مدیران خودروعصر اعتبار

الگوی طراحی مفهومی و پایدار

ساختمان ۱۱۱

عصر ساختمان: مطمئنا مهرشهر جزء آخرین بقایای باغ باستانی و قدیمی شهر کرج است که از بافت سبز گسترده ای برخوردار می باشد.

ساختمان ۱۱۱
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰:۰۰
  • ساختمان 111
  • ساختمان 111
  • ساختمان 111
  • ساختمان 111
  • ساختمان 111
  • ساختمان 111

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، هرچند در سالیان اخیر  ساخت و ساز نامحدود شهری، رشد جمعیت، و  تغییر شیوه زندگی در این منطقه، منجر به نابودی ریشه های قدیمی این بخش تاریخی شهر کرج شده است. اگر ما تاریخ منطقه را با توجه به تغییرات امروزی آن در نظر بگیریم، پیش بینی نابودی این مروارید زیبا در استان البرز  امری دور از ذهن نخواهد بود. از این رو، پروژه آپارتمان مسکونی خیابان 111 مهرشهر کرج که در زمینی به مساحت 2800 مترمربع طراحی و اجرا شده است ، می تواند فرصتی برای تغییر ساختارهای نامناسب موجود شهری و معرفی الگویی بهتر از طراحی های مفهومی و فکر شده در منطقه باشد. الگویی که با توجه به تراکم ساختمان و جمعیت منطقه توانسته است در ارتقا مفاهیمی از جمله بهره مندی از فضای سبز و ایجاد جبهه بین ساختمان موفق عمل کند.

ایده ساختمان 111
ایده اصلی شکل گیری این آپارتمان مسکونی بر پایه توسعه یک ساختمان با حفظ بافت سبز و شیوه زندگی منحصربه فرد که مولفه هایی همچون ارتباط مستقیم بین آپارتمان، محوطه سازی گسترده، ایجاد فضای سبز براساس موقعیت ملک در مرکز باغ سبز ، خلق استقلال محیطی برای ساکنین ، تنوع فضایی خلاقانه در پلان واحدهای پروژه ، ایجاد مرز تعریف شده و مناسب بین واحدهای مسکونی مجاور را داشته و در نهایت ایجاد یک فضای مرکزی و تجمع برای تعامل بهتر بین ساکنین که حس مکان را بیشتر در کاربران این ساختمان ایجاد کند، استوار بوده است.
پروسه طراحی ساختمان 111
این ملک در خیابان 111 مهرشهر که یکی از شبکه های اصلی مهرشهر می باشد واقع شده است و  ویژگی اصلی این خیابان که همانا محوریت سبز آن می باشد، به صورت هنرمندانه ای از سوی طراح در سرتاسر پروژه نفوذ و گسترش یافته است. این ساختار سبز که یادآور کوچه های قدیمی مهرشهر است در فضای بین واحدهای مجاور ملک حفظ شده و به نوعی منجر به همزیستی فضاهای سبز و ساختمان های مسکونی شده است.
فضای سبز و باغ یکی از عناصر اصلی ساختمان های قدیمی محله مهرشهر کرج به شمار می رود و حفظ این ساختار و ایجاد فضای سبز مناسب و تامین فضاهای پر و خالی بین ساختمان و فضای سبز محوطه جزء چالش های اصلی طراحی پروژه ساختمان 111 برای طراح بوده است. در نهایت برنامه ریزی طراحی ساختمان به نحوی صورت پذیرفت که به درختان قدیمی و فضای سبز موجود عرصه،هیچ گونه آسیبی وارد نشود و کلیت پروژه بر مبنای حفظ برخی از فضاهای قدیمی سایت ،بنا نهاده شد.
از دیگر عوامل مهم طراحی، نورپردازی در ساختمان و دید مناسب از داخل به خارج بوده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته و با وجود برخی عوامل منفی در سایت (یک آپارتمان 10 طبقه در ضلع جنوبی پروژه)، با استفاده از پتانسیل های موجود (توده بافت سبز در ضلع جنوب شرقی پروژه) با یک چرخش 20 درجه ای ضلع جنوبی آپارتمان از مسدود شدن نور طبیعی توسط ساختمان های مجاور رهایی یافته و به خوبی با باغ سبز ادغام شده است. این چرخش در ساختمان منجر به خلق بالکن مستطیلی شکل در نمای ساختمان شد. بنابراین نمای اصلی ساختمان با چرخش اصلی حجم ساختمان، از طریق نورگیرها ، همگرا شده است.

چرخش آپارتمان منجر به ایجاد نور طبیعی مناسب و منظره ای مستقیم در وجه شمالی آپارتمان شده است. اگرچه این پروژه یک ساختمان شمالی محسوب می شود اما از طریق ایجاد فضاهای باز (ویدها) نور ضلع جنوب را نیز به خوبی برای ساکنین فراهم آورده است. همچنین دید مستقیم به خیابان اصلی و فضای سبز محله از دیگر ویژگی های مهم طراحی این پروژه با رویکرد معماری سبز به شمار می رود. در نهایت ساختمان 111 مهرشهر را می توان برخورد لایه های سبز در محور مستقیم نور خورشید در مسیر ساختمان نام نهاد.
همچنین طراح سعی کرده است تا با استفاده از اتصالات شبکه و دسترسی بین فضاهای داخلی ساختمان، فضاهای متنوعی را برای زندگی ساکنان به وجود آورد.از این رو آشپزخانه در مرکز توده طرح جانمایی شده است و بقیه فضاهای شخصی و عمومی در سراسر جرم پراکنده شده اند. از سویی تنوع فضایی خلق شده تبدیل به تجسم فعالیت های متنوع شده  و همسایگی و هم زیستی انعطاف پذیری را بین قابلیت های طراحی شده و نیازهای کاربران و ساکنین فراهم آورده است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو