان نتیجه یکی از این اعتیادهای مثبت و خوشایند است؛ ادامه داد: شواهد تاریخی نشان می‌داد که بنای بازارچه یک بنای تاریخی و میراث فرهنگی تهران است، به همین دلیل احیای این بنای اقتصادی با درخواست کسبه در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران قرار گرفت. وی با بیان اینکه آنچه قرار است در این بازارچه ارائه شود، صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از بازوهای جذب گردشگر به این بازارچه تاریخی است، افزود: این بازارچه با مشارکت مردم و مسئولان احیا و با تلاش‌های شهرداری منطقه 12مرمت شده است که نمی‌توان این حس مشارکت همه جانبه را فراموش کرد.

    معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه برای احیای بافت‌های تاریخی و میراثی کشور نیاز به مشارکت مردم داریم، یادآور شد: تاکنون 20 بنا را با مشارکت بخش خصوصی، مرمت و احیا کرده‌ایم که این همکاری‌ها هم به تقویت سرمایه‌گذاران خصوصی کمک می‌کند و هم به زنده ماندن یک بنا می‌انجامد. معاون میراث فرهنگی کشور نیز در ادامه این مراسم گفت: بازارچه عودلاجان یکی از بازارچه‌های مهم و مسقف تهران قدیم بوده و اگر به عکس‌های گذشته بازارچه عودلاجان نگاه کنیم، خواهیم دید که این بازار تاریخی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برده و به اندازه‌ای تخریب شده بود که تنها یک گنبد از 50 گنبد آن باقی مانده بود. طالبیان افزود: جای خوشحالی دارد که اکنون این بازارچه با مشارکت میراث فرهنگی و شهرداری تهران سر و سامان گرفته است. وی ابراز امیدواری کرد که در فازهای بعدی بافت مسکونی عودلاجان هم احیا شود.

    مطالبه کسبه
    معاون شهرسازی وزیر راه نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه درخواست‌ها برای مرمت بازارچه عودلاجان به اواخر سال 89بازمی‌گردد، گفت: آن زمان بود که کسبه عودلاجان اعلام آمادگی کردند که حاضر به همکاری با مسئولان شهری برای احیای این بازارچه هستند. پیروز حناچی افزود: این محدوده آخرین طرح پایلوت احیای راسته پامنار به‌عنوان یک راسته تجاری و اقتصادی بود که بین سال‌های 83و 84انجام شد. وی با بیان اینکه کسبه بازارچه عودلاجان درخواست داشتند تا این راسته اقتصادی نیز مانند خیابان پامنار احیا شود، ادامه داد: پروژه بازارچه عودلاجان نخستین تجربه شهرداری در زمینه مشارک با مردم و کسبه محل است. معاون وزیر راه با اشاره به اینکه در همه جای دنیا اینگونه مشارکت‌های مردمی اتفاق می‌افتد و این آغاز یک حرکت بود، بیان کرد: تا پیش از این ماجرا چنین تجربه‌ای وجود نداشت که کسبه همان اندازه سهم بیاورند که سازمان میراث فرهنگی و شهرداری، و اینگونه بود که بازار محله عودلاجان سر‌و سامان گرفت.

    50 کتیبه بازسازی شده
    مدیرکل صادرات صنایع‌دستی کشور نیز در مراسم افتتاح رسمی بازارچه صنایع‌دستی عودلاجان گفت: تنها یک کتیبه از 50 کتیبه تاریخی در این بازارچه باقی مانده بود که اکنون این 50 کتیبه مرمت و بازسازی شده‌اند. پویا محمودیان با بیان اینکه این سبک مشارکتی بین میراث فرهنگی، شهرداری و هیأت امنا و کسبه بازارچه عودلاجان بسیار خوشایند است، گفت: امروز نخستین بازارچه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی پایتخت افتتاح‌شده‌است.

    بازگشت به رونق اقتصادی قدیم
    رئیس شورای شهر تهران در مراسم افتتاح رسمی بازارچه صنایع‌دستی عودلاجان با بیان اینکه عودلاجان محله قدیمی من است و من در کوچه حاجی‌ها درس خوانده‌ام، اظهار داشت: یک زمان بازارچه و محله عودلاجان رونق و اعتباری داشت و جای خوبی بود و من امیدوارم که عودلاجان با همکاری خوب مردم و مسئولان بار دیگر سر و سامان گرفته و به رونق اقتصادی خود بازگردد.عابد ملکی، شهردار منطقه 12نیز با اشاره به روند احیا و مرمت بازارچه عودلاجان گفت: مردم و کسبه این بازارچه نقش مهمی در احیای آن داشتند. به گفته وی بازگشت هویت به قلب تاریخی تهران قدیم ازجمله برنامه‌های شهرداری تهران در منطقه 12محسوب می‌شود. شهردار منطقه‌12 احیای بافت مسکونی محله عودلاجان را یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری در این محدوده دانست و گفت: هم‌اکنون تعداد زیادی از املاک در بخش مسکونی عودلاجان به حال خود رها شده‌اند که ما برآنیم تا با رونق بازارچه عودلاجان به بخش مسکونی هم سر و سامان بخشیم و فضای مناسبی را برای گردشگران فراهم آوریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو