مدیران خودروعصر اعتبار

بازارگرمی خانه‌های لوکس

عصر ساختمان- آنچه جای تعجب دارد، افزایش فروش واحدهای مسکونی لوکس و گران‌قیمت مناطق مرفه‌نشین پایتخت است که همواره از آنها با عنوان خانه‌های خالی یاد می‌شود. کلیدخوردن خرید و فروش واحدهای مسکونی گران‌قیمت می‌تواند بازارگرمی خوبی برای ترغیب سایر خریدارانی باشد که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستند. دبیرکل کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در این‌باره گفته است: حجم معاملات خانه‌های لوکس افزایش یافته، ارتباطی به سفته‌بازی در بازار مسکن ندارد و مردم دوست دارند در خانه‌های لوکس و شیک و گران‌قیمت زندگی کنند.

بازارگرمی خانه‌های لوکس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روزنامه آرمان، طبق آخرین گزارش سرشماری نفوس و مسکن در سال1395 درحال‌حاضر در حدود دو‌میلیون و 500‌هزار خانه خالی در کشور موجود است که سهم شهر تهران از این رقم تقریبا 400‌هزار واحد مسکونی بوده و اغلب این خانه‌های خالی در تهران جزو خانه‌های گران و لوکس شهر تهران هستند. براساس گفته وزیر راه‌وشهرسازی ارزش سرمایه‌ای این خانه‌های خالی‌مانده در حدود 250‌میلیارد دلار است. علاوه بر خانه‌های خالی در کشور دو‌میلیون و 115‌هزار واحد خانه دوم وجود دارد که معادل هفت‌درصد کل مسکن موجود در کشور است؛ در نتیجه طبق این آمار در کشورمان مجموع خانه‌های خالی و شبه‌خالی (خانه دوم) بیش از چهار‌میلیون و 600‌هزار واحد است. کارشناسان بخش مسکن عقیده دارند یکی از عواملی که باعث طولانی‌شدن دوره رکود بازار مسکن شده، همین خانه‌های خالی است. در تهران، تعداد خانه‌های خالی و لوکس یکی از عوامل اصلی رکود بازار مسکن بوده؛ خانه‌های لوکسی که اغلب آنها در نتیجه ورود بانک‌ها و موسسات مالی به بازار مسکن ساخته شده‌اند. این روزها خبر خوش در بازار مسکن آغاز ورود به دوره رونق است. اگرچه قریب به نیمی از معاملات را واحدهای کوچک و میان‌متراژ (40 تا 80 متر مربعی) و یک‌پنجم خرید و فروش مسکن در دو‌ماهه نخست تابستان امسال را واحدهای کمتر از پنج‌سال ساخت تشکیل می‌دهد، اما پابه‌پای افزایش معاملات واحدهای مسکونی اقشار متوسط، دو دسته واحد مسکونی «بزرگ‌مقیاس و لوکس مناطق یک تا پنج تهران» و «واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده» نیز در حجم و تعداد معاملات نسبت به سال گذشته با رشد خوبی مواجه شده‌اند.

    سرمایه‌گذاری در خانه‌های لوکس

    لوکس‌سازی که در سال‌های اخیر افزایش داشته است، یکی از اصلی‌ترین دلایل ازدیاد خانه خالی در کشور محسوب می‌شود. این املاک لوکس علاوه بر اینکه خالی هستند، سرمایه‌های هنگفتی را در پشت خود یدک می‌کشند و به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران زیادی به جای سرمایه‌گذاری روی بخش مسکن مصرفی، به ساخت مسکن لوکس روی آورده‌اند و حالا اکثر این افراد از کرده خود پشیمان هستند. املاک تهران به‌ویژه واحدهای لوکس به‌سختی به فروش می‌روند و همین امر انباشت سرمایه افرادی را که می‌توانند در مسکن‌های مصرفی سرمایه‌گذاری کنند، ایجاد می‌کند. هر چند در حال حاضر آمار سرمایه‌گذارانی که به سمت ساخت آپارتمان لوکس پیش می‌روند با کاهش بسیار قابل توجهی روبه‌رو بوده است، اما این میزان از سرمایه منجمد‌شده در این بخش یکی از عوامل موثر در ایجاد بحران‌های مالی و اقتصادی در کشور بوده است. باید با توجه به میزان تقاضای بسیار پایین این نوع املاک، سرمایه‌گذاران به‌صورت محدود و سفارشی به ساخت این آپارتمان‌ها اقدام کنند تا شاهد خانه‌های خالی کمتری باشیم. این در حالی است که محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی، بیان می‌کند: من یکی از طرفداران آپارتمان‌های لاکچری و طرفدار پولدارها هستم. به‌ضرس قاطع هم می‌گویم و این مساله را فریاد می‌زنم، چون پولدار وقتی می‌آید با سرمایه‌ای که می‌آورد، شغل ایجاد می‌کند. پولداری که ساختمان لاکچری می‌سازد، حداقل 300نوع شغل ایجاد می‌کند. اما در سوی دیگر فردین یزدانی، دبیر علمی طرح جامع مسکن، معتقد است: هر اقتصادی خواست برمبنای مستغلات رشد کند در نهایت به یک بحران اساسی برخورد کرد و اینکه بگوییم بخش مسکن پیشران اقتصاد است شاید زیاد مناسب نباشد. هرچند ارتباطات پسین و پیشین زیادی با خود دارد، اما چون مسکن یک کالای قابل صدور نیست، با اتکا به آن و به‌زور منابع‌مالی نمی‌توان آن را رشد داد تا اقتصاد مسکن راه بیفتد و این یک کار غلط است.

    منشأ خرید خانه‌های لوکس

    مسلما مهم‌ترین علت رشد خرید و فروش واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده، کم‌بودن سود تسهیلات این واحدها از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم است، اما آنچه جای تعجب دارد، افزایش فروش واحدهای مسکونی لوکس و گران‌قیمت مناطق مرفه‌نشین پایتخت است که همواره از آنها با عنوان خانه‌های خالی یاد می‌شود. یک کارشناس مسائل اقتصادی درباره علت افزایش معاملات خانه‌های لوکس در ماه‌های گذشته نسبت به تابستان 95 گفت: در تهران نگاه مردم به مالکیت تغییر کرده و به همین دلیل افراد مرفه‌تر که در مناطق گران‌قیمت پایتخت ساکن هستند، بیشتر مایلند که خانه‌های دوم، سوم و چهارم خود را در همان محلات و مناطق خریداری کنند. حمید یاری ادامه داد: به‌نظر می‌رسد این موضوع که عمدتا از مسائل فرهنگی و تمایل به زندگی لاکچری نشات می‌گیرد، ارتباطی به کاهش سود سپرده‌های بانکی یا سایر دلایل اقتصادی نداشته باشد. او اظهار کرد: همین دلایل فرهنگی سبب شده اجاره‌نشینی نیز در محلات بالاتر پایتخت باب شود، به‌گونه‌ای که ما شاهد عدم تغییر یا حتی کاهش نرخ اجاره‌بها در مناطق 16 تا 19 تهران هستیم، ولی از سوی دیگر اجاره‌بها در مناطقی از پایتخت که تقاضا در آنها افزایش یافته، رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است. دبیرکل کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن نیز با اشاره به تمایل مردم به سمت زندگی لاکچری تصریح کرد: زندگی در محلات خوب با آب‌و‌هوای سالم‌تر جزو خواسته‌های مردم شده و به همین دلیل حجم تقاضا به سمت خانه‌های لوکس افزایش یافته و همین افزایش تقاضا، افزایش قیمت را نیز موجب شده است، همان‌گونه که مردم دوست ندارند در خانه‌هایی که مسکن مهر در بیابان‌ها ساخت زندگی کنند و درحال‌حاضر با مازاد عرضه مسکن‌مهر در شهرهای جدید روبه‌رو هستیم. فرشید پورحاجت از دیگر دلایل افزایش خرید و فروش واحدهای مسکونی گران‌قیمت را کاهش ریسک بخش مسکن عنوان و تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد افزایش خرید واحدهای لوکس، نه ارتباطی به کاهش سود سپرده داشته باشد و نه افزایش قدرت خرید مردم، چون نه هنوز زمان زیادی از اجرای بخشنامه کاهش سود سپرده بانکی گذشته که بتوانیم آثار آن را بر بخش مسکن تحلیل کنیم و نه اتفاق خاصی در بخش تسهیلات‌دهی بانک‌ها رخ داده که به افزایش قدرت خرید مردم بینجامد. بنابراین خریداران واحدهای مسکونی لوکس اقشار مرفه‌تر جامعه هستند که از قبل هم قدرت خرید مسکن گران‌قیمت را داشتند، اما با توجه به اینکه ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به‌خصوص مناطق گران‌قیمت تهران کاهش یافته، آنها نیز مجددا به‌صورت کمرنگ به این بازار وارد شده‌اند. همه این موارد نشان می‌دهد این آهنگ کند افزایش خرید واحدهای مسکونی لوکس، برای مصرف شخصی است نه سفته‌بازی و سوداگری.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو