مدیران خودروعصر اعتبار

سایه رکود مسکن بر بازار آهنکاران ساختمان

بیش از ۷۰ کارگاه درب و پنجره‌ساز آهنی در شیراز تعطیل شد

عصر ساختمان:رکود در ساخت و ساز علاوه بر تعطیلی سنگ‌بری‌ها، کوره‌های آجرپزی، واحدهای فروش مصالح ساختمانی سبب تعطیلی بیش از ۷۰ کارگاه درب و پنجره‌سازی آهنی در شیراز شده است.

بیش از ۷۰ کارگاه درب و پنجره‌ساز آهنی در شیراز تعطیل شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ذاکرنیوز، بازار ساخت و ساز در فصل‌های بهار و تابستان رونقی چندانی نداشت شروع فصل سرما نیز کسادی این بازار را تشدید می‌کند و ساخت و سازها در این فصل به صورت محسوسی کاهش می‌یابد.

    براساس گفته کارشناسان حدود 4 هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم با بازار مسکن در ارتباط است بنابراین سایه رکود بازار ساخت و ساز و مسکن سبب تعطیلی و بیکار شدن کارگران واحدهای فروش مصالح ساختمانی، کوره‌های آجرپزی، فروشگاه‌های کاشی و موزاییک‌، سنگ‌بری‌ها، آهن فروشان، آهنکاران و غیره می‌شود.

    بعد از شنیدن خبر تعطیلی 200 سنگبری و بیکار شدن 2 هزار کارگر، تعطیلی 200 واحد مصالح ساختمانی و رکود در کارگاه‌های آجرپزی استان فارس این بار نوبت تعطیلی کارگاه‌های درب و پنجره‌ساز و بیکار شدن آهنکاران ساختمان است.

    رئیس اتحادیه درب و پنجره‌ساز آهنی شیراز بازار آهنکاران ساختمان را نامطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در یک سال گذشته از 760 کارگاه درب و پنجره‌سازی که در شیراز و حومه فعالیت می‌کنند بیش از 70 واحد به صورت کامل تعطیل شده اند و پروانه خود را باطل کرده‌اند.

    خلیل پورحسینی با بیان اینکه چندسالی است که بازار درب و پنجره‌سازان و آهنکاران ساختمان در رکود به سر می‌برد می‌افزاید: علاوه بر کارگاه‌هایی که به صورت کامل تعطیل شده‌اند بقیه کارگاه‌ها نیز به صورت نیمه‌تعطیل هستند و تنها با یک کارگر و با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند در صورتی که قبلا در هر کارگاه به صورت میانگین 4 نفر مشغول به فعالیت بودند.

    وی رکود در بازار مسکن را علت اصلی رکود بازار آهنکاران ساختمان می‌داند و می‌گوید: وجود کارگران سیار که بدون پروانه کسب در سطح شهر مشغول به کار هستند نیز این رکود را تشدید کرده و بر مشکلات این صنف افزوده است زیرا این افزاد مکان و آدرس مشخصی ندارند و در صورت شکایت مشتری، اتحادیه دسترسی به این افراد ندارد.

    رئیس اتحادیه سنگبری‌های استان فارس نیز عمده‌ترین دلیل رکود بازار سنگبری‌ها را رکود در ساخت‌وساز دانسته و گفته است: در سال گذشته صدور پروانه ساختمانی 59 درصد کاهش یافت و همین امر سبب رکود در کسب ‌و کار سنگبری‌ها شده است.

    به گفته رئیس اتحادیه درب و پنجره‌سازان آهنی شیراز قیمت فروش تولیدات این صنف نسبت به سال گذشته بین 30 تا 40 درصد کاهش یافته است که همین امر سبب بی‌رغبتی برخی اعضای اتحادیه برای ادامه فعالیت شده علاوه بر آن وجود آهنکاران سیار نیز که بدون پروانه کسب، پرداخت عوارض و مالیات و هزینه کارگاه فعالیت می‌کنند به واحدهای پروانه‌دار این صنف آسیب می‌رساند.

    اگر در هر کارگاه درب و پنجره سازی 4 نفر فعالیت داشته‌اند با یک حسابی سرانگشتی و ساده می‌بینیم که در حال حاضر تعطیلی 70 واحد صنفی آهنکاران ساختمان شیراز به صورت مستقیم سبب بیکار شدن 280 نفر نان‌آور خانه شده و علاوه بر آن نیمه‌تعطیل شدن بقیه کارگاه‌ها نیز سبب بیکار شدن حدود 2000 کارگر دیگر شده است. بنابراین یکی از راه‌های بهبود اقتصاد آهنکاران راه‌اندازی طرح‌های عمرانی و ساخت و سازهاست و این صنف زمانی رونق می‌گیرد که بازار مسکن از رکود خارج و فعالیت آهنکاران سیار نیز قانونمند شود تا جلوی ضرر و زیان  و تعطیلی بقیه واحدها گرفته شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار