مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر هوشمند ساختمان خود باشید

عصر ساختمان- مدیریت یکپارچه تجهیزات همواره دغدغه مردم و مدیران مجموعه ها بوده است تا بتوانند به راحت ترین شکل ممکن تمام تجهیزات خانه یا دفتر کارخود را کنترل کنند.

مدیر هوشمند ساختمان خود باشید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، با پیشرفت تکنولوژی و تسهیل در هماهنگ سازی چند وسیله، سازوکاری ایجاد شد تا تعداد زیادی از وسایل محل سکونت توسط یک دستگاه هوشمند قابل کنترل شود.

     
    سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS
    (Building Management System) سیستمی است که فعالیتها و امور ساختمان را نظارت کرده و در مواقع لازم با توجه به تغییرات شرایط محیطی، تغییرات لازم را به طور خودکار اعمال میکند. این سیستم میتواند با توجه به کاربری ساختمان(مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان و...) طراحی و اجرا شود و بر کلیه فعالیتها اعم از باز و بسته شدن درب، ورود و خروج افراد، سیستمهای روشنایی، سیستمهای تهویه مطبوع پنجره و پرده اتاقها، صوتی و تصویری و... نظارت داشته باشد.  در ساختمانهای مجهز به BMS با استفاده از  یکپارچه کردن چهار عنصر اصلی سیستمها، ساختار، سرویس و مدیریت و با برقراری ارتباط میان آنها محیطی پویا و مقرون به صرفه به وجود می آید.

      تجهیزاتی که از طریق BMS قابل کنترل هستند
    یکی از مهمترین ویژگیهای این سیستم، کنترل دما و کاهش مصرف انرژی است. سیستمهای سرمایشی و گرمایشی شامل تجهیزات مرکزی و تجهیزات محلی، تجهیزات مرکزی که در موتورخانه واقع هستند مانند چیلر، دیگ آبگرم ، پمپ های سیستم ، برج خنککن و... میتواند تحت کنترل هوشمند این سیستم قرار گیرد. تجهیزات محلی مانند فن کوئلها، کولرهای پنجره ای و هواسازها هستند. از طریق سیستم BMS میتوان تجهیزات مرکزی را در زمانهای مشخص و از راه دور روشن و خاموش کرد و همچنین با تغییرات شرایط محیطی تغییرات لازم مورد نیاز را اعمال کرد. همچنین این سیستم میتواند دمای اتاقها را به صورت هوشمند کنترل کرده و در صورت عدم حضور افراد نسبت به خاموش کردن تجهیزات اقدام کرد.  یکی دیگر از کانالهای اتلاف انرژی سیستمهای روشنایی خانه هستند. با استفاده از سیستم BMS میتوان روشنایی بخشهای مختلف ساختمان را هوشمند کرد. به این طریق کنترل روشنایی شامل روشن و خاموش کردن خودکار آنها، تنظیم سطح نور، مشاهده تعیین وضعیت آنها و امکان روشن و خاموش کردن آنها از راه دور و بیرون ساختمان از تلفن همراه و یا تبلت میسر میشود. همچنین میتوان سیستمهای اعلام و اطفای حریق، ورود و خروج پرسنل، دوربین مدار بسته و نشتی آب و آبگرفتگی و حفاظت از برق گرفتگی را نیز به سیستم BMS متصل کرده و به وسیله آن این تجهیزات را کنترل و ایمن کرد.  به وسیله سیستم BMS میتوان در، پنجره، پرده و سایبان را نیز کنترل کرده و وضعیت آنها را مشاهده کرد. حتی میتوان با استفاده از حس گر اثرانگشت یا کارت مغناطیسی علاوه بر ایجاد ایمنی بیشتر به طبقهبندی و زمانبندی دسترسی نیز کنترل داشت  و اما یکی از جذابترین بخشهای این سیستم کنترل تجهیزات صوتی و تصویری است. استفاده از BMS   در ادارات میتواند امکان استفاده از یک آرشیو مرکزی صوتی را جهت مراسم های مختلف  در حالتهای از قبل تعریف شده تنظیم در زمان مشخص فعال کرد.  سیستم آیفون تصویری و ورود و خروج مهمانان یا مراجعه کنندگان نیز مناسب محیط های اداری است. استفاده از این سیستم میتواند ورود و خروج کلیه مهمانان را ثبت و تصویر آنها را ضبط کند. البته در ساختمانهای مسکونی نیز امکان دریافت تصویر مراجعه کننده روی نمایشگر ودرصورت عدم حضور ثبت تصویر به همراه زمان مراجعه وجود داشته، و حتی در صورت وجود اینترنت امکان برقراری ارتباط با مهمان از راه دور را مهیا کند. کنترل تأسیسات استخر نیز به این طریق به صورت هوشمند روشن و خاموش میشود، سونا و جکوزی این سیستم نیز میتواند به راحتی تحت کنترل قرارگرفته و دستگاههای تصفیه، دما را کنترل کرده و حتی برای آن زمانبندی کند.  همچنین سیستمهای ارتباطی، خطوط تلفنی، پیام گیر، تلفن سانترال و اطلاع یافتن از وضعیت کلیه وسایل الکتریکی ساختمان، حتی کنترل سیستم آبیاری نیز از ویژگی های این سامانه به شمار میرود. در نتیجه با استفاده از سیستم مدیریت ساختمان میتوان ساختمانها را  تا سطح مورد نظر هوشمند کرد. هزینه این کار نیز بسته به سطح هوشمندسازی میتواند بسیار متفاوت ولی امکانپذیر باشد.

    فواید استفاده از سیستم BMS
    در مجموع بهره گیری از سیستم BMS  مزایایی همچون صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه های نگهداری افزایش ایمنی، افزایش سطح رفاه و آسایش، صرفه جویی مصرف انرژی و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری دارد.  مطالعات نشان داده است که استفاده از سیستم هوشمند میتواند به طور متوسط 20 درصد از مصرف انرژی وهزینه های جاری ساختمان را کاهش دهد. این سیستم علاوه بر کاهش مصرف انرژی با خاموش کردن و کنترل آنها موجب کاهش استهلاک و افزایش طول عمر دستگاه ها و کاهش هزینه های مربوطه میشود. این سیستم در شرایط بحرانی با ارسال سریع و به موقع اعلام خطر میتواند در جلوگیری از حوادث و کاهش اثرات آن نقش مؤثری داشته باشد، و به طور خودکار پیام های اضطراری را به افراد یا ارگانهای ذیصلاح ارسال کند. همچنین کنترل درب و اتصال آن به دوربین های مداربسته و دستگاههای ثبت ورود میتواند ایمنی سیستم را به طور قابل ملاحظهای افزایش دهد.  این سیستم میتواند بسیاری از کارهای تکراری و بازرسیهای مورد نیاز را بهطور هوشمند انجام دهد. به طور مثال، با حضور افراد نسبت به روشن شدن روشنایی و فن کوئل اقدام کند و یا آبیاری فضای سبز و باغچه را به طور خودکار انجام دهد. همچنین با تنها فشار یک دکمه حالتهای از پیش تعریف شده ای را اجرا و در حد مطلوب تنظیم کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو