مدیران خودروعصر اعتبار

آسانسورها آسایش یا بلای جان شهروندان

مقررات ملی و استاندارد در عرصه آسانسور و سیستم‌های رفاهی

عصر ساختمان:حوادث اخیر در استان قزوین که منشأ آن از نقص فنی در سیستم آسانسورها بوده مورد توجه تنها برخی مسئولان قرار گرفته و باید از سوی متولیان به صورت جدی در رفع آن برنامه‌ریزی و بررسی شود.

آسانسورها آسایش یا بلای جان شهروندان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از فارس، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها در حوزه خدمات بی‌دریغ خود در نجات جان و مال مردم در حوادث و سوانح بر هیچ کس پوشیده نیست.

    خدمات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در پیشگیری از بروز سوانح مشابه در گذشته و آموزش شهروندان در جلوگیری از وقوع حوادث نیز امروزه پررنگ بوده است.

    امروزه با ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی مرتفع در شهرهای کوچک و بزرگ نقش آسانسورها به عنوان یکی از امکانات رفاهی در این مجتمع‌های قابل انکار نیست.

    با توجه به اینکه در نصب آسانسورهای وارداتی مرغوب و نمونه‌های نامرغوب تفاوت قیمت و هزینه فاحشی به چشم می‌خورد متأسفانه در برخی مجتمع‌ها از سوی پیمانکاران سودجو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    از سویی مدت زمان عمر مفید این آسانسورها که اسباب آرامش و رفاه در مجتمع‌های بلند مرتبه و پرتراکم محسوب می‌شوند کمتر مورد توجه مالکان و ساکنان واحدهای مسکونی در این مجتمع‌ها قرار می‌گیرد.

    این کم توجهی بیشتر از عدم اطلاع و کافی نبودن آگاهی در خصوص سیستم تعمیر و نگهداری از آسانسورها در شهر قزوین به چشم می‌خورد.

    در سوانح ناشی از نقص فنی در سیستم آسانسورهای مجتمع‌های مسکونی نگرانی‌هایی به چشم می‌خورد که باید مورد توجه مسئولان و متولیان قرار گیرد.

    *ماموریت امدادی آتش‌نشانان قزوینی به  120 مورد رسید

    مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از قزوین گزارشی از عملکرد این سازمان در مأموریت‌های انجام گرفته در حوزه حوادث مرتبط با نقص فنی آسانسورهای ساختمان‌های بلند مرتبه در سطح شهر قزوین ارائه و اظهار کرد: نیروهای امدادی این سازمان در طول 9 ماه گذشته بیش از 120 عملیات در حوزه نجات مردم از سوانح آسانسور را انجام داده‌اند.

    ابوالفضل ذوالقدر با بیان اینکه در حوزه وظایف سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین، 52 حادثه در دستور کار و حوزه وظایف این سازمان تعریف شده است، عنوان کرد: بیشترین مأموریت انجام شده در این سازمان در مدت 9 ماه اخیر مربوط به عملیات‌های نجات مردم از حوادث نقص فنی آسانسورها بوده که باید مورد توجه متولیان و مردم قرار گیرد.

    وی تصریح کرد: در 6 ماه اخیر تعداد مأموریت‌های انجام شده در حوزه سوانح آسانسور بیش از 80 مورد بوده که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشته است.

    ذوالقدر افزود: با توجه به نوساز بودن آپارتمان‌های مسکن مهر واقع در شهرک مهرگان قزوین این نکته قابل ذکر است چراکه وضعیت مناسبی از این بابت در ساختمان‌های این شهرک دیده نمی‌شود.

    این مسئول با بیان اینکه آسانسورها باید از سوی ساکنان و مدیران مجتمع‌های مسکونی مورد بازبینی و تعمیر قرار گیرند تشریح کرد: آموزش‌های لازم در این خصوص از سوی رسانه‌های جمعی و دستگاه‌های متولی باید برای مردم برنامه‌ریزی شود و مورد توجه مردم نیز قرار گیرد تا شاهد کاهش سوانحی از این قبیل باشیم.

    مدیرکل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین از آمادگی این سازمان در خصوص آموزش به مدیران و ساکنان مجتمع‌های مسکونی بلند مرتبه خبر داد و گفت: در عرصه‌های مختلف برای آموزش شهروندان و متولیان مجتمع‌های مسکونی در کاهش سوانح و آمادگی مقابله با این گونه حوادث را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و به این مهم در راستای ارائه خدمات پیشگیرانه عمل می‌کنیم.

    ذوالقدر مطرح کرد: با اعزام متخصصان و مربیان مرکز آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین به نقاط و مراکز ساختمان‌های پرتراکم و بلند مرتبه در سطح شهر قزوین به شهروندان و ساکنان این اماکن در نحوه استفاده از کپسول‌های آتش نشانی، اطفای حریق و مباحث ایمنی آموزش‌های لازم در قالب کلاس‌های آموزشی صورت می‌گیرد.

    ذوالقدر در ادامه به مدیران مجتمع‌های مسکونی بلند مرتبه و پرتراکم شهر قزوین توصیه کرد: مدیران و متولیان مجتمع‌های پرتراکم با ارائه درخواست و یا ارسال پیام کوتاه به سامانه 3000500125 در خصوص آموزش مباحث ایمنی در مجتمع‌های بلند مرتبه و پر تراکم از خدمات آموزشی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین بهره‌مند شوند.

    این مسئول با اشاره به سیاست‌های اصلی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین عنوان کرد: این سازمان با نهادینه کردن سیاست‌های اصلی خود که همان آموزش و پیشگیری است قصد دارد در کاهش سوانح، مردم را آگاه و دخیل در امر پیشگیری کند.

    *گواهینامه استاندارد آسانسورها یک سال اعتبار دارد

    مدیرکل استاندارد استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: آسانسورهای نصب شده در ارگان‌ها، دستگاه‌های اداری، تجاری و مجتمع‌های مسکونی استاندارد مورد تأیید آن‌ها از سوی این اداره کل و سازمان نظام مهندسی به مدت یک سال بوده و باید مورد بازبینی و تعمیر و نگهداری قرار گیرد.

    محمودرضا طاهری افزود: لازم به ذکر است که عموم حوادث در حوزه نقص فنی آسانسورها در استان قزوین منجر به آسیب و صدمه به افراد و شهروندان نبوده است.

    این مسئول در ادامه به نحوه خدمات‌دهی شرکت‌های متولی در نصب آسانسور اشاره کرد و گفت: شرکت‌های ساخت و نصب آسانسور در ابتدای عقد قرارداد نصب آسانسور تا یک سال موظف به ارائه خدمات بعد از نصب بوده و برای تداوم در سال‌های بعد از مدت نخست عقد قرارداد باید با شرکت‌های متولی قرارداد جدیدی تنظیم شود.

    مدیرکل استاندارد استان قزوین تصریح کرد: در مدت قرارداد نخست هر دوره از سوی شرکت متولی نماینده شرکت برای بازرسی و تعمیر و نگهداری آسانسورها اقدام می‌کنند.

    طاهری افزود: شرکت‌ها برای تمدید مجدد و سرویس‌کاری دائم پس از یک سال، قراردادی جدیدی را به مدیر و مسئولان مجتمع‌های مسکونی یا اداری ارائه کرده که با رد عقد قرارداد مجدد مواجه و از ادامه خدمات امنتاع می‌کنند که در این مورد، نکته مهم با توجه به کم تجربگی و عدم اطلاع کافی مردم مورد غفلت قرار می‌گیرد.

    این مسئول نقش دیگر سازمان‌ها را در بروز این حوادث دخیل دانست و افزود: گواهی ایمنی ساختمان باید تنها از سوی اداره کل استاندارد استان قزوین صادر شود ولی متأسفانه در شهر قزوین شهرداری گواهی پایان کار را با مبحث 15 صادر کرده و این مهم به‌طور صحیح و کامل در این استان اجرا نمی‌شود.

    مدیرکل استاندارد استان قزوین مطرح کرد: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در رابطه با تعمیر و نگهداری از آسانسورها در مجتمع‌های مسکونی که بیشترین غفلت و سوانح در این گروه اتفاق می‌افتد از سوی اصحاب رسانه و مسئولان متولی باید جدی گرفته شود.

    طاهری به شهروندان نیز توصیه کرد: با صرف مقداری هزینه هر چند در طول سال ناچیز است برای کاهش سوانح نقص فنی آسانسور ها اقدام کنند تا در آینده با این گونه حوادث و سوانح مشاهده نشود.

    *تنها 36 واحد مجاز در حوزه آسانسور در قزوین وجود دارد

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، اظهار کرد: در حال حاضر 36 واحد صنفی برای نصب، راه‌اندازی و خدمات پس از فروش در حوزه آسانسور دارای پروانه مجاز فعالیت در این استان هستند.

    علی‌اکبر کبیری ادامه داد: تعداد واحدهای غیرمجاز در حوزه آسانسور بیش از تعداد واحدهای مجاز یاد شده بوده و متأسفانه در سطح استان قزوین پیمانکاران و مهندسان با بی‌اطلاعی از وضعیت دفاتر معتبر و غیر معتبر به عقد قرارداد با این دفاتر اقدام می‌کنند.

    وی عنوان کرد: در راستای نظارت بر عملکرد دفاتر مجاز به فعالیت در حوزه نصب آسانسور در سال جاری یک مورد ابطالی پروانه و هشت مورد به دلیل تخلفات در عملکرد، پروانه آنان به حالت تعلیق در آمده است.

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین تشریح کرد: به دو واحد از این واحدها که پروانه آن‌ها مورد تعلیق قرار گرفته به دلیل متعهد شدن به انجام مقررات و رعایت کردن ضوابط استاندارد در فعالیت‌های خود، رفع تعلیق این دو واحد با توجه به سوابق درخشان و أخذ تعهد از آنان انجام گرفته است.

    کبیری به نحوه نظارت و تمدید اعتبار پروانه برای دفاتر نصب آسانسور اشاره کرد و گفت: نظارت از این دفاتر و فعالیت‌های انجام گرفته از سوی آن‌ها با مشارکت کارشناسان اداره استاندارد و نظام مهندسی ساختمان با متولیان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین به صورت نامحسوس و دوره‌ای انجام می‌گیرد.

    این مسئول تصریح کرد: بررسی‌ صلاحیت نفرات و کارکنان فعال در دفاتر نصب و راه‌اندازی آسانسورها و بازدید مستمر از پروژه‌های انجام گرفته از سوی این واحدهای برای تمدید فعالیت، رفع ابطال و تعلیق پروانه فعالیت‌ واحدهای نصب آسانسور از سوی کمیته نظارت در این حوزه انجام می‌شود.

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با بیان رسیدگی به شکایات مردمی در خصوص نقص فنی در آسانسورها خاطرنشان کرد: در بیشتر مراجعه کنندگان به این واحد در خصوص شکایاتی از جمله تخلفات قراردادی، گران‌فروشی و عدم ارائه خدمات پس از نصب در موعد مقرر را می‌توان نام برد.

    کبیری به شهروندان، پیمانکاران و مهندسان توصیه کرد: با توجه به وارداتی بودن اکثر تجهیزات و ابزارآلات مورد استفاده در آسانسورها با نرخ ارز سنجیده می‌شود در عقد قراردادها و تنظیم آن دقت کافی را داشته و از دفاتر مجاز و دارای پروانه فعالیت اقدام به خرید، نصب و راه‌اندازی آسانسورها کنند.

    *جدی‌ گرفتن مباحث مقررات ملی و استاندارد در عرصه آسانسور و سیستم‌های رفاهی

    امید است در سال‌های آینده با رونق ساخت و سازهای ابنیه در استان قزوین شاهد جدی‌ گرفتن مباحث مقررات ملی و استاندارد در عرصه آسانسور و سیستم‌های رفاهی در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های پرتراکم باشیم.

    سوانحی که منشأ نقص فنی در سیستم آسانسورها را در مجتمع‌های مسکونی در استان قزوین رقم زد، تلنگری است برای جدی گرفتن این امر در بین شهروندان و مسئولان متولی که با وجود تلاش برخی از سازمان‌ها مانند آتش‌نشانی و استاندارد در این زمینه تاکنون از سوی مدیران مجتمع‌ها و شهروندان جدی گرفته نشده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار