مدیران خودروعصر اعتبار

پس از چند هفته روند اصلاحی، قیمت آلومینیوم افزایش چشم‌گیری یافت

عصر ساختمان- از رده خارج شدن ۷۰ هزار تن دیگر از ظرفیت کهنه تولید آلومینیوم در استان هِنان چین و واکنش جلوتر قیمت‌ها به نتیجه جلسه فدرال بازار باز آمریکا (که در آن، عدم تحرک نرخ بهره دلار انتظار می‌رفت)، از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت آلومینیوم بود.

پس از چند هفته روند اصلاحی، قیمت آلومینیوم افزایش چشم‌گیری یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فلزات، نمودار 1، تغییرات قیمت نقدی آلومینیوم به‌همراه نوسانات موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از این فلز را طی 4 هفته گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، در هفته گذشته قیمت هر تن آلومینیوم با جهش زیادی نسبت به هفته‌های پیش از آن مواجه شد؛ این در حالی بود که در هفته‌های گذشته قیمت آلومینیوم روند اصلاحی را پیش گرفته بود. مهم‌ترین عامل رشد قیمت را می‌توان به خبر از رده خارج شدن بخشی از ظرفیت تولید آلومینیوم در استان هِنان چین نسبت داد.

    در اولین روز کاری هفته گذشته در ادامه روند اصلاحی هفته‌های قبل، قیمت میانگین پایانی هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن با 1.5 دلار کاهش، به حدود 2 هزار و 66 دلار به‌ازای هر تن رسید. آغاز به کار خط تولید صحار عمان در روز 15 سپتامبر، از مهم‌ترین دلایل افت قیمت آلومینیوم در این روز بود. همچنین در این روز 2.6 هزار تن از موجودی انبارها نیز کاسته شد، ولی افزایش ارزش دلار در اوایل وقت کاری این روز به افت قیمت دامن زد. گرچه تا پایان این روز، ارزش دلار تا 0.19 درصد رشد کرد، ولی نتوانست مانع از رشد قیمت آلومینیوم در روز بعد آن، یعنی سه‌شنبه، 19 سپتامبر شود. در این روز قیمت آلومینیوم با 1.98 درصد افزایش نسبت به روز قبل، به حدود 2 هزار و 108 دلار بر هر تن رسید و اکثر فلزات پایه جلوتر از نتیجه جلسه روز چهارشنبه (20 سپتامبر) کمیته فدرال بازار باز آمریکا برای سیاست‌های مالی واکنش نشان دادند و در مسیر صعودی قرار گرفتند. انتظارات بر نتیجه این جلسه، عدم تغییر نرخ بهره دلار آمریکا بود.

    در روز چهارشنبه، آلومینیوم به رشد قیمتی خود با شدت بیشتری ادامه داد؛ به‌طوری که در این روز با 2.68 درصد افزایش نسبت به روز قبل، به حدود 2 هزار و 164 دلار بر تن رسید. افت 0.28 درصدی ارزش دلار در روز سه‌شنبه و همچنین انتشار خبر از رده خارج شدن 70 هزار تن از ظرفیت کهنه تولید آلومینیوم در استان هِنان چین (یکی از آلاینده‌ترین استان‌های چین در صنعت آلومینیوم) از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت آلومینیوم عنوان شدند. این در حالی بود که 14.2 هزار تن از حواله آلومینیوم در بورس فلزات لندن در این روز باطل شد که مجموع حواله‌های باطل شده آلومینیوم در طول این هفته را به حدود 41 هزار تن رساند. این رویداد سبب شد تا قیمت آلومینیوم در یکی از معاملات به رقم 2 هزار و 185.5 دلار به‌ازای هر تن نیز برسد که بیشترین مقدار آن از سوم ژانویه سال 2013 بود.

    پس از آن، قیمت آلومینیوم در روزهای پنج‌شنبه و جمعه روند نزولی گرفت و با گسترش محدوده تحریم‌های اعمالی علیه کره شمالی از سوی دونالد ترامپ، قیمت اکثر فلزات پایه در مسیر نزولی قرار گرفتند. با گسترش وسعت تحریم‌ها تمامی کالاها، خدمات و ارایه تکنولوژی به کره شمالی مورد تحریم واقع خواهد شد. در همین حین نیز، بیانیه فدرال بازار باز آمریکا در روز چهارشنبه که منجر به افزایش 0.78 درصدی ارزش دلار شد، قیمت فلزات پایه را تا حدی کاهش داد. البته چون قیمت آن‌ها در روزهای قبل به این عامل واکنش نشان داده بود، تأثیر این بیانیه در روزهای بعد از صدور کم‌رنگ بود.

    به‌طور کلی در هفته گذشته، میانگین قیمت هر تن آلومینیوم حدود 2 هزار و 126 دلار بر هر تن بود که نسبت به رقم هفته پیش از آن رشد 2.21 درصدی را ثبت کرد. در همین حین نیز حدود 18.6 هزار تن از موجودی انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد که بیشترین میزان کاهش طی 6 هفته گذشته بود.

    گفتنی است طی روزهای گذشته قیمت آلومینا در بازارهای منطقه‌ای چین با افزایش همراه بوده است. بازرسی‌های زیست‌محیطی چین که منجر به کاهش عرضه آلومینا در بازار چین شده، سبب سوق تولیدکنندگان چینی آلومینیوم به خرید و پر کردن انبارهایشان از آلومینای تولید استرالیا شده است. در پی این امر، قیمت فوب هر تن آلومینای استرالیا در این بازار، به بیشترین مقدار خود طی 6 سال گذشته رسید. در حالی که قیمت آلومینیوم پس از صعود ناگهانی در هفته گذشته، دوباره وارد روند اصلاحی شده است، ولی افزایش قیمت آلومینا در بازار چین، سبب خواهد شد تا قیمت آلومینیوم با نرخ کمتری تعدیل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار