مدیران خودروعصر اعتبار

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

باید از تجارب کشورهای دارای سابقه زلزله فراوان درس بگیریم

عصر ساختمان- معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تنها زلزله نیست که به افراد آسیب‌ می‌رساند گفت: زلزله یک امر طبیعی است اما بیشتر از زلزله عدم آمادگی، آسیب‌ وارد می‌کند و اگر آمادگی وجود داشته باشد، آسیب‌ها کم خواهد شد.

باید از تجارب کشورهای دارای سابقه زلزله فراوان درس بگیریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: همکاران من 36 ساعت پس از وقوع زلزله علی‌رغم اینکه خود آسیب‌ دیده بودند، کار خود را آغاز کردند و حتماً نیاز است به طور جد از حوادث رخ‌داده درس بگیریم.

    رئیسی افزود: تنها زلزله نیست که به ما آسیب می‌رساند، زلزله یک امر طبیعی است، بیشتر از زلزله، عدم آمادگی ما آسیب‌ها را وارد می‌کند و اگر آمادگی وجود داشته باشد، آسیب‌ها کم خواهد شد.

    وی تصریح کرد: باید از تجارب کشورهایی که با حوادث دست‌وپنجه نرم می‌کنند، استفاده شود. همیشه باید خود را برای اتفاقات آماده نگه داریم تا یک حادثه کوچک همه را غافلگیر نکند.

    معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: آن‌طور که باید از زلزله درس بگیریم، نگرفته‌ایم و مهم‌ترین مشکل در حوادث، بحث مدیریت است. باید بدنه سیستم به طور کلی آمادگی را داشته باشد تا هماهنگی بین واحدهای مختلف وجود داشته باشد.

    رئیسی افزود: در حال حاضر که زمان زیادی از زلزله کرمانشاه گذشته، تعداد زیادی از افراد حتی به سرویس‌های بهداشتی دسترسی ندارند.

    وی ادامه داد: ساماندهی مدیریت بحران، دچار تعارض‌ها است و به‌خوبی انجام نمی‌شود، همچنین هیچ مجروحی بدون اینکه واکسن توأم یا کزاز را دریافت کند، از بیمارستان‌ها خارج نشد. پس از زلزله تمامی مادران باردار در منطقه شناسایی و به مراقبین سپرده شدند.

    معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اولین نکته مهم در وقوع زلزله، پول است و باید پس از وقوع زلزله سریعاً به مکان تزریق شود.

    رئیسی گفت: 84 مرکز بهداشتی در منطقه تخریب شد و در کمتر از 10 روز 100 کانکس در مناطق زلزله‌زده مستقر شد. هرچه قابلیت‌های ما پایین باشد،‌ آسیب‌پذیری بیشتر است و چاره‌ای جز بالا بردن قابلیت‌ها نیست.

    وی با اشاره به اینکه مناطق فقیرنشین بدون وقوع زلزله نیز آسیب‌پذیر هستند، گفت: اگر اتفاقات زلزله به فقر این افراد افزوده شود، شرایط بسیار سختی خواهند داشت و ما باید فقر را از بین ببریم.

    معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: 97 درصد روستاها در هنگام زلزله آسیب‌پذیر هستند و تنها در مواقع پس از زلزله تخریب و بازسازی می‌شوند اگر در این مناطق با همین آسیب‌پذیری زلزله‌ای رخ دهد، کم‌رسانی بسیار سخت است.

    رئیسی گفت: تنها 32 درصد از مراکز بهداشتی ما آمادگی عملکردی دارند و ققیه نمی‌دانند که در زمان وقوع زلزله چه کارهایی باید انجام دهند. 53 درصد از مراکز بهداشتی از نظر ایمنی سازه‌ای نامطمئن هستند و این ارتباطی به استحکام ساختمان ندارد.

    وی ادامه داد: باید چیدمان درستی انجام شود تا در زمان حوادث به این میزان آسیب‌پذیر نباشیم. همچنین در موقع زمین‌لرزه 50 درصد از مراکز بهداشتی از سرویس خارج شده و از بین می‌روند.

    معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تنها 25 درصد از مراکز بهداشتی ما دارای ایمنی سازه‌ای هستند و در طرح تحول سلامت بسیاری از مراکز بهداشتی نوسازی شد و باید نظارت‌ها انجام شود.

    رئیسی اظهار داشت: 834 واحد بهداشتی در مناطق زلزله‌زده بررسی شد و آمادگی عملکردی آنها 27 درصد بود. پرسنل بهداشتی هنوز آموزش لازم برای مقابله با این بلایا را ندیده‌اند.

    وی تصریح کرد: شاهرود و بجنورد بهترین دانشگاه‌ها در بحث شاخص‌ها به شمار می‌روند و خیال ما از این استان راحت است. ما استان‌هایی را که از نظر ایمنی به کرمانشاه شبیه هستند و ایمنی کمتری دارند، کم نداریم.

    رئیسی در پایان گفت: یکی از اشکالات وزارت بهداشت در زمان زلزله این بود که ارتباط با تیم‌های ارزیاب محیطی به طور مستقیم وجود نداشت و باید در این زمینه کار شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار