مدیران خودروعصر اعتبار

روند صعودی قیمت آلومینیوم ادامه دارد؟

عصر ساختمان- با نزدیک شدن به ماه‌های آخر سال ۲۰۱۷، تولیدکنندگان محصولات بالادستی صنعت آلومینیوم امید به کسب سود بیشتری را در دل دارند، اگر چه در حال حاضر روند تغییرات قیمت ممکن است امری مخالف با آن را در اذهان تصویر کند.

روند صعودی قیمت آلومینیوم ادامه دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از  بورس کالای ایران، بسیاری از تحلیل‌گران بازار در حال حاضر اعتقاد دارند که روند کنونی قیمت‌ها به‌دلیل افزایش تقاضای آلومینیوم در کنار از رده خارج شدن بخشی از ظرفیت تولید آلومینیوم چین تا پایان سال ادامه پیدا کند، به‌گونه‌ای که در سطحی بالای 2 هزار دلار به‌ازای هر تن باقی بماند.

    طی ماه گذشته چندین شرکت تولیدکننده آلومینیوم چینی اقدام به کاهش ظرفیت تولید خود کرده‌اند که عمدتا در استان‌های شاندونگ (Shandong) و هنان (Henan) چین مستقر بودند.

    در استان شاندونگ، در مجموع 2 میلیون تن از ظرفیت تولید آلومینیوم از رده خارج خواهد شد که از این میان 400 هزار تن مربوط به شرکت ژینفا (Xinfa) بوده است. در استان هنان نیز شرکت‌های جیاژو (Jiaozuo Wanfang) و ژونگژو (Zhongzhou) حدود 2 ماه جلوتر از برنامه مورد نظر اقدام به تعلیق بخشی از ظرفیت‌های خود کرده‌اند.

    همزمان با تعلیق و از رده خارج کردن ظرفیت‌های تولید آلومینیوم در چین، بخشی از ظرفیتی که در منطقه آمریکای شمالی به ورطه تعطیلی کشیده شده بود، دوباره در حال احیاء و از سرگیری فعالیت است؛ با کاهش ظرفیت مازاد در چین و همچنین افزایش تقاضای جهانی برای این فلز، قیمت آن طی ماه‌های گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

    این امر سبب شده تا فعالیت ظرفیت‌های مذکور در آمریکای شمالی که پیش از آن زیان‌ده بودند، سودآور شوند. با توجه به این‌که، سرعت بازگشت به فعالیت این ظرفیت کندتر از رشد تقاضا خواهد بود، انتظار می‌رود که این امر همچنان به‌عنوان محرکی برای افزایش قیمت‌ها عمل کند؛ واحد ذوب شرکت آلومینیوم سنچوری (Century Aluminum) در ایالت کارولینای جنوبی و واحد ذوب شرکت مگنیتوت متالز (Magnitude 7 Metals) در ایالت میزوری آمریکا احتمالا تا پایان سال بازگشایی نمی‌شوند.

    با وجود امیدهایی که بر افزایش قیمت آلومینیوم و افزایش سود قابل کسب واحدهای ذوب می‌رود، اما باید توجه داشت که موانع بالقوه‌ای بر سر راه این افزایش سود وجود دارد، از آن میان می‌توان به افزایش قیمت مواد اولیه به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه اشاره کرد. در ماه‌های اخیر علاوه بر قیمت آلومینا، سود سوزآور و آندهای کربنی با افزایش قیمت مواجه شدند، در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، می‌تواند سودآوری بسیاری از واحدها را کاهش دهد.

    نمودار 1، روند تغییرات قیمت 3 ماهه آلومینیوم را طی سال جاری نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار نشان داده شده است، قیمت 3 ماهه آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن که در اوایل سال در حدود 1.7 هزار دلار بر تن بود، در روزهای اخیر به حدود 2.15 هزار دلار بر تن افزایش یافته است. در حال حاضر با توجه به روند تغییرات تکنیکال قیمت، می‌توان گفت که قیمت آلومینیوم نزدیک به سطح حمایتی قرار دارد، بدین ترتیب علاوه بر عوامل بنیادین که در بالا شرح آن رفت، عوامل تکنیکال نیز رشد مثبت قیمت آلومینیوم را در آینده نزدیک نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار