مدیران خودروعصر اعتبار

۷ زمین‌لرزه دردناکی که زمین را تکاند

عصر ساختمان- بزرگترین زمین‌لرزه‌های تاریخ در نقاط مختلف زمین رخ داده‌اند که خوشبختانه کشورمان میزبان هیچ یک از این زلزله‌های بزرگ نبوده است.

۷ زمین‌لرزه دردناکی که زمین را تکاند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، یزان خسارت‌های یک زمین‌لرزه، بستگی به عوامل مختلفی دارد که فاصله از سطح زمین و شدت لرزش و رانش زمین از جمله آن‌هاست. بزرگ‌ترین زلزله‌های ثبت شده تا به امروز در نقاط مختلف کره زمین اتفاق افتاده‌اند.


    زلزله شهر والدویدا در شیلی با شدت 9.5 ریشتر در 22 می 1960

    بزرگترین زلزله ثبت شده در تاریخ، زلزله 9.5 ریشتری در شیلی است که با وجود قدرت بسیار زیاد، به علت وقوع در عمق در مقایسه با زلزله‌های بزرگ دیگر تاثیرات چندان مخربی به جای نگذاشت. زلزله 1960 شیلی، حدود 2000 کشته و دو میلیون بی‌خانمان به جای گذاشت. عنوان شد که اگر این زلزله در سطح نزدیک‌تر زمین اتفاق می‌افتاد، چند برابر بیشتر تلفات انسانی و مالی می‌داد.

    بیشتر زلزله‌های مهم در شیلی در دریا رخ می‌دهد. این کشور حدود 4500 کیلومتر خط ساحلی دارد و اساسا کشور شیلی در ساحل غربی آمریکای جنوبی به صورت بک نوار باریک (با پهنای متوسط حدود 177 کیلومتر) کشیده شده است؛ بنابراین طبیعی است که مردم از سوانح ساحلی نظیر سونامی بیشتر هراس داشته باشند. در این کشور 123 آتشفشان فعال با حداقل یک فوران در زمان هولوسن (عهد حاضر، در حدود 10 هزار سال گذشته) وجود دارد. یکی از آخرین فوران‌های معروف در این کشور فوران 5 ژوئن 2011 پویهو –کوردون کاله Puyehue-Cordón Caulle است که موجب شد تا 3500 نفر از محدوده آتش فشان برای در امان ماندن از تخریب حاصل از این فوران آتشفشانی تخلیه شوند.

    زلزله بخش پرنس ویلیامز سوید در آلاسکا با شدت 9.2 ریشتر در 27 مارس 1964

    این زلزله در بسیاری از شهرهای مجاور نیز خسارت‌های سنگینی را به جای گذاشت و 128 نفر از ساکنین شهرهای مجاور کشته شدند. مرکز این زلزله در بخش غیرمسکونی در ایالت آلاسکا اتفاق افتاد که باعث بوجود آمدن سونامی‌های زیادی در اقیانوس آرام شد حدود سه دقیقه باعث لرزش شد.

    زلزله سوماترا در اندونزی با شدت 9.1 ریشتر در 26 دسامبر 2004

    زلزله سوماترا سومین زمین‌لرزه بزرگ و پرقدرت تاریخ است. این فاجعه در 12 کشور جهان  از جمله اندونزی، سریلانکا، هند، آفریقای جنوبی، تانزانیا، مالزی، مالدیو، یمن، کنیا و ماداگاسکار بیش از 266 هزار کشته به جای گذاشت. در اندونزی 165 هزار و 700 نفر و در سریلانکا 35 هزار و 400 نفر جان خود را از دست دادند.

    شاید بتوان گفت منطقه سوماترای اندونزی زلزله‌خیزترین منطقه جهان است شاید در این منطقه سالی 2 یا 3 سونامی یا زلزله بالای 6 ریشتر مهمان مردم باشد.

    زلزله‌ سواحل شرقی هفوشو در ژاپن با شدت 9 ریشتر در 11 مارس 2011

    این زلزله در شهر سندای در سواحل شرقی ژاپن رخ داد که بیش از هزاران کشته بر جای گذاشت. ساعت 14:46 به وقت محلی، مردم ژاپن و خصوصا ساکنان مناطقی که در سواحل اقیانوس آرام قرار دارند زلزله شدیدی را احساس کردند. شدت این زمین لرزه به حدی بود که تکان‌های ناشی از آن در توکیو، پایتخت و بسیاری دیگر از شهرهای ژاپن احساس شد.

    زمان زیادی از وقوع زلزله نگذشته بود که تلویزیون ملی ژاپن اعلام کرد کانون این زمین‌لرزه که با بزرگی 9 در مقیاس ریشتر، در نزدیکی سواحل شمال شرق ژاپن در اقیانوس آرام روی داده، در نقطه‌ای در 400‌ کیلومتری شمال شرق توکیو و در عمق 10کیلومتری بستر اقیانوس آرام قرار دارد.

    درحالی‌که وحشت از زلزله سراسر ژاپن را فرا گرفته بود، خیلی زود خبرهای بدتری منتشر شد که این وحشت را چند برابر کرد؛ هشدار درباره وقوع یک سونامی مرگبار. براساس این هشدارها، تا ساعاتی بعد سونامی‌ای با امواجی به ارتفاع 10 متر، سواحل ژاپن، فیلیپین، هاوایی، اندونزی، تایوان و سواحل روسیه در اقیانوس آرام را در برمی‌گرفت. با انتشار این هشدار، برخی از کشورهای منطقه اقدام به انتقال ساکنان مناطق ساحلی به مناطق امن کردند و از جمله روسیه با صدور هشدار وقوع سونامی، از اهالی سواحل شرقی این کشور خواست تا به مناطق مرتفع پناه ببرند.

    این زلزله بزرگترین زلزله ثبت‌شده در تاریخ ژاپن است که به راه‌های ارتباطی و شبکه‌های حمل و نقل به اندازه‌ای خسارت وارد کرده است که ارزیابی کامل تلفات بسیار دشوار است. بعد از آن که سیستم خنک‌کننده تاسیسات هسته‌ای فوکوشیما داییچی از کار افتاد، مقامات دستور ترک سریع این منطقه را دادند، اما با این وجود آمار کشته‌شدگان و خسارت ناشی از آن بسیار زیاد بود.

    زلزله شهر کام چاتکا در روسیه با شدت 9 ریشتر در 4 نوامبر 1952

    زمین‌لرزه چاتکا در تاریخ 4 مه 1959 میلادی، برابر با ‎13 اردیبهشت 1338، در منطقه شبه‌جزیره کامچاتکا رخ داد. ژرفای این زلزله 35 کیلومتر بود و بزرگی آن 9 ریشتر اعلام شد.

    کام چاتکا در گذشته به فوران آتشفشان بسیار معروف بوده و همچنین در سال 1923 نیز زلزله‌ای به شدت 8.5 ریشتر در این شهر رخ داده بود، اما در مورد زلزله 9 ریشتری که باعث بوجود آمدن سونامی بزرگی در اقیانوس آرام شد که امواج مخرب آن به شمال ژاپن و جزیره هاوایی و سواحل غربی آمریکا نیز رسید.

    زلزله شهر مائول شیلی با شدت 8.8 ریشتر در 27 فوریه 2010

    زمین‌لرزه 8.8 ریشتری مائول شیلی، دست کم 700 کشته برجای گذاشت. مرکز این زلزله در 115 کیلومتری شمال شرقی شهر کُنسپسیون و 325 کیلومتری سانتیاگو، پایتخت شیلی بود، بعد از این زمین‌لرزه در 53 کشور اعلام خطر سونامی شد.

    این زلزله در عمق 25 کیلومتری زمین رخ داده است و دقایقی بعد از این زلزله، چندین پس‌لرزه شدید با قدرت 6.3، 6.1، 5.8، 7 و 5.8 ریشتر در این منطقه به وقوع پیوست.

    زلزله شهر اکوادور در کلمبیا با شدت 8.8 ریشتر در 31 ژانویه 1906

    در پی این زلزله 8.8 ریشتری که 117 سال پیش در مرز کلمبیا و اکوادور اتفاق افتاد و تا سال‌ها بزرگ‌ترین زمین‌لرزه در نیم‌کره غربی کره زمین بود، حدود 1500 نفر کشته و حدود 5000 نفر زخمی شدند و سونامی بزرگی سراسر اقیانوس آرام را در نوردید. زمین‌لرزه ساختمان‌ها را تخریب‌کرد و شهر کوچک لیبرتاد نشست‌کرد.

    پیش از وقوع زمین‌لرزه، پیش‌لرزه‌هایی در این نواحی رخ داده‌ بود، اگرچه شدت آن‌ها متوسط بود، اما به‌اندازهٔ کافی نیرومند بودند که سبب هرج و مرج شدند و مردم از خانه‌هایشان به‌سمت خیابان‌ها گریختند. زمین‌لرزه اکوادور صحنه‌ای از غم و اندوه بود و بقایای جنازه‌هایی در لابه‌لای آوار پیداشدند. روزهایی پس از زمین‌لرزه، پس‌لرزه‌هایی رخ‌داد و سیل‌هایی نیز درگرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو