مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم مقاوم سازی دانشگاه‌ها با عمر بیش‌از ۲۰سال

عصر ساختمان- عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص فرسودگی ساختمان دانشگاه‌های تهران گفت: دانشگاه‌هایی که پیش از سال ۱۳۷۰ ساخته شده‌اند، مقاوم سازی لرزه‌ای ندارند و در این زمینه دولت باید ورود پیدا کند.

لزوم مقاوم سازی دانشگاه‌ها با عمر بیش‌از ۲۰سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از شهر، حمزه شکیب درخصوص فرسودگی ساختمان‌های دانشگاه‌های استان تهران، گفت: ساختمان‌هایی که عموما قبل از سال 1373 ساخته شده است، یا طراحی لرزه‌ای ندارند یا با دانشی که در آن زمان وجود داشت، طراحی و ساخت آن‌ها مطلوب و قابل قبول نیست.

    وی با تاکید بر اینکه این ساختمان‌ها در مقابل زلزله مقاومت لازم را ندارند، خاطرنشان کرد: در گام اول باید ارزیابی آسیب‌پذیری به صورت کیفی انجام شود تا بتوان وضعیت و میزان آسیب‌پذیری کلیه این دانشگاه‌ها را مشخص کرد.

    عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه تصریح کرد: باید وضعیت میزان آسیب‌پذیری تعیین تکلیف شود تا براساس اعتبار و بودجه‌ای که دارد بتوان نسبت به مقاوم سازی این ساختمان‌ها اقدام کرد.

    شکیب با تاکید بر اینکه ساختمان‌هایی که قبل از سال 70 ساخته شده است، مشکلات اساسی دارند، اذعان کرد: شهرداری نمی‌تواند در این زمینه کمکی انجام دهد، چرا که این ساختمان‌ها دولتی هستند و دولت باید در زمینه احیا و بازسازی این دانشگاه‌ها ورود کند.

    وی در ادامه بیان داشت: تا آنجایی که من اطلاع دارم این ساختمان‌ها در شهرداری پرونده هم ندارند و باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان کانون اصلی در دانشگاه‌های فرسوده حضور یابد تا اعتبار و برنامه مقاوم سازی را تنظیم کند.

    شکیب افزود: دانشگاه‌ها باید با وزارت علوم و تحقیقات، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور، برنامه اعتبارات را مشخص کنند و در گام بعدی مقاوم‌‎سازی ساختمان دانشگاه‌ها را به مهندسان و مشاورانی که در این زمینه تجربه دارند، واگذار کنند.

    به گفته عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مقدمات مقاوم سازی دانشگاه‌ ها و ساختمان‌ های مهم در سال 1380 فراهم شد و در سال1382 نیز مقاوم سازی ساختمان مخابرات انجام شد که به یکباره ارزیابی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های فرسوده متوقف شد، اما لازم است که دانشگاه‌ها به عنوان مکانی که تمرکز افراد را در خود دارد، مقاوم سازی شوند که در این زمینه نیز دولت باید ورود پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو