مدیران خودروعصر اعتبار

سومین رشد فصلی مثبت در مسکن و ساختمان

عصر ساختمان- رشد بخش ساختمان در تابستان سال‌ جاری معادل ۸. ۰ درصد گزارش شد، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل رشد بخش ساختمان منفی ۴. ۷ درصد ثبت شد، رشد مثبت برای سه فصل متوالی، در ۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

سومین رشد فصلی مثبت در مسکن و ساختمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از بانک مسکن، مرکز آمار ایران، آمار رشد اقتصادی در نیم فصل نخست سال‌جاری را به روز کرد. بررسی‌های این نهاد نشان می‌دهد در نیمه نخست سال‌جاری رشد اقتصادی به 6. 5 درصد رسیده است. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت نیز در این مدت 6 درصد گزارش شده است.

    بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، میزان تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت ثابت سال 1390 به 382 هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان تولید ناخالص داخلی کشور در فصل بهار سال‌ جاری نیز 185 هزار میلیارد تومان و در فصل تابستان 197 هزار میلیارد تومان بوده است.

    همچنین بر اساس این آمارها تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز در نیمه سال نخست به 305 هزار میلیارد تومان رسیده است. از این رقم 147 هزار میلیارد تومان سهم فصل بهار و 158 هزار میلیارد تومان سهم فصل تابستان است،اما مهم‌تر از ارقام، حجم تولید ناخالص داخلی، میزان رشد اقتصادی کل و رشد اقتصادی هر یک از بخش‌ها است.

    در حقیقت رشد اقتصادی نشان می‌دهد وضعیت تولید هر یک از بخش‌ها نسبت به سال قبل بهتر یا اینکه بدتر شده است. به‌ دلیل اینکه آمارهای تولید ناخالص داخلی می‌تواند تحت تاثیر افزایش شاخص قیمت‌ها، رشد کرده باشد باید آمارهای تولید ناخالص داخلی با یک تعدیل‌گر به‌ صورت آمارهای ثابت محاسبه شود. از تغییرات این آمارها، می‌توان رشد اقتصادی هر بخش را محاسبه کرد.

    آمارهای گزارش رشد اقتصادی حاکی از آن است که رشد اقتصادی تابستان جاری 2. 5 درصد بوده است. این رقم در مقایسه با 6 فصل قبل کمترین مقدار بوده است. رشد اقتصادی تابستان سال قبل 8. 9 درصد و رشد اقتصادی بهار سال‌ جاری 2. 6 درصد ثبت شده است.

    البته باید توجه کرد که این امر طبیعی است و بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند رشد اقتصادی در سال‌ جاری نسبت به سال قبل، رقم کمتری را ثبت خواهدکرد، زیرا در سال قبل، افزایش درآمدهای نفتی پس از تحریم‌ها، یکی از عوامل پشتیبان رشد اقتصادی بوده است و نمی‌توان با سرعت سال گذشته، به رشد درآمدهای نفتی اقتصاد افزود؛ بنابراین طبیعی است که سرعت رشد اقتصادی نیز تحت تاثیر این موضوع باشد.

    اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش تولید ناخالص داخلی، تغییرات بخش صنعت است. رشد اقتصادی نیم سال نخست این گروه، معادل 4. 4 درصد ثبت شده است. روند رشد اقتصادی گروه صنعت در بهار نسبت به تابستان بهتر بوده؛ زیرا در بهار رشد اقتصادی معادل 1. 5 درصد بوده است، اما این رقم در تابستان به 8. 3 درصد رسیده است.

    گروه صنعت از بخش‌های معدن، صنعت، ساختمان و تامین آب، برق و گاز طبیعی تشکیل شده است. رشد اقتصادی بخش معدن نسبت به آمارهای سال قبل، کاهش قابل توجهی داشته، به‌ عنوان مثال در تابستان قبل رشد اقتصادی این بخش 26 درصد بوده که این رقم برای تابستان سال‌ جاری 8. 3 درصد ثبت شده است. دلیل این روند نیز کاهش رشد در بخش استخراج نفت و گاز طبیعی بوده است.

    پیش از این اقتصاددانان، این موضوع را پیش‌ بینی و عنوان کردند که موتور رشد اقتصادی در سال 1396، بخش غیرنفتی خواهد بود.

    در بخش صنعت رشد اقتصادی در نیم سال نخست 4 درصد ثبت شده که به‌ دلیل رشد 8. 5 درصدی در فصل بهار و رشد 2. 2 درصدی در فصل تابستان است. رشد اقتصادی بخش صنعت در تابستان سال قبل 5 درصد ثبت شده بود؛ بنابراین از سطح رشد صنعت نسبت به تابستان سال قبل کاسته شده اما همچنان روند مثبت خود را حفظ کرده است. نکته قابل‌ توجه گروه صنعت، اعداد رشد اقتصادی در گروه ساختمان است.

    رشد اقتصادی این گروه در نیم‌ سال نخست 3. 2 درصد ثبت شد که البته این رقم در سال قبل منفی 3. 11 درصد ثبت شده بود. آمارهای تابستان نیز نشان می‌دهد برای سومین فصل متوالی است که رشد اقتصادی بخش ساختمان مثبت شده است. رشد مثبت برای سه فصل متوالی، در 5 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. رشد بخش ساختمان در تابستان سال‌ جاری معادل 8. 0 درصد گزارش شد، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل رشد بخش ساختمان منفی 4. 7 درصد ثبت شد.

    به‌ نظر می‌رسد رشد مثبت در سه فصل اخیر بخش ساختمان را می‌توان نشانه‌ای از خروج رکود این بخش عنوان کرد. اگر چه هنوز رشد اقتصادی در این بخش به سطح بسیار بالایی نرسیده، اما به‌ نظر می‌رسد سیاست‌های تسهیلات‌ دهی برای خرید مسکن توانسته تقاضای مطلوبی برای تولید بخش مسکن ایجاد کند. پیش بینی می شود این روند صعودی در فصل پاییز نیز در بخش مسکن و ساختمان تداوم یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار