مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن:

نگاه به مسکن سوداگرانه نباشد

عصر ساختمان:یک کارشناس مسکن گفت: نگاه به مسکن باید مصرفی باشد نه سوداگرانه.

نگاه به مسکن سوداگرانه نباشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هومن افشار، با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار مسکن را نمی‌توان رونق گرفته دانست، اظهار کرد: خوشبختانه آمارهای منتشر شده در فصل پاییز نشانگر این است که نسبت به ماه‌های گذشته در بازار مسکن رشد معاملات داشتیم که این با توجه به کم بودن حجم معاملات در فصل پاییز به دلیل برودت هوا و بازگشایی مدارس مثبت است.

    وی با بیان اینکه بازار مسکن توانایی آن را دارد که به سمت رونق پیش رود، ادامه داد: در چند ماه اخیر، اتفاق خاصی در بحث مسکن، شاخص‌های اقتصادی و افزایش تسهیلات مسکن نیفتاده اما حل شدن تحریم‌ها و آزاد شدن درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران یک امتیاز مثبت برای بازار مسکن است؛ چراکه ورود حجم درآمدها به بازار توانایی تحرک را به آن برمی‌گرداند.

    افشار با اشاره به اینکه در شرایط فعلی معاملات آخر سال آغاز می‌شود، گفت: خوشبختانه بازار مسکن نسبت به ماه‌های گذشته وضعیت بهتری داشته و مورد توجه خریداران قرار گرفته است در حالیکه بیشتر خریداران بودجه کمی دارند، اما همین مسأله می‌تواند نوید بخش بازار مسکن باشد.

    این کارشناس مسکن در خصوص ارزیابی‌های انجام شده از سال 96 نیز اظهار کرد: نمی‌توان مشخص کرد که در آن سال چه اتفاقی می‌افتد؛ چراکه اتفاقات زیادی در شرف وقوع است و اینکه گفته می‌شود هر پنج سال یک رکود داریم و بعد از آن رونق شکل می‌گیرد استدلال اشتباهی است.

    وی با بیان اینکه نمی‌توان یک استاندارد خاص را برای تحرک بخشی از اقتصاد در نظر گرفت، تصریح کرد: عوامل متعددی بر اقتصاد تاثیرگذارند و گفتن اینکه سونامی بازار مسکن با توجه به پایان یافتن دوران رکود در راه است اشتباه است.

    افشار با اشاره به اینکه بازار مسکن تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد، عنوان کرد: مسائل مختلف مانند قیمت مصالح ساختمانی، هزینه‌های درگیر در بحث ساخت‌وساز، تورم و دستمزد کارگران همگی در بازار مسکن مؤثر بوده و اگر تاکنون تغییرات زیادی در بازار مسکن رخ داده به خاطر فواصل زمانی آن نبوده بلکه علت آن افت و خیز قیمت نفت است.

    این کارشناس مسکن در ادامه افزود: سال 89 که شاهد افزایش قیمت شدید در بحث مسکن بودیم علت اصلی آن افزایش چشم‌گیر قیمت هر بشکه نفت بود در حالیکه در بودجه فعلی دولت هر بشکه نفت حدود 30 تا 40 دلار تخمین زده شده است.

    وی رویکرد اصلی دولت را در بخش‌های مختلف تثبیت قیمت دانست و گفت: تنها مسأله‌ای که می‌تواند باعث جهش قیمتی در سال‌های آینده باشد این است که دولت در هنگام ورود نقدینگی به بازار مسکن توانایی مدیریت آن را نداشته باشد.

    افشار ضمن اظهار امیدواری از برنامه‌ریزی دولت و شاخص‌های اقتصادی سال آینده را سال خوب برای بخش مسکن دانست و خاطرنشان کرد: خوب بودن به معنای افزایش قیمت نیست؛ چراکه برخی رونق و بازار مسکن را تنها در افزایش قیمت آن می‌دانند، اما این تفکر اشتباه است.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه طرز تفکر عده‌ای در بازار مسکن این است که خریدار تنها زمانی تحریک می‌شود که جهش قیمت اتفاق افتاده باشد، عنوان کرد: این نگاه، نگاهی سوداگرانه و دلال مانند به بخش مسکن است که باید از چرخه خارج شود.

    وی در ادامه عنوان کرد: امیدواریم بازار مسکن در ایران نیز همانند کشو‌رهای روبه رشد ثبات نسبی داشته و با برنامه‌ریزی بلند مدت از نگاه سوداگرانه به سمت نگاهی مصرف کننده پیش بروند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو