مدیران خودروعصر اعتبار

۱۰ کشور با بیشترین میراث جهانی یونسکو

عصر ساختمان- در این نوشتار با ۱۰ کشور با بیشترین میراث جهانی یونسکو آشنا می شویم. میراث جهانی یونسکو به مجموعه مکان‌های فرهنگی و یا طبیعی ثبت‌شده در سازمان جهانی یونسکو مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر گفته می‌شود که به صورت فهرستی توسط کمیته میراث جهانی یونسکو همه ساله برگزیده شده‌اند.

۱۰ کشور با بیشترین میراث جهانی یونسکو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از بازده، ایتالیا، چین، اسپانیا و فرانسه به ترتیب 51، 48، 44، و 41 میراث جهانی یونسکو دارند.

    قبل از اینکه به این 10 کشور با بیشترین میراث جهانی یونسکو بپردازیم، اجازه دهید بدانیم که یک سایت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار بگیرد. برای سایت‌های فرهنگی شش معیار وجود دارد: شاهکاری از نبوغ خلاقانه‌ی بشر را نشان بدهد، تبادل مهمی از ارزش‌های انسانی را به نمایش بگذارد، یادبود منحصر به فرد سنت فرهنگی یک تمدن باشد، نمونه‌ی برجسته‌ای از مجموعه معماری یا فناوری در طول تاریخ باشد، نمونه‌ی برجسته‌ای از سکونت انسان‌های سنتی یا تعامل آنها با محیط‌زیست باشد و به شکلی ملموس با سنت‌ها، ایده‌ها، باورها، و آثار پراهمیت جهانی در ارتباط باشد. برای سایت‌های طبیعی نیز چهار معیار وجود دارد که عبارتند از: دارای پدیده‌های طبیعی عالی یا مناطقی باشند که زیبایی‌های طبیعی استثنایی دارند، دارای نمونه‌های برجسته‌ای باشند که مراحل اصلی تاریخ زمین را نشان می‌دهند، خود نمونه‌های برجسته‌ای باشند که فرآیندهای زیست‌محیطی و بیولوژیکی در حال تکامل و توسعه‌ی مجموعه گیاهان و حیوانات روی زمین و داخل دریا را نشان بدهند و دارای زیستگاه‌های طبیعی مهم برای حفاظت از تنوع زیستی باشند.

    10 کشور با بیشترین میراث جهانی یونسکو که در ادامه خواهند آمد همگی دلایل منحصر به فردی را برای قرار گرفتن در این فهرست دارند.
    10. ایالات متحده‌ی امریکا

    ایالات متحده‌ی امریکا دارای سایت‌های فرهنگی از تاریخ بومی امریکایی‌اش، از جمله تائوس پوئبلو است. این کشور همچنین دارای چند سایت از تاریخ امریکایی خود است، مانند مجسمه‌ی آزادی. مهم‌تر از همه، ایالات متحده به دلیل وسعت زیاد، آب و هوای متنوع، و پارک‌های ملی که دارد، دارای چند مورد از طبیعی‌ترین سایت‌های میراث جهانی است. دو مورد از این سایت‌ها عبارتند از گرند کانیون و پارک‌ ملی یلوستون.


    9. روسیه

    روسیه به دلیل ترکیبی از تاریخ غنی‌اش و وسعت جغرافیایی زیادش تعدادی سایت دارد. روسیه چندین سایت مختلف فرهنگی دارد که قدمت آنها به زمانی برمی‌گردد که بخشی از امپراتوری روسیه بود. از جمله‌ی این سایت‌ها می‌توان به کاخ کرملین و میدان سرخ اشاره کرد. روسیه، مانند ایالات متحده، با توجه به وسعت زیادش در نقشه‌ی جغرافیایی، تعداد زیادی سایت طبیعی دارد، از جمله کوه‌های طلایی آلتایی.
    8. انگلستان

    این کشور تعداد زیادی سایت فرهنگی مهم از زمان اشغال آن توسط رومی‌ها و گذشته‌ی خودش به عنوان یک امپراتوری پهناور جهانی دارد. مرزهای امپراتوری روم و برج لندن مثال‌هایی از این سایت‌ها هستند.
    7. هندوستان

    هند موطن برخی از قدیمی‌ترین تمدن‌های روی زمین بوده‌است، و ظهور تعداد زیادی امپراتوری و سلسله را به خود دیده‌است. این کشور همچنین زادگاه چند دین بزرگ، از جمله سیک، بودیسم، هندوئیسم بوده‌است. هند دارای تعداد زیادی سایت طبیعی از جمله تاج محل و غارهای الفانتا است.


    6. مکزیک

    مکزیک موطن دو تمدن مهم قدیمی، یعنی مایا و آزتک‌ها، و همچنین برخی از نخستین سایت‌های استعمار اروپایی از دنیای جدید است. برخی از سایت‌های فرهنگی در مکزیک، مرکز تاریخی پوئبلا و شهر تئوتیئواکان که پیش از ورود اسپانیایی‌ها به این سرزمین ساخته شده است، هستند.
    5. آلمان

    آلمان تعداد زیادی سایت فرهنگی دارد از تاریخ خود با امپراتوری روم و بعدها که در مرکز امپراتوری مقدس روم و امپراتوری آلمان قرار داشت. قلعه‌ی وارتبورگ و کلیسای جامع کلن دو مورد از این سایت‌ها هستند.
    4. فرانسه

    فرانسه دارای تاریخی طولانی است که به قبایل فرانک‌ها در دوران رومی‌ها برمی‌گردد که امپراتوری قدرتمند فرانسه را با پادشاهان قدرتمند خود تشکیل داد. فرانسه شگفتی‌های فرهنگی بسیاری از جمله کلیسای نوتردام پاریس و کاخ ورسای را دارد.
    3. اسپانیا

    اسپانیا، مانند آلمان، فرانسه، و انگلستان، دارای تاریخی قدیمی مرتبط با امپراتوری روم و به عنوان یک امپراتوری قدرتمند و پهناور جهانی دارد. دیوار رومی لوگو و کلیسای جامع بورگوس برخی از سایت‌های فرهنگی در اسپانیا هستند.


    2. چین

    چین زادگاه یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان و بسیاری از سلسله‌های مختلف است که آمده‌اند و رفته‌اند. این کشور خانه‌ی بسیاری از سایت‌های مختلف فرهنگی، از جمله دیوار بزرگ چین است. چین همچنین دارای تعداد زیادی سایت‌های طبیعی است، زیرا این کشور نیز مانند روسیه و امریکا وسعت زیادی دارد. یکی از این سایت‌های طبیعی سایت فسیلی چنجیانگ است.
    1. ایتالیا

    ایتالیا قاطعانه در صدر فهرست 10 کشور با بیشترین میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این کشور زیبا با توجه به تاریخ‌اش به عنوان زادگاه امپراتوری روم و رنسانس، در مقایسه با هر کشور دیگری در جهان، بیش‌ترین تعداد بناهای میراث جهانی یونسکو را دارد. دور مورد از سایت‌های فرهنگی در ایتالیا ویلا رومانا دل کاساله و کاستل دل مونته هستند.
    مزایا و اشکالات داشتن بناهای میراث جهانی یونسکو

    داشتن یک سایت میراث جهانی می‌تواند مزیتی عمده برای اقتصاد و صنایع گردشگری کشورها باشد. میراث جهانی یونسکو معمولا بیش‌ترین جذابیت را برای گردشگران هنگام بازدید از یک کشور دارند. این به این معنی کسب پول بیشتری است که کشورها در ازای بازدید توریست‌ها و خرج کردن پول توسط آنها به‌دست می‌آورند. با این حال، اشکالاتی نیز می‌تواند وجود داشته باشد، زیرا داشتن تعداد زیادی سایت یونسکو باعث می‌شود که کشور موطن سایت‌ها مجبور به هزینه کردن مبالغ زیادی برای نگهداری و تعمیر آنها باشد. این می‌تواند تعادلی ایجاد کند در مورد میزان پولی که یک کشور برای سایت‌های تاریخی‌اش هزینه می‌کند، به خصوص در دوره‌های سخت اقتصادی که کشورها مجبور هستند از هزینه‌ها کم کنند تا پول را به حوزه‌های دیگر نیز اختصاص بدهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو