مدیران خودروعصر اعتبار

کشف راهکار ساخت آسمانخراش روی ماسه توسط دانشمند ایرانی

عصر ساختمان- محققان دانشگاه ملی استرالیا به رهبری دانشمندی ایرانی شیوه ای کارآمد برای آرایش دانه های غلات و داروها کشف کرده اند. با این روش حتی می توان روی ماسه آسمانخراش ساخت!

کشف راهکار ساخت آسمانخراش روی ماسه توسط دانشمند ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، گروهی از محققان در دانشگاه ملی استرالیا به رهبری محمد سعادت فر به دانشی دست یافته اند که برای ساخت آسمانخراش روی شن ها، درک  ذخیره شدن غلات در خاک یا حتی بسته بندی داروها  و ارسال آنها به نقاط خاصی از بدن دست یافتند.

    سعادت فر در این باره می گوید: بسیار جالب است. ماسه یکی از معمول ترین مواد ساخت و ساز در دنیا است و بیشتر اوقات داروها به شکل قرص در می آیند اما ما واقعا نمی دانیم ساختار داخلی دانه های مختلف یا قرص ها چگونه است.

    درهمین راستا گروهی از فیزیکدانان و ریاضی دانان سراسر جهان با استفاده از سی تی اسکن های با کیفیت بالا متوجه شدند ساختارهای درهم ریخته ذرات چگونه به شیوه ای منظم کنار هم قرار می گیرند.

    این دانشمند ایرانی در ادامه افزود: تصور می کنم ما مکانیسم زیربنایی انتقال وضعیت ذرات از حالت بهم ریخته به صورت منظم را کشف کرده ایم. هنگامیکه ذرات کروی ذراتی مانند اتم در فضایی کنار هم قرار می گیرند. کارآمدترین و منظم ترین شیوه قرار گرفتن آنها، شیوه face- centered-cubic نامیده می شود. اتم‌های سدیم و کلراید هم به همین شکل آرایش می‌شوند. در تحقیق انجام شده، زمانی که کره‌ها به این صورت آرایش شدند، فاصله بین آن‌ها به حداقل رسید. به این ترتیب فقط 74 درصد فضا را اشغال کردند. با این حال، زمانی که کرات به سرعت کنار هم قرار می گیرند، طبیعی است که دارای چنین نظمی نخواهند بود.

    وی گفت: دانشمندان مدت‌ها تصور می‌کردند انباشت کارآمدتر کرات به صورت طبیعی امکان‌پذیر نیست و مشاهده‌ این امر در آزمایشگاه کار مشکلی است. دلیل این موضوع آن است که آرایش یافتن در ساختار کاملا منظم دشوار است و برای این منظور هم باید الگوهای طبیعی نامنظم را شکست. این الگوها از لحاظ مکانیکی نیز قدرتمند هستند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو