مدیران خودروعصر اعتبار

شورای رقابت انحصار فولاد مبارکه را تایید کرده است

کاهش قیمت فولاد برای تولیدکنندگان داخلی با مصوبه جدید شورای رقابت

عصر ساختمان- شورای رقابت، شرکت فولاد مبارکه را عرضه کننده انحصاری ورقه های فولادی تشخیص داده و دستور العمل جدیدی برای قیمت گذاری ورقه های فولادی ابلاغ نموده است.

کاهش قیمت فولاد برای تولیدکنندگان داخلی با مصوبه جدید شورای رقابت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مقاومتی نیوز، در برنامه پایش روز یکشنبه هفته گذشته مطرح شد که شورای رقابت در بررسی شکایت اتاق تعاون ایران در زمینه انحصار تولید و فروش ورقه های فولادی شرکت فولاد مبارکه، تأیید کرده است که این شرکت بیش از 85 درصد بازار ورقه های فولادی را به خود اختصاص داده است.

    از این رو بازار ورقه های فولادی از سوی شورای رقابت یک بازار انحصاری تشخیص داده شده و این شورا دستور العمل جدیدی برای قیمت گذاری این محصول در بازار بورس کالای کشور ارائه کرده است.

    طبق دستور العمل تعیین قیمت شورای رقابت، شرکت فولاد مبارکه به عنوان عرضه کننده انحصاری ورقه های فولادی در کشور موظف شده است قیمت فروش خود را برابر با حاصل ضرب نرخ ارز سامانه سنا در قیمت جهانی ورقه های فولادی (به دلار) در بازار بورس عرضه نماید.

    در صورت اجرایی شدن این دستور العمل قیمت ورقه های فولادی در بازار بورس ایران عملا با قیمت جهانی این محصولات برابر خواهد بود.

    در حالیکه پیش از این شرکت فولاد مبارکه قیمت عرضه ورقه های فولادی را بیشتر از قیمت جهانی تعیین می کرد و به دلیل انحصار این شرکت در بازار داخلی و تعرفه بالای واردات ورقه های فولادی، تولیدکنندگان محصولات تکمیلی بخش فولاد مجبور بودند ورقه های فولادی را با قیمت بالا از شرکت فولاد مبارکه خریداری نمایند.

    هدف از تعرفه گذاری بر واردات فولاد حمایت از تولید داخلی است نه خام‌فروشی

    در حال حاضر تعرفه واردات ورقه های فولادی به کشور 25 درصد تعیین شده است. هدف از تعرفه گذاری برای واردات ورقه های فولادی حمایت از تولیدکنندگان داخلی در راستای افزایش ظرفیت تولیدی فولاد کشور عنوان شده است.

    اما در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه با سوء استفاده از انحصار در تولید و عرضه ورقه های فولادی در بورس کالا، قیمت داخلی را بیش از قیمت های جهانی تعیین کرده به طوریکه قیمت ورقه های فولادی وارداتی، با وجود پرداخت 25 درصد تعرفه واردات و هزینه های حمل و نقل بیشتر، با قیمت خرید داخلی آن برابری می کند.

    این درحالیست که طبق آمارهای جهانی شرکت فولاد مبارکه با وجود تقاضای ورقه های فولادی در داخل کشور، محصولات خود را با قیمت هایی به مراتب کمتر از قیمت جهانی، به دیگر کشورهای جهان صادر کرده است.

    اجرای مصوبه شورای رقابت لازم الاجراست

    شورای رقابت مرجع تصمیم گیری در خصوص بازارهای انحصاری در داخل کشور است و از این رو مصوبه های این شورا در بازارهای انحصاری همچون بازار فولاد و بازار خودرو لازم الاجراست.

    در حال حاضر شرکت های فعال در بخش تولید محصولات فولادی که خریدار ورقه های فولادی از شرکت فولاد مبارکه هستند، به دنبال اجرای دستور العمل قیمت گذاری شورای رقابت ورقه های فولادی در بورس کالای کشور هستند.

    برای این منظور لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق تعاون با همکاری سازمان بورس ایران هماهنگی های لازم را انجام دهند و شرایط را برای اجرای این دستور العمل فراهم نمایند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار